انتشار این مقاله


هفته پنجم بعد از تولد: همه چیز در مورد فرزند دلبند شما

از هفته پنجم دلبند شما وارد مرحله جدیدی از زندگی می‌شود. او دوره نوزادی را تمام کرده و از امروز «شیرخوار» نامیده می‌شود.
من اینجا هستم تا شما را با ویژگی های دوره شیرخوارگی آشنا کنم.

خوب، از امروز شما وارد مرحله جدیدی شده اید. در روز ۲۸ ، کودک دلبند شما دوره «نوزادی» را تمام کرد و از هفته پنجم او وارد مرحله «شیرخوارگی» شده است.

من اینجا هستم تا شما را با ویژگی های دوره شیرخوارگی آشنا کنم.

بیشتر بخوانید: هفته چهارم بعد از تولد، همه چیز درباره فرزند دلبند شما

بیشتر بخوانید: هفته سوم بعد از تولد، همه چیز درباره فرزند دلبند شما

آنچه باید بدانید

  • برنامه ای داشته باشید. اگر قرار است در هفته آینده  سر کار خود برگردید، برنامه ای برای زمانی که در منزل نخواهید بود تنظیم کنید.
  • از این روزهای زیبا برای خود و دلبندتان یادگاری داشته باشید. جمع آوری لباس های کهنه و اهدای آنها اگرچه ایده خوبی است، اما حتما چند یادگاری برای خودتان نگه دارید.
  • به خودتان روحیه بدهید. اگر کودکی دارید که عصرها عنق و بی‌حال است، به یاد بیاورید که این مرحله گذراست و به زودی تمام خواهد شد.
  • برای مرحله بعدی زندگی با یک شیرخوار آماده شوید. امیدوارم دلبندتان در این مرحله خواب بیشتری داشته باشد!
  • از آنجا که دوران نوزادی دلبندتان تمام شده است، ممکن است بخواهید به کار خود برگردید. حتما از همین حالا برنامه ریزی را شروع کرده و کودک خود را در این هفته به شیرخوردن با بطری عادت دهید.

سیستم عصبی کودک شما هنوز در حال تنظیم خود با زندگی خارج از رحم است، و ممکن است عصر و شب های بی‌قراری فرزندتان تا ۱۶ هفتگی طول بکشد.

پنج هفتگی

کودک در حال رشد شما

انتظار داریم کودک شما در هفته پنجم:

  • حدود ۱.۵ تا ۲ پوند در یک ماه وزن اضافه کرده باشد.
  • بین تولد تا یک سالگی حدودا ۲۵ سانتی متر رشد قدی داشته باشد.
  • هر ماه حدود ۲ سانتی‌متر به دور سرش اضافه شود.

نقاط عطف رشد کودک در هفته پنجم

اگرچه رشد کودکان با هم متفاوت است، بطور نسبی کودکان در هفته پنجم ویژگی ها و مهارت های زیر را از خود نشان خواهند داد.

بدن

در سن پنج هفتگی، کودک شما باید:

  • وقتی به حالت رو به شکم رار گرفته، سر خود را تا زاویه ۴۵ درجه بالا ببرد. البته باید مراقب باشید. اگرچه دلبندتان هر روز بیش از روز قبل قدرت می‌گیرد، اما هنوز قدرت لازم برای نگه داشتن کامل سر خود را ندارند ، بنابراین حمایت از سر و گردن او هنوز به عهده شماست.
  • اگر جغجغه یا اسباب‌بازی کوچکی در ادستش بگذارید، آن را نگه می‌دارد. این یک پیشرفت بزرگ و تحول عظیم است!

مغز

کودک شما از مرحله نوزادی خارج شده و این هفته تغییرات بزرگی در مغز آنها اتفاق می‌افتد. تفاوت اصلی که ممکن است فورا متوجه آن شوید این است که کودک شما هوشیارتر شده است.

زمان خواب های طولانی کودکتان کم کم به پایان می‌رسد که این هم خبر خوبی است و هم خبر بد. در هفته پنجم این فرصت را خواهید داشت که بیشتر با دلبندتان وقت بگذرانید و از توانایی ها و مهارت های نوظهور او لذت برید.

صد درآوردن: انگار که آنها سعی می کنند کلمات شما را با صداهای کوتاه و حرکات دهان تقلید کنند.

دنبال کردن حرکت شما از یک طرف به طرف دیگر با چشم ها: حالا دلبند شما می‌نواند اشیای متحرک را ردیابی کند.

تمرکز بینایی: در هفته پنجم شیرخوار شما برای مدت طولانی تری روی صورت و اشیا تمرکز می‌کند.

منظور خود را به نحوی به شما می‌فهمانند؛ مثلا موقع حرف زدنتان می‌خندد یا برای جلب توجه شما گریه می‌کند.

در واکنش به صدای شما آرام می شود.

چه زمانی نگران باشید

همانطور که قبلا هم اشاره کردم، همیشه به یاد داشته باشید که کودکان با سرعت های متفاوتی رشد می‌کنند. با این حال، اگر کودک شما در هفته پنجم نتواند از نظر بصری حرکت افقی را دنبال کند و یا توانایی نگه داشتن سر و گردن خود را حداقل برای مدت کوتاه نداشته باشد، بهتر است یک پزشک او را از نزدیک ویزیت کند.

یک روز از زندگی دلبند شما در هفته پنجم

شیرخوار پنج هفته

در هفته پنجم به نظر می‌رسد شیرخوار شما کمی سازگارتر شده است! در طول روز بیشتر بیدار است و شب ها برای مدت طولانی تر می‌خوابد. از این به بعد احتمالا می‌توانید با هم به کارهای روزمره‌تان برسید.

برای مثال اگر در آشپزخانه کاری دارید، می‌توانید در یک قسمت امن از آشپزخانه پتویی پهن کنید و کودک را آنجا قرار دهید تا در حالی که کارهایتان را انجام می‌دهید بتوانید با چشم هایتان مراقب او باشید.

مبانی مراقبت از کودک در هفته پنجم

اگر کودک دلبند شما در ساعات عصر بدخواب و بی‌قرار است اما ویژگی های بیماری کولیک را ندارد، احتمالا در حال تجربه یک بخش عادی از روند رشد کودک هستید. در یکی از مطالعات انجام شده در کودکان تحت مراقبت، مشخص شد که برخی از کودکان سالم ۱۶-۲  هفته دچار تحریک پذیری و بی‌قراری در عصر می‌شوند.

از آنجا که سیستم عصبی مرکزی کودک در این سن، هنوز در حال تکامل و یادگیری چگونگی پردازش مناسب محرک های محیطی است، ممکن است کودک شما تا آخر روز کاملا تحت الشعاع قرار گیرد.

احتمالا ایجاد محیطی آرام و بی سر و صدا و نور ملایم برای کودک مفید باشد. همچنین کودک شما در این سن هنوز از تاب خوردن و تکان دادن آرام لذت می‌برد، که این هم می تواند به آرامش او کمک کند.

تغذیه

اگر شما هم مانند بسیاری از مادران شاغل فقط شش هفته مرخصی زایمان دارید، احتمالا از هفته بعد باید به کار خود بازگردید. برای مادرانی که نوزادشان را تا این سن به طور انحصاری با شیر خود تغذیه کرده اند، هفته پنجم می‌تواند زمان خوبی برای شروع آزمایشی تغذیه با بطری باشد.

تغذیه با بطری برای اولین بار می تواند برای کودکان یک چالش باشد، اما می توانید با رعایت این نکات این چالش را کمی ساده تر کنید:

تغذیه کودک با بطری

شروع تغذیه با بطری

  • اولین بار بطری را شخصی به غیر از مادر، به کودک بدهد. پدر یا یکی از اعضای خانواده اولین بار تغذیه با بطری را انجام دهد تا در کاهش هرگونه سردرگمی کمک کند. چون اگر مادر این کار را انجام دهد، ممکن است کودک با نزدیک شدن و بو کردن مادر و عدم دریافت سینه دچار سردرگمی و بی‌قراری شود.
  • از شروع تغذیه با بطری در خواب خودداری کنید. منتظر نمانید تا کودک شما بخوابد تا تغذیه با بطری را شروع کنید. بچه ها موقع خواب خسته‌تر و بی حوصله‌تر از آنند که بخواهند وارد یک چالش شوند. درعوض، بهترین زمان برای شروع این کار، صبح زمانی است که دلبندتان سرحال از خواب بیدار شده و میل به تغذیه دارد.
  • تسلیم نشوید. اگر کودک شما در ابتدا بطری را قبول نمی‌کند، تسلیم نشوید! با پشتکار و در زمان های مختلف تلاش کنید.

تا هفته پنجم، احتمالا مدل تغذیه کودکتان هم تغییراتی کرده است. در مورد نوزادانی که انحصارا با شیر مادر تغذیه می‌شوند، ممکن است متوجه تغذیه طولانی و مداوم و با دفعات کمتر نسبت به اوایل تولد شده باشید.

نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شدند نیاز به افزایش میزان فرمولای دریافتی دارند. به طور معمول، کودک در ماه دوم زندگی هر سه تا چهار ساعت یک بار در طول روز، حدود ۴ تا ۵ اونس فرمولا می نوشد. در شب، این فواصل ممکن است طولانی تر، بین هر چهار تا شش ساعت یک بار باشد. در مجموع، کودک بطور متوسط ​​بین ۲۴ تا ۳۲ اونس در روز می‌نوشد.

توجه داشته باشید که مقدار مشخصی برای شیر خشک کودک در این سن تعریف نشده است. میزان نیاز هر کودک متفاوت خواهد بود. بنابراین به علائم گرسنگی دلبندتان توجه کنید و با یک متخصص کودکان در مورد حدود نیاز کودکتان مشورت کنید.

اگر فرزندتان علایم زیر را دارد بهتر است میزان فرمولا را افزایش دهید:
  • بطری را به سرعت خالی می‌کند و به نظر می‌رسد هنوز هم دنبال شیر است.
  • به نظر می‌رسد که با فواصل کمتری گرسنه می‌شود.
  • شب ها بیشتر از قبل برای خوردن شیر بیدار می‌شود.
  • وزن‌گیری مناسب ندارد.

خواب

بگذارید خیالتان را راحت کنم؛ کودک شما به احتمال زیاد حداقل تا دو ماهگی در طول شب نخواهد خوابید! اما در این هفته، احتمالاً کودک شما در طول روز زمان بیشتری بیدار خواهد بود و در شب خواب طولانی‌تری خواهد داشت.

در هفته پنجم کودکان در طول ۲۴ ساعت به طور متوسط حدود ​​۱۶ ساعت می‌خوابند. شما می‌توانید از همین سن شیوه هایی در پیش بگیرید که به ترغیب کودک به خوابیدن کمک کند.

برای داشتن یک خواب خوب

  • موقعی که خواب آلود یا خسته به نظر می‌رسد، او را بخوابانید.
  • سعی کنید از تغذیه و شیردادن موقع خواب پرهیز کنید.
  • برای اینکه در طول روز راحت باشید، او را به صداهای معمول روزمره مانند صدای فن یا لباسشویی عادت دهید.
  • می‌توانید دلبندتان را به یک روال روتین مخصوص زمان خواب عادت دهید. مثلا می‌توانید هر شب قبل از خواب بمدت پنج دقیقه او را ماساژ دهید.
شیرخوار

بهداشت و ایمنی کودک در هفته پنجم

در مورد نگرانی های مربوط به ایمنی، شما باید چیدمان خانه خود را ایمن و خالی از دکوراسیون اضافی کنید و مطمئن شوید که به طور مداوم خطرات احتمالی کودک خود را کنترل می کنید. از جمله:

  • بررسی دتکتورهای دود و آشکارسازهای مونوکسید کربن. بهتر است کارکرد آنها را بطور دوره ای چک کنید تا مطمئن شوید هنوز کار می کنند و نیازی به تعویض باتری ندارند.
  • اطمینان حاصل کنید که هیچ کس در خانه سیگار نمی‌کشد و کودک در معرض هیچ دودی نیست.
  • فرزندتان را حداقل تا سن ۲ سالگی در صندلی عقب اتومبیل بنشانید. بهتر است طبق دستورالعمل ایمنی، صندلی ماشین مخصوص کودک داشته باشید.
  • احساس گرما موقع دست زدن به کودک همیشه به معنی تب نیست. طبق تعریف، تب به دمای بیش از ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت یا ۳۸ درجه سانتیگراد اطلاق می‌شود.
دکتر عفت معرفت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید