انتشار این مقاله


شناسایی اعتیاد در مغز حتی پس از مرگ

اعتیاد به دارو ها و رابطه جنسی باعث ایجاد تغییراتی در مغز می شود که حتی پس از مرگ نیز قابل شناسایی هستند. صرفنظر از اینکه  این مسئله به محققان پزشکی قانونی کمک می کند باعث مشخص شدن این مسئله که چرا معتادان نمی توانند این عادت را ترک کنند حتی اگر برای مدت ترک […]

اعتیاد به دارو ها و رابطه جنسی باعث ایجاد تغییراتی در مغز می شود که حتی پس از مرگ نیز قابل شناسایی هستند. صرفنظر از اینکه  این مسئله به محققان پزشکی قانونی کمک می کند باعث مشخص شدن این مسئله که چرا معتادان نمی توانند این عادت را ترک کنند حتی اگر برای مدت ترک کرده باشند، می شود.

هنگامی که ما در فعالیت های بسیار لذت بخش مانند داشتن رابطه جنسی و یا مصرف مواد مخدر افراط می کنیم، پروتئینی به نام FosB در قسمت هایی از مغز که به اصطلاح مدار پاداش را تشکیل می دهند، فعال می شود. پس از ترکیب با پروتئین های دیگر، FosB به گیرنده های که باعث ترویج بیان ژن های عصبی خاص می شود، متصل کی گردد. که به نوبه خود تغییر فعالیت سلول های عصبی را در پی دارد.

با این حال، مطالعات قبلی نشان داده اند که وقتی فردی معتاد می شود، فشار ثابت قرار داده شده در FosB باعث می شود تا تغییرات اپی ژنتیک ایجاد شود، به این معنی که بیان ژن توسط مولکول های خاص انجام می گیرد. در نتیجه، آن به یک پروتئین کمی متفاوت به نام DeltaFosB تبدیل می شود.

این تغییر خطرناک است زیرا DeltaFosB با ثبات تر از FosB است و در مغز به مدت طولانی تری باقی می ماند.در نتیجه باعث ایجاد تغییرات طولانی مدت در فعالیت عصبی می شود که خود وابستگی را به دنبال دارد.

در تحقیقی جدید در مجله تحقیقات و درمان اعتیاد، یک تیم از دانشمندان به بررسی مغز ۱۵ معتاد به هروئین که به تازگی فوت کرده بودند، پرداختند. متوجه شدند که DeltaFosB هنوز هم می تواند در مناطقی از مغز که مسئول احساس لذت و حافظه است به مدت ۹ روز پس از مرگ دیده شود .

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید