انتشار این مقاله


رژیم غذایی مدیترانه‌ای احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد

یک مطالعه جدید بین رژیم غذایی مدیترانه ای و کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر ارتباطاتی یافته است. این تحقیق ، که در مجله آلزایمر و دمانس منتشر شده است ، نشان می دهد ، در سطح جمعیتی ، پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند خطر نقص شناختی و کاهش شناختی آهسته را کاهش […]

یک مطالعه جدید بین رژیم غذایی مدیترانه ای و کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر ارتباطاتی یافته است.

این تحقیق ، که در مجله آلزایمر و دمانس منتشر شده است ، نشان می دهد ، در سطح جمعیتی ، پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند خطر نقص شناختی و کاهش شناختی آهسته را کاهش دهد.

این تحقیقات به ویژه با آن دسته سیاستهای بهداشتی که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به انواع زوال عقل ، مانند بیماری آلزایمر کمک کند مرتبط است.

آلزایمر و دمانس

طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، زوال عقل یک اصطلاح کلی است که به کاهش شناختی قابل توجه در سنین پیری اشاره دارد. بیماری های مختلف می تواند باعث زوال عقل شود که شایع ترین نوع آن بیماری آلزایمر است.

با اینکه که اندکی کاهش سطح شناختی با افزایش سن طبیعی است اما کاهش چشمگیر میزان شناخت مانند آنچه که در دمانس رخ می‌دهد یک بخش عادی از روند پیری نیست.

طبق اعلام موسسه ملی افزایش سن ، بیماری آلزایمر نوعی زوال عقل مورودژنراتیو است. در این حالت رسوبات غیر طبیعی پروتئین ها در مغز فرد ایجاد می شود و باعث می شود سلول های عصبی ارتباط خود را از دست داده و از بین بروند.

فرد مبتلا به آلزایمر خفیف ممکن است از دست دادن حافظه و تغییر در شخصیت یا رفتار را تجربه کند. با پیشرفت این بیماری ، آنها ممکن است در جابجایی دچار مشکل شوند و دچار سردرگمی قابل توجهی شوند – به عنوان مثال عدم توانایی در شناخت اعضای خانواده یا دوستان نزدیک از مشکلات شایع است.

آلزایمر شدید ممکن است یک فرد را ناتوان از برقراری ارتباط و کاملاً وابسته به افراد دیگر برای مراقبت از خود کند.

از آنجایی که در حال حاضر هیچ درمان معالجه ای برای آلزایمر وجود ندارد آن دسته از مداخلاتی که می توانند تأخیر شناختی را به تأخیر بیاندازند یا کند کنند ممکن است برای کاهش میزان عمومی و شدت بیماری آلزایمر در یک جمعیت بسیار با ارزش باشد.

رژیم مدیترانه‌ای

پژوهشگران این مطالعه جدید می خواستند نقش احتمالی رژیم غذایی در مبارزه با زوال عقل در یک جمعیت را کشف کنند. به ویژه ، آنها می خواستند ببینند رژیم غذایی مدیترانه ای چه تاثیری بر شناخت نسبی می تواند داشته باشد.

طبق مقاله ای در سال ۲۰۱۷ در مجله Nutrition Today ، تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانه ای دارای انواع مزایای سلامتی از جمله کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی ، دیابت ، سرطان پستان و روده ، بیماری التهابی روده و بیماری های عصبی است.

ارتباط رژیم مدیترانه ای و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر آخرین موضوع سلامتی بود که باید به ان رسیدگی می‌شد و پژوهشگران به مطالعه روی آن مشغول شدند.

تقریبا ۹،۰۰۰ شرکت‌کننده

برای انجام تحقیق ، نویسندگان داده‌هایی را از دو مطالعه بزرگ تهیه کردند که به بررسی رابطه مکمل های غذایی و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن پرداخته بودند ، شرایطی که روی بینایی تأثیر می گذارد.

برای این دو مطالعه ، دانشمندان تقریباً ۹۰۰۰ شرکت کننده را استخدام کردند. مطالعه اول شرکت کنندگان خود را بین سالهای ۱۹۹۲ و ۱۹۹۸ استخدام کرد ، و مطالعه دوم بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸. پس از اعمال معیارهای خروج از مطالعه ، تعداد شرکت کنندگان باقی مانده ۷۷۵۶ نفر بود.

دانشمندان عملکرد شناختی شرکت‌کنندگان را در مطالعه اول بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ ارزیابی کردند. مطالعه دوم شامل ارزیابی‌ها در ابتدای مطالعه و سپس در سالهای دوم، چهارم و دهم بود.

نویسندگان از آزمونهای استاندارد برای تعیین عملکرد شناختی و پرسشنامه برای تعیین میزان پیروی شرکت کنندگان در یک سال قبل از رژیم مدیترانه‌ای استفاده کردند.

کاهش خطر اختلال شناختی

نویسندگان دریافتند که پایبندی جدی‌تر به رژیم غذایی مدیترانه‌ای منجر به کاهش خطر اختلال شناختی و نتیجه عددی بالاتر در امتیازات عملکرد شناختی می‌شود. به طور خاص، نویسندگان دریافتند که مصرف ماهی با کاهش خطر اختلال شناختی و نیز کاهش تدریجی‌تر شناخت عمومی مرتبط است.

تفاوت در شناخت نسبتاً اندک بود ، به این معنی که در سطح فردی، بعید به نظر می‌رسد که قابل توجه باشند. با این حال، نتایج می‌تواند تفاوت بیشتری را در سطح جمعیت ایجاد کند.

همانطور که نویسندگان اشاره کرده‌اند، این مطالعه محدودیتهایی داشته است. در حالی که آنها برخی از عوامل مؤثر بر نتایج مانند سطح تحصیلات نسبی هر یک از شرکت کنندگان ،را در نظر گرفته‌اند، برخی از عوامل مخدوش‌کننده دیگر را محاسبه نکرده‌اند.

به عنوان مثال، می توان گفت که افرادی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای را دنبال می‌کنند بطور کلی فعال‌تر هستند، که می‌تواند به طور قابل‌توجهی خطر بیماری‌های مختلف بهداشتی را کاهش دهد.

با این وجود ، این تحقیق به وجود شواهد در حال رشدی کمک می‌کند که نشان می‌دهند رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند تفاوت قابل توجهی در سلامت عمومی یک جمعیت ایجاد کند.


پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید