انتشار این مقاله


کیست بیکر

تعریف   کیست بیکر کیسه‌ی پر از مایعی است که موجب ورم و احساس سفتی در پشت زانو می‌شود. زمانی‌که زانوی خود را باز و بسته می‌کنید یا در حال فعالیت هستید درد می‌تواند بدتر شود. کیست بیکر یا کیست پوپلیتال معمولاً در نتیجه‌ی مشکلی که در مفصل‌زانو وجوددارد ایجاد می‌شود مانند: آرتروز یا پارگی […]

تعریف

 

کیست بیکر کیسه‌ی پر از مایعی است که موجب ورم و احساس سفتی در پشت زانو می‌شود. زمانی‌که زانوی خود را باز و بسته می‌کنید یا در حال فعالیت هستید درد می‌تواند بدتر شود.

کیست بیکر یا کیست پوپلیتال معمولاً در نتیجه‌ی مشکلی که در مفصل‌زانو وجوددارد ایجاد می‌شود مانند: آرتروز یا پارگی غضروف. هر دوی این مشکلات می‌تواند موجب شود تا زانوی شما مایع زیادی تولیدکند، که منجر به کیست بیکر می‌شود.

علائم

 

در برخی موارد، کیست بیکر هیچ دردی ایجاد نمی‌کند و ممکن‌است شما متوجه آن نشوید. اگر علائم و نشانه‌هایی وجود داشته باشند، عبارتند از:

  • ورم در پشت زانو و برخی‌اوقات در پا
  • درد زانو
  • سفتی و ناتوانی در خم‌کردن کامل زانو

علائم شما ممکن‌است بعد از فعالیت یا ایستادن طولانی بدتر شود.

چه موقع به پزشک مراجعه‌کنیم

 

اگر در پشت زانوی خود احساس درد دارید، به پزشک مراجعه‌کنید، زیرا ممکن‌است وجود یک جسم سفت در پشت زانو مربوط به مشکلی حادتر از کیست بیکر باشد.

دلایل

 

مایع روان‌کننده‌ای به‌نام مایع‌سینوویال به پای شما کمک می‌کند تا آسان‌تر بچرخد و اصطکاک بین بخش‌های متحرک زانو را کاهش دهد.

اما گاهی زانو  بیش‌ازحد این مایع را تولید می‌کند، که موجب تجمع مایع در ناحیه‌ای در پشت زانو می‌شود. این می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • التهاب مفصل زانو
  • آسیب به زانو مانند پارگی غضروف

آزمایش‌ها و تشخیص

 

کیست بیکر معمولاً می‌تواند به‌وسیله معاینه‌جسمی تشخیص داده‌شود. هرچند، چون برخی از نشانه‌های کیست بیکر مانند برخی بیماری‌های خطرناک از جمله آنوریسم، تومور یا لخته است. پزشک ممکن‌است برخی آزمایش‌ها را برای شما تجویزکند، شامل:

  • سونوگرافی
  • اشعه ایکس
  • MRI

درمان

برخی اوقات کیست بیکر خودبخود ناپدید می‌شود. هرچند، اگر کیست بزرگ باشد و درد ایجادکند، پزشک ممکن‌است درمان‌های زیر را پیشنهاد کند:

دارودرمانی: پزشک ممکن‌است داروهای کورتیکواستروئیدی مانند کورتیزون را برای کاهش التهاب به زانوی شما تزریق‌کند. این درد را کاهش می‌دهد، اما از عودکردن دوباره آن جلوگیری نمی‌کند.

زه‌کشی مایع: پزشک ممکن‌است با استفاده از یک سوزن مایع را از زانوی شما خارج‌کند. نام این روش آسپیراسیون با سوزن است که با هدایت سونوگرافی انجام می‌گیرد.

ورزش درمانی

اگر امکان آن وجود داشته‌باشد پزشکان علت بیماری را برطرف می‌کنند. اگر پزشک تعیین‌کند که علت تولیداضافی مایع پارگی غضروف است، ممکن‌است برای برطرف‌کردن آن عمل‌جراحی پیشنهادکند.

کیست بیکر اگر مربوط به آرتروز باشد معمولاً با درمان آرتروز برطرف می‌شود و جراحی به ندرت لازم است.

 

سینا پاکی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید