انتشار این مقاله


داشتن فرزند مغز مادران را تغییر می‌دهد!

غرایز مادر ممکن است نسبتاً با تغییرات ساختاری که در مغز هنگامی که یک زن صاحب فرزند می شود، به مدت حداقل دو سال تغییر کند. بسیاری از این تغییرات در بخش هایی از قشر مخ صورت می گیرد که در خواندن مقاصد و احساسات دیگران نقش دارد و بنابراین ممکن است، درک مادران را نسبت […]

غرایز مادر ممکن است نسبتاً با تغییرات ساختاری که در مغز هنگامی که یک زن صاحب فرزند می شود، به مدت حداقل دو سال تغییر کند. بسیاری از این تغییرات در بخش هایی از قشر مخ صورت می گیرد که در خواندن مقاصد و احساسات دیگران نقش دارد و بنابراین ممکن است، درک مادران را نسبت به نیاز های کودک بالا ببرد.

در یک مطالعه جدید که در مجله Nature Neuroscience محققان با استفاده از MRI  مغز ۴۵ زن را اسکن کردند که ۲۵ نفر از آنان برای اولین بار مادر شده بودند و ۲۰ نفر دیگر بدون فرزند بودند. آن ها همچنان مغز ۱۹ مرد را که تازه پدر شده بودند و ۱۷ مرد بدون فرزند را نیز مورد بررسی و مطالعه قرار دادند.

زنانی که طی آن اسکن باردار بودند، پس از تولد فرزندشان دوباره مورد بررسی قرار گرفتند و از مغزشان تصویر برداری شد. هنگام مقایسه دو گروه محققان کشف کردند که تازه مادران کاهش قابل توجهی در ماده خاکستری در بخش های قدام و خلف خط وسط قشر مغز و همچنین در طرفین قشر فرونتال و تمپورال، داشتند.

این مناطق از مغز در مادران همچنین هنگام مشاهده تصاویر فرزندانشان فعال تر می شد که البته این تغییر در هنگام مشاهده عکس دیگر کودکان مشاهده نمی شد.به نظر می رسد این تغییرات ساختاری ممکن است باعث افزایش ارتباط آنان با فرزندان خود شود.

content-1482235850-maternal

مطلب جالب اینجاست که این مناطق در مغز در دخترانی که به سمت بزرگسالی می روند نیز تحلیل می رود، بطوریکه که اتصالات غیر ضروری مغز از بین می روند و به نوعی هرس می شوند و پردازش های شناختی و عاطفی افزایش می یابند.

در دختران نوجوان این ساده و موثر شدن قشر مغز توسط هورمونی مانند استرادیول انجام می گیرد. نویسندگان این مطالعه به این باورند که هورمون نیز ممکن است علت این پدیده در هنگام زایمان شود.

۲ سال بعد محققان مادرانی را که صاحب فرزند دومی نشده‌بودند مورد مطالعه قرار دادند و مشاهده شد که این تغییرات ساختار مغز آنها هنوز هم وجود دارد.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید