انتشار این مقاله


وقتی کم‌خوابی باعث چاقی می‌شود!

آیا می‌دانستید بینی شناخت خوبی از خستگی دارد؟ کم‌خوابی باعث می‌شود غذا خوش‌بوتر به نطر برسد. به نظر می‌رسد نشست سالانۀ انجمن علوم عصبی شناختی، که هفتۀ قبل در سان‌فرانسیسکوی آمریکا برگزار شد، نه تنها پربار، بلکه حامل یافته‌های بسیار جالبی نیز بوده است. بر اساس یکی از دیگر از گزارش‌هایی که در این گردهم‌آیی […]

آیا می‌دانستید بینی شناخت خوبی از خستگی دارد؟ کم‌خوابی باعث می‌شود غذا خوش‌بوتر به نطر برسد.

به نظر می‌رسد نشست سالانۀ انجمن علوم عصبی شناختی، که هفتۀ قبل در سان‌فرانسیسکوی آمریکا برگزار شد، نه تنها پربار، بلکه حامل یافته‌های بسیار جالبی نیز بوده است.

Sleepy Snacking به نظر می‌رسد مغز در صورت کمبود خواب، حساسیت بیشتری نسبت به بوی غذا پیدا می‌کند. امتیاز تصویر: AH86/SHUTTERSTOCK

بر اساس یکی از دیگر از گزارش‌هایی که در این گردهم‌آیی ارائه گردید، کم‌خوابی موجب افزایش حساسیت مغز نسبت به بوی غذاها می‌شود. این حساسیت که از جمله حساسیت‌های خوب محسوب می‌شود (!) می‌تواند توجیه خوبی برای افزایش وزن مرموز افراد کم‌خواب باشد.


دیگر تازه‌های نشست سالانۀ CNS: شکلک یا جمله، پردازش برای مغز یکی است!


در مطالعه‌ای که به یافتۀ فوق منجر شده است، پاسخ بویایی گروهی از آزمودنی‌های کم‌خواب (۴ ساعت در شبانه‌روز) مورد بررسی قرار گرفت. پژوهشگران تعدادی مادۀ خوراکی، از جمله چیپس و رول دارچینی، و مواد غیرخوراکی، مانند نراد۱ (نوعی درخت)، به شرکت‌کنندگان ارائه کردند. اسکن‌های MRI از آزمودنی‌ها در حین بوییدن مواد مذکور به عمل آمد. برنامۀ غذایی آزمودنی‌ها نیز در روز آزمایش به دقت کنترل شد.
گروه مذکور با یک فاصلۀ چند هفته‌ای، دوباره در آزمون یاد‌شده شرکت کردند؛ ولی برخلاف مرحلۀ اول، این‌بار ۸ ساعت خواب در شبانه‌روز تجربه کرده بودند.

مشاهده شد که هنگام خستگی، دو منطقۀ درگیر بویایی به نام‌های قشر گلابی‌شکل۲ و قشر اُربیتوفرونتال۳ پاسخ شدیدتری به بو – نسبت به حالت خواب کافی – نشان می‌دهند. چنین پاسخی برای مواد غیرخوراکی مشاهده نشد.

با این که مشاهدات بالا حکم قطعی صادر نمی‌کند، ولی ارتباط تنگاتنگی با مثلث کمبود خواب، دریافت کالری مازاد و افزایش وزن دارد.


پیوست

۱. Fir
۲. Piriform Cortex
۳. Orbitofrontal Cortex


میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید