انتشار این مقاله


ویروس Zika

تولد نوزادان مبتلا به سندروم Zika در آمریکا، طبق گفته ی مرکز تشخیص بارداری آمریکا حدود ۶% است. این سندروم که توسط نیش پشه ایجاد می شود، علائمی مثل غیر طبیعی بودن مغز و اختلال در بینایی دارد. طبق گفته ی دکتر Margaret A. Honein این ویروس می تواند از طریق مادر به فرزند منتقل شود، […]

تولد نوزادان مبتلا به سندروم Zika در آمریکا، طبق گفته ی مرکز تشخیص بارداری آمریکا حدود ۶% است. این سندروم که توسط نیش پشه ایجاد می شود، علائمی مثل غیر طبیعی بودن مغز و اختلال در بینایی دارد. طبق گفته ی دکتر Margaret A. Honein این ویروس می تواند از طریق مادر به فرزند منتقل شود، با اینکه ۸۰% موارد زیکا بدون علائم هستند. طبق گزارش Journal of the American Medical Associatio بروز زیکا در بین مادرانی که در سه ماهه اول بارداری اظهار داشتند توسط زیکا آلوده شده اند، ۱۱% بود که به نوبه ی خود رقم نسبتا بالایی است.

زیکا از طریق جفت به مغز جنین می رود
RNA ویروس زیکا در بافت جفت دفع شده از مادر و مغز جنین هایی که با میکروسفالی به دنیا آمده اند یافت شده است، به گونه ای که ویروس بعد از ما ها که مادر توسط پشه  آلوده شده است در بدن می ماند و سپس از طریق جفت، ساختار مغز جنین را نابود می کند. بررسی بافت مغز مبتلا به زیکا در سه ماهه ی اول بارداری، نسبت به سه ماهه دوم یا سوم و حتی بعد از زایمان نشان می دهد که RNA زیکا در سه ماهه اول بسیار بیشتر است.
download

زیکا در تگزاس وجود دارد، احتمال وقوعش در فرانسه بیشتر است!

CDC اعلام کرده که جدیدا آزمایشات قبل از سفر به کشور خارجه را در نظر گرفته است، بدین معنی که زنان باردار و زوج هایی که می خواهند بچه دار شوند قبل از سفر به تگزاس باید مورد آزمایش قرار گیرند و در صورت لزوم از سفر کردن امتناع کنند.

هم چنین، سازمان بهداشت جهانی گزارش کرده است که یک مسافر از آنگولا به فرانسه با علائم کلینیکی زیکا ( تب زرد) مشاهده شده است. البته تشخیص قطعی این بیماری در فرد ناممکن بود، زیرا این بیمار قبلا برای این ویروس واکسینه شده بود. با این حال طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی رفت و آمد به آنگولا با محدودیت هایی همراه است.

یافتن آنتی بادی های زیکا در موش های آزمایشگاهی

محققان دو آنتی بادی از بدن بیماران مبتلا به زیکا را ایزوله کردند و شاهد مقاومت سلول های بدن موش آزمایشگاهی در برابر ویروس زیکا شدند. پروسه این تحقیق در Science Translational Medicine  منتشر شد که حاکی از آن بود که آنتی بادی ها برروی ویروس ها تاثیر مثبت دارند و می توان از آن ها برای کاهش عوارض و علائم زیکا استفاده کرد.

این دو آنتی بادی بعد از ۳۱ آزمایش ایزوله از بیماران مبتلا به زیکا گرفته شده بودند. وقتی آنتی بادی ها درون بدن موش تزریق می شوند و سپس موش در معرض ویروس زیکا قرار گرفت، مشاهده شد که موش در برابر این ویروس مقاوم شده و هیچ تب استخوان شکنی در موش ها رخ نداد! محققان اظهار کردند که از ویروس مخصوص زیکا می توان برای تهیه ی واکسن و دارویی برای درمان زیکا استفاده کرد.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید