انتشار این مقاله


بوها چگونه در حافظه طولانی‌مدت ذخیره می‌شوند؟

برخی از بوها خاطراتی را از سال‌ها قبل به یادمان می‌آورند. مطالعه اخیر نشان می‌دهد قشر پریفرم، در فرایند ثبت این خاطرات دخیل است.

دکتر Christina Strauch و پروفسور Denise Manahan-Vaughan از دانشگاهRuhr ، در مطالعه‌ای جدید بررسی کردند که کدام ناحیه از مغز مسئول ذخیره بوها به عنوان حافظه طولانی‌مدت است. برخی از بوها خاطراتی را از سال‌ها قبل به یادمان می‌آورند. مطالعه اخیر نشان می‌دهد بخشی از ناحیه بویایی مغز به نام قشر پریفرم، در فرایند ثبت این خاطرات دخیل است؛ هرچند این مکانیسم تنها در تقابل با نواحی دیگر مغز عمل می‌کند.


مقاله مرتبط: نوروبیولوژی: اساس شیمیایی حافظه


Strauch می‌گوید:

گفته می‌شود قشر پریفرم قادر است خاطرات بویایی را به طور موقت ثبت کند. هدف ما این بود که بفهمیم آیا قادر به ذخیره حافظه طولانی‌مدت نیز هست یا نه.

ایجاد حس مصنوعی از طریق تحریک

سیناپس‌های شکل‌پذیر مسئول ثبت خاطرات در ساختار حافظه‌ی مغز هستند: در طول این فرایند ارتباط بین نورون‌ها از طریق فرایندی به نام «شکل‌پذیری سیناپس» تغیر میکند، بدین ترتیب یک خاطره ساخته می‌شود. Strauch و Manahan-Vaughan توانایی قشر پریفرم موش‌ها را در ایجاد سیناپس شکل‌پذیر و امکان پایداری این تغییر به مدت بیش از ۴ ساعت را بررسی کردند. این پایداری نشان‌ دهنده‌ی تشکیل حافظه طولانی‌مدت است.

دانشمندان برای تقلید فرایندی که کدگذاری حس بویایی را به عنوان حافظه آغاز می‌کند، از تحریکات الکتریکی در مغز استفاده کردند. این تحریکات از نظر فرکانس و شدت پالس‌ها متفاوت بودند؛ اینگونه تحریکات در هیپوکامپ مغز مسئول ایجاد حافظه طولانی‌مدت هستند. بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت این تحریکات در قشر پریفرم، سبب ذخیره اطلاعات طولانی‌مدت به شکل سیناپس‌های شکل‌پذیر نشدند.

سیگنالی از نواحی بالاتر مغز نیاز است

فرضیه محققان این بود که شاید قشر پریفرم برای ساخت حافظه طولانی‌مدت نیاز به دستور دارد. بنابراین آن‌ها یکی از نواحی بالاتر مغز به نام قشر اوربیتوفرونتال را تحریک کردند که مسئول تمایز حواس است. این بار تحریک ایجاد شده تغییری را که در قشر پریفرم انتظار می‌رفت، به وجود آورد. Strauch می‌گوید:

مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که قشر پریفرم قادر است به عنوان یک آرشیو برای حافظه طولانی‌مدت عمل کند اما نیازمند دستورالعمل‌هایی از قشر اوربیتوفرونتال است که نشان دهند یک رویداد در شرف ذخیره شدن در حافظه طولانی‌مدت است.


مقاله مرتبط: چگونه امواج حافظه درون مغز حرکت می‌کند؟


نتایج این مطالعه در مجله‌ی Cerebral Cortex منتشر شده است.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید