انتشار این مقاله


انجماد تومورهای سینه به جای بریدن آن‌ها

cryoablation روش جدید و امیدوارکننده‌ای برای درمان مراحل اولیه سرطان سینه است. در حال حاضر محققان New York-Presbyterian and Weill Cornell Medicine مطالعات بالینی درباره‌ی مسدود کردن تومورهای پستان با روشcryoablation  انجام می‌دهند. دکتر راچ سیمونز، رییس بخش جراحی پستان در New York-Presbyterian and Weill Cornell Medicine و استاد جراحی انکولوژی در ویل کورنل پزشکی، […]

cryoablation روش جدید و امیدوارکننده‌ای برای درمان مراحل اولیه سرطان سینه است.

در حال حاضر محققان New York-Presbyterian and Weill Cornell Medicine مطالعات بالینی درباره‌ی مسدود کردن تومورهای پستان با روشcryoablation  انجام می‌دهند.

دکتر راچ سیمونز، رییس بخش جراحی پستان در New York-Presbyterian and Weill Cornell Medicine و استاد جراحی انکولوژی در ویل کورنل پزشکی، رهبر این آزمایش است.

سیمونز می‌گوید: “سرطان پستان در مراحل اولیه با روش‌های سنتی از جمله تابش پرتو و جراحی درمان می‌شود اما cryoablation یک گزینه درمانی غیرتهاجمی برای بیماران است. با این روش، بیماران نیازی به جراحی برای درمان سرطان پستان نخواهند داشت. این روش ریشه‌کنی حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و نیازی به بیهوشی بیمار وجود ندارد. فقط با قرار دادن پروب در سینه، بدون ایجاد برش، یک مقدار داروی بی‌حس کننده تزریق می‌شود. “

دستگاه حاوی نیتروژن

Cryoablation سال‌ها برای درمان کبد، ریه، سرطان کلیه و همچنین تومورهای غیرسرطانی پستان به نام فیبروآدنوم استفاده شده‌است. این آزمایش برای اولین بار بر اثرات آن در درمان مراحل اولیهی سرطان سینه مطالعاتی انجام داد.

سیمونز می‌گوید: “بیمارانی که به‌عنوان نامزدهای این روش در نظر گرفته‌شده‌است ۶۵ ساله یا مسن‌تر هستند که سرطان‌های جزئی (۱.۵ سانتی‌متر یا کمتر) دارند و سلول‌های سرطانی در آن‌ها مهاجم نیست. همچنین شواهدی از گسترش تومور به غدد لنفاوی فرد دیده نمی‌شود.

در طول روش سرپایی پزشکان از طریق تصویربرداری سونوگرافی، یک دستگاه سوزن مانند در داخل تومور قرار دادند. سپس دستگاه، نیتروژن مایع را به داخل تومور منتشر کرد و باعث انجماد و از بین بردن بافت سرطانی شد.

آینده‌ای پر امید!

فاز دوم آزمایش سیمونز، آزمایش غیرتصادفی با ۸۶ نفر مبتلا به ۸۷ نوع سرطان و در ۱۹ مرکز در سراسر ایالات متحده بود.

روش Cryoablation در ۹۲ درصد از سرطان‌های هدف و ۱۰۰ درصد از سرطان‌هایی با اندازه‌ی تومور کمتر از ۱ سانتی‌متر موفقیت‌آمیز بود.

پس از انجام شدن cryoablation ، تومور اولیه در عرض ۲۸ روز برداشته شد. سیمونز می‌گوید: “cryoablation می‌تواند برای زنان واجد شرایط یا حتی کسانی‌که سرطان در اثر جهش ژن BRCA در آن‌ها ایجادشده‌است، راه درمان باشد. احتمالا با موفقیتهای گروه فوق، این شرایط و معیارها گسترش خواهد یافت.”

دیگر متخصصان سینه هم خیلی امیدوار هستند. آن‌ها معتقدند که این روش قادر است چشم‌انداز درمان را تغییر دهد.

دکتر Allyson F. Jacobson ، مدیر پزشکی برنامه NCH Breast در شمال غربی جامعه بهداشت و درمان گروه پزشکی در ایلینوی گفت: “با توجه به داده‌ها، cryoablation در درمان سرطان‌های پستان با پیشرفت جزئی مطمئن و موفقیت‌آمیز است و به احتمال زیاد با تغییر مدیریت مراحل اولیهی سرطان این اثر را می‌گذارد.”

با این حال، سیمونز تاکید می‌کند که این روش تنها باید به عنوان بخشی از یک کارآزمایی بالینی، فقط توسط جراحان پستان واجد شرایط و ماهر در زمینه‌ی سونوگرافی پستان و cryoablation انجام شود.

فاطمه جوادی فريد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید