انتشار این مقاله


نزدیک بینی چیست ؛ آشنایی با علائم، علل و درمان نزدیک بینی

نزدیک بینی یک وضعیت بینایی شایع است که در آن اشیاء نزدیک خود را می توانید به وضوح مشاهده کنید اما اشیاء دورتر مبهم هستند.

بررسی کلی

نزدیک بینی یک وضعیت بینایی شایع است که در آن اشیاء نزدیک خود را می توانید به وضوح مشاهده کنید  اما اشیاء دورتر مبهم هستند. هنگامی رخ می دهد که شکل چشم شما باعث شود پرتوهای نوری به طور صحیح خم (انکسار) نشوند و به جای اینکه روی شبکیه قرار بگیرند تصاویر را جلوی شبکیه تشکیل دهند.

نزدیک بینی ممکن است به تدریج یا ناگهانی ایجاد شود  که اغلب در دوران کودکی و بزرگسالی بدتر می شود. این مساله تمایل به ارث رسیدن در خانواده ها داشته باشد.

یک معاینه پایه چشم می تواند نزدیک بینی را تأیید کند. شما می توانید تاری دید را با عینک، لنزهای تماسی یا جراحی انکساری جبران کنید.

علائم

علائم نزدیک بینی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تاری دید هنگام دیدن اشیاء دور
  • نیاز به مچاله شدن یا بسته شدن جزئی  پلک ها برای دیدن واضح
  • سردردهای ناشی از چشم
  • دید مشکل هنگام رانندگی وسیله نقلیه، به خصوص در شب (نزدیک بینی شبانه)

نزدیک بینی اغلب برای اولین بار در دوران کودکی تشخیص داده می شود و معمولاً در سالهای اولیه مدرسه بین نوجوانان تشخیص داده می شود. کودکی که نزدیک بینی دارد ممکن است:

  • مداوم چشمهایش را مچاله کند
  • باید نزدیکتر به تلویزیون، صحنه فیلم یا جلوی کلاس بنشیند
  • به نظر می رسد از اشیاء دوردست بی اطلاع هستند
  • چشمک زدن بیش از حد
  • چشم هایش را مرتبا مالش دهد

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر در دیدن واضح چیزهایی که بسیار دور هستند (تاری با فاصله) به اندازه کافی دچار مشکل می شوید که نتوانید یک وظیفه را همانطور که می خواهید انجام دهید، یا اگر کیفیت بینایی شما از لذت شما در انجام فعالیت ها کم می کند به پزشک چشم مراجعه کنید. او می تواند درجه نزدیک بینی شما را تعیین کند و شما را درباره گزینه های خود برای تصحیح دید راهنمایی کند.

در صورت تجربه موارد زیر به دنبال مراقبت های اضطراری پزشکی باشید:

  • ظهور ناگهانی ذرات شناور- ذرات ریز و درشتی که به نظر می رسد در میدان دید شما حرکت می کنند
  • فلاش نور در یک یا هر دو چشم
  • سایه شبیه پرده در بالای میدان دید شما

اینها علائم هشدار دهنده جداشدگی شبکیه است که یک عارضه نادر  نزدیک بینی است. جدا شدن شبکیه یک اورژانس پزشکی است و زمان در آن بسیار مهم است.

معاینات منظم چشم

از آنجا که ممکن است همیشه به راحتی آشکار نشود که با دید خود مشکل داریدآکادمی چشم پزشکی آمریکا فواصل زیر را برای معاینات منظم چشم توصیه می کند:

بزرگسالان

اگر در معرض خطر ابتلا به برخی بیماری های چشم مانند گلوکوم قرار دارید  هر یک تا دو سال یکبار معاینه چشم انبساطی انجام دهید؛ از ۴۰ سالگی شروع می شود.

اگر عینک یا لنز ندارید، علائمی برای مشکل چشم ندارید و در معرض خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند گلوکوم نیستید در فواصل زیر معاینه چشم را انجام دهید:

  • هر پنج تا ۱۰ سال در ۲۰ تا ۳۰ سالگی
  • هر دو تا چهار سال از ۴۰ تا ۵۴ سالگی
  • هر یک تا سه سال از ۵۵ تا ۶۴ سالگی
  • هر یک تا دو سال بعد از سن ۶۵ سالگی

اگر عینک یا لنز دارید یا بیماری دارید که بر روی چشمان شما اثر می گذارد مانند دیابت؛ احتمالاً باید به طور مرتب چشم خود را معاینه کنید. از پزشک چشم خود بخواهید که چند نوبت برای برنامه ریزی قرارهای خود نیاز دارید. اما اگر در بینایی خود مشکلی مشاهده کردید  در اسرع وقت با پزشک چشم خود ملاقات کنید حتی اگر اخیراً معاینه چشم داشته باشید. به عنوان مثال تاری دید ممکن است نشان دهد که شما نیاز به تغییر نسخه دارید یا می تواند نشانه مشکل دیگری باشد.

کودکان و نوجوانان

کودکان باید برای بیماریهای چشم تحت معاینه قرار بگیرند و بیناییشان توسط پزشک متخصص اطفال، چشم پزشک، اپتومتریست یا یک غربالگر آموزش دیده دیگر در سنین و فواصل زیر معاینه شود.

  • سن ۶ ماهگی
  • سن ۳ سالگی
  • قبل از کلاس اول و هر دو سال یکبار در طول سال های مدرسه، یاازطریق غربالگری های مدرسه یا عمومی

علل

چشم شما دو بخش دارد که تصاویر را متمرکز می کند:

  • قرنیه.  سطح شفاف و گنبدی شکل جلوی چشم شما است.
  • لنز.  ساختار شفافی در اندازه و شکل آب نبات است.

در یک چشم معمولی هر یک از این عناصر متمرکز کننده، مانند سطح یک سنگ مرمر دارای انحنای کاملاً صاف است. قرنیه و لنزهایی با چنین خمیدگی انعطاف پذیر (انکسار) برای ایجاد تصویر همه نور ورودی را به طور مستقیم روی شبکیه  در پشت چشم شما متمرکز میکنند.

خطای انکساری

اگر قرنیه یا لنز شما به طور مساوی و یکنواخت خمیده نیست  پرتوهای نوری به طور صحیح انکسار نمی شوند  و شما یک عیب انکساری خواهید داشت.

نزدیک بینی معمولاً وقتی اتفاق می افتد که کره چشم شما از حد نرمال طویلتر باشد یا قرنیه شما خیلی خمیده باشد. نور به جای اینکه دقیقاً روی شبکیه شما متمرکز شود  در مقابل شبکیه شما متمرکز می شود و در نتیجه ظاهری مبهم برای اجسام دور ایجاد می شود.

سایر خطاهای انکسار

علاوه بر نزدیک بینی سایر خطاهای انکساری چشم شامل موارد زیرند:

دوربینی.

 این حالت زمانی اتفاق می افتد که کره چشم شما کوتاهتر از حد نرمال باشد یا قرنیه شما خیلی کم خمیده باشد. این پدیده برعکس نزدیک بینی است. در بزرگسالان هردو اشیاء نزدیک و دوردست تار می شوند.

آستیگماتیسم.

این حالت زمانی اتفاق می افتد که قرنیه یا لنز شما در یک جهت نسبت به جهت دیگر خمیده تر باشد. آستیگماتیسم اصلاح نشده بینایی شما را نابود می کند.

عوامل خطر

برخی از عوامل خطر ممکن است احتمال ابتلا به نزدیک بینی را افزایش دهد مانند:

ژنتیک.

این پدیده تمایل به بروز خانوادگی دارد. اگر یكی از والدین شما نزدیك بین باشد  خطر ابتلا به این بیماری افزایش می یابد. اگر پدر و مادر هر دو نزدیک بین باشند  خطر حتی بیشتر است.

شرایط محیطی.

 برخی مطالعات از این ایده حمایت می کنند که کمبود گذران وقت در خارج از منزل ممکن است شانس ابتلا به نزدیک بینی را افزایش میدهد.

عوارض

نزدیک بینی با عوارض مختلفی از خفیف تا شدید همراه است  مانند:

کاهش کیفیت زندگی.

 نزدیک بینی اصلاح نشده می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. ممکن است شما نتوانید وظیفه ای را که می خواهید انجام دهید.  دید محدود شما ممکن است بر بهره مندی شما از فعالیت های روزمره خدشه وارد کند.

خستگی چشم.

نزدیک بینی اصلاح نشده ممکن است باعث شود شما برای حفظ تمرکز چشمتان را مچاله کنید و یا فشار دهید. این کار می تواند به چروک شدن گوشه چشم و سردرد منجر شود.

ایمنی ناکافی.

اگر مشکل بینایی اصلاح نشده نداشته باشید ممکن است امنیت شما و سایر افراد به خطر بیفتد. این امر می تواند به ویژه در صورت رانندگی اتومبیل یا تجهیزات سنگین کاری جدی باشد.

بار مالی.

هزینه لنزهای اصلاحی، معاینه چشم و معالجه پزشکی به خصوص با همراهی یک بیماری مزمن مانند نزدیک بینی می تواند افزایش یابد. کاهش دید و از بین رفتن آن نیز در برخی موارد می تواند بر پتانسیل درآمد تأثیر بگذارد.

سایر مشکلات چشم.

نزدیک بینی شدید شما را در معرض خطر جدایی مجدد شبکیه، گلوکوم  آب مروارید و ماکولاپاتی میوپیک- آسیب در ناحیه شبکیه مرکزی- قرار می دهد. بافت های موجود در کره چشم  بلند کشیده و نازک می شوند و باعث ایجاد اشک ریزی، التهاب، تشکیل رگ های خونی جدید می شوند که ضعیفند و به راحتی خونریزی می کنند و جای زخم برجا میگذارند.

تشخیص

نزدیک بینی با یک معاینه چشم تشخیص داده می شود  که شامل ارزیابی انکساری و معاینه سلامت چشم است.

ارزیابی انکساری مشخص می کند که آیا شما مشکلات بینایی از قبیل نزدیک بینی،  دور بینی، آستیگماتیسم و ​​یا پیرچشمی را دارید. پزشک شما ممکن است از ابزارهای مختلفی استفاده کند و از شما بخواهد که چندین لنز را امتحان کنید تا بینایی شما را در فاصله دور و نزدیک آزمایش کند.

چشم پزشک شما به احتمال زیاد قطره ای را در چشم شما می اندازد تا مردمک چشمتان را برای معاینه سلامت چشم گشاد کند. این کارممکن است باعث شود تا چند ساعت بعد از معاینه چشم شما نسبت به نور حساس تر شود. اتساع  مردمک پزشک را قادر می سازد دید وسیع تری را در داخل چشم شما داشته باشد.

درمان

هدف استاندارد از درمان نزدیک بینی  بهبود بینایی با کمک فوکوس نور روی شبکیه شما از طریق استفاده از لنزهای اصلاحی یا جراحی انکساری است. مدیریت نزدیک بینی نیز شامل نظارت منظم بر روی عوارض این بیماری از جمله گلوکوم، آب مروارید، اشک ریزی، جداشدگی شبکیه و آسیب به نواحی مرکزی شبکیه است.

لنزهای نسخه ای

پوشیدن لنزهای اصلاحی با خنثی کردن افزایش انحنای قرنیه یا افزایش طول چشم  نزدیک بینی را درمان می کند. انواع لنزهای تجویز شده عبارتند از:

عینک

  یک روش ساده و ایمن برای اصلاح نزدیک بینی است. انواع عینک زیاد است و شامل تک دید، دو کانونی، سه کانونی وچندکانونی است

لنزهای تماسی.

این لنزها درست روی چشمان شما پوشیده می شوند. آنها از  مواد و در طرح های متنوعی از جمله نرم و قابل نفوذ ، در ترکیب با گاز در طرح های کروی، گشتاور و چند منظوره در دسترس هستند. از چشم پزشک خود در مورد جوانب مثبت و منفی لنزهای تماسی سوال کنید و ببینید چه چیزی برای شما مناسب است.

جراحی انکساری

جراحی انکساری  نیاز به عینک و لنزهای تماسی را کاهش می دهد. جراح چشم شما از یک پرتو لیزر برای تغییر شکل قرنیه استفاده می کند  که منجر به کاهش نزدیک بینی می شود. حتی بعد از عمل ممکن است برای مدتی نیاز به استفاده از عینک داشته باشید.

 کراتومیلوزیس با لیزر درجا (LASIK).

 با این روش  جراح چشم شما یک لایه نازک و لولایی را به داخل قرنیه شما وارد می کند. وی سپس از لیزر برای از بین بردن لایه های داخلی قرنیه شما برای صاف کردن شکل گنبدی آن استفاده می کند. بهبودی از جراحی لیزیک معمولاً سریعتر است و باعث ناراحتی کمتری نسبت به سایر جراحی های قرنیه می شود.

کراتکتومی ساب اپی تلیال با لیزر(LASEK).

جراح فقط یک تکه فوق العاده نازک درپوشش محافظ بیرونی قرنیه (اپیتلیوم) ایجاد می کند. وی سپس از لیزر برای تغییر شکل لایه های بیرونی قرنیه استفاده می کند انحنا آن را صاف می کند و سپس اپیتلیومرا جایگزین میکند.

کراتکتومی فوتورفراکسیو (PRK).

این روش مشابه با لیزک استمگر اینکه جراح کاملاً اپیتلیوم را برداشته  سپس از لیزر برای تغییر شکل قرنیه استفاده  کند. اپیتلیوم جایگزین نشده کرد  مطابق با شکل جدید قرنیه شما به طور طبیعی رشد خواهد.

با پزشک خود در مورد عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید ، زیرا این روش قابل برگشت نیست. تا زمانی که نزدیک بینی شما پایدار نباشد  جراحی انکساری توصیه نمی شود.

درمان هایی برای کند کردن یا متوقف کردن پیشرفت نزدیک بینی

محققان و پزشکان بالینی همچنان به دنبال روشهای مؤثرتری برای جلوگیری از بدتر شدن نزدیک بینی به مرور زمان هستند. روشهای درمانی که بیشترین سهم  را تا به امروز نشان می دهند عبارتند از:

داروی موضعی، آتروپین.

قطره های آتروپین موضعی اغلب به عنوان بخشی از معاینات چشم یا قبل و بعد از جراحی چشم برای گشاد کردن مردمک چشم مورد استفاده قرار می گیرد. قطره های چشمی آتروپین در دوزهای مختلف نیز ممکن است به کند شدن پیشرفت نزدیک بینی کمک کنند. مکانیسم دقیق این اثر ناشناخته است.

افزایش زمان حضور در خارج از منزل.

 گذراندن وقت در خارج از منزل در دوران نوجوانی و اوایل بزرگسالی ممکن است خطر نزدیک بینی را کاهش دهد. محققان فکر می کنند قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) ممکن است ساختار مولکولی اسکلرا و قرنیه را تغییر داده و به حفظ شکل طبیعی کمک کند.

لنزهای تماسی با فوکوس دوتایی.

نشان داده شده است که نوع جدیدی از لنزهای تماسی با فوکوس باعث کندی پیشرفت نزدیک بینی  در کودکان بین ۸ تا ۱۲ سال می شود.

ارتوکراتولوژی.

 در این روش  شما چند ساعت در روز لنزهای تماسی و دارای نفوذ پذیری به گاز را می پوشید تا زمانی که انحنای چشم شما به یکدست شود. سپس برای حفظ شکل جدید لنزها را کمتر می پوشید. اگر این روش درمانی را قطع کنید چشمان شما به شکل قبلی خود برمی گردد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این لنز باعث کاهش سرعت کشیدگی چشم می شود که باعث کاهش سرعت پیشرفت نزدیک بینی می شود.

سبک زندگی و داروهای خانگی

در حال حاضر شما نمی توانید از نزدیک بینی جلوگیری کنید. برخی مطالعات نشان می دهد که ممکن است شما بتوانید پیشرفت آن را کند کنید. اما با پیروی از این نکات می توانید به محافظت از چشم و بینایی خود کمک کنید:

چشمانتان را چک کنید.

این کار را به طور مرتب انجام دهید حتی اگر خوب ببینید.

بیماریهای مزمن را کنترل کنید.

در صورت عدم درمان مناسب شرایط خاصی مانند دیابت و فشار خون بالا می تواند روی بینایی شما تأثیر بگذارد.

از چشمان خود در برابر آفتاب محافظت کنید.

عینک آفتابی داشته باشید که اشعه ماوراء بنفش (UV) را مسدود می کند.

از صدمات چشم جلوگیری کنید.

هنگام انجام کارهای خاص مانند ورزش، چمن زنی، رنگ آمیزی یا استفاده از محصولات با دودهای سمی عینک محافظ بپوشید.

غذاهای سالم بخورید.

سعی کنید به مقدار زیادی سبزیجات برگ سبز، و سایر سبزیجات و میوه ها را میل کنید.  مطالعات نشان می دهد که اگر شما در رژیم غذایی خود ماهی های پر از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی تون و قزل آلا نیز دارید برای چشم شما سودمند است.

سیگار نکشید.

درست همانطور که استعمال سیگار برای بقیه بدن شما مناسب نیست می تواند بر سلامت چشم شما نیز تأثیر منفی بگذارد.

از لنزهای اصلاحی درست استفاده کنید.

لنزهای مناسب دید شما را بهینه می کند. با داشتن معاینات منظم اطمینان حاصل می کنید که نسخه شما صحیح است. شواهدی وجود دارد که پوشیدن نسخه عدم تصحیح  می تواند پیشرفت نزدیک بینی را افزایش دهد.

از روشنایی خوب استفاده کنید.

برای دید بهتر نور را بیشتر کنید.

زل زدن را کاهش دهید.

پس از استفاده کامپیوتر یا کارهای نزدیک بین از جمله خواندن  ۲۰ ثانیه برای هر ۲۰ دقیقه به فاصله ۲۰ فوت نگاه کنید.

در صورت بروز هر یک از این علائم سریعاً به پزشک مراجعه کنید: از دست دادن ناگهانی بینایی در یک چشم با یا بدون درد. بینایی ناگهانی مبهم یا تاری. دید دوگانه یا نورهای لکه ای، لکه های سیاه یا هاله هایی را در اطراف چراغ مشاهده می کنید. این ممکن است یک وضعیت پزشکی جدی یا را نشان دهد.

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید