انتشار این مقاله


هفته ششم بعد ازتولد: همه چیز در مورد فرزند دلبند شما

شما در هفته ششم بعد از تولد فرزندتان کم کم به روال عادی زندگی باز می‌گردید. حتی ممکن است برنامه هایی برای بازگشت به کارتان داشته باشید. هنوز هم می‌توانید روی من حساب کنید! برای شما توصیه های ویژه ای دارم.

شما و شیرخوارتان طی چند هفته گذشته دچار تغییرات و تحولات زیادی شده اید، و تا شش هفتگی تجربه های جدید و مهیجی با هم داشته اید.

بیشتر بخوانید: هفته چهارم بعد از تولد: همه چیز در مورد فرزند دلبند شما

بیشتر بخوانید: هفته پنجم بعد از تولد: همه چیز در مورد فرزند دلبند شما

آنچه باید بدانید

  • به خودتان فرصت دهید تا با شرایط و عضو جدید خانواده هماهنگ شوید.
  • مراقبت از خود را جدی بگیرید و زمانی را برای خود اختصاص دهید.
  • برنامه ای برای پیشگیری یا درمان افسردگی پس از زایمان داشته باشید.
  • از لبخندهای کودکتان لذت ببرید.
  • اگر این هفته به کار خود برگردید، مدتی طول می‌کشد تا با شرایط جدید سازگار شوید. جدایی به احتمال زیاد برای شما مشکلتر از کودکتان خواهد بود، بنابراین حتما از حمایت دوستان و آشنایانی که این تجربه را قبلا داشته اند بهره بجویید.
  • همچنان به مراقبت از خود و بدن خود ادامه دهید. در هفته ششم، ممکن است برای از سرگیری فعالیت های قبلی خود برنامه‌ریزی کرده باشید، اما هنوز هم مهم است که به مراقبت از خود اهمیت دهید، مصرف ویتامین های دوران بارداری را ادامه دهید، استراحت و هیدراتاسیون زیادی داشته باشید.
  • علائم افسردگی پس از زایمان می‌تواند بعضی اوقات بین هفته های پنجم تا ششم تولد کودک شما شروع شود. علایم و نشانه های آن را بشناسید تا در صورت بروز بتوانید مواجهه بهتری با آن داشته باشید. لازم است همسر و والدین و اطرافیان خود را از مشکلاتتان مطلع سازید تا در صورت نیاز بتوانند شما را حمایت کنند.

این هفته و هفته های آینده نقطه عطفی بسیار هیجان انگیز را به همراه خواهد داشت؛ اولین لبخند معنی‌دارکودک شما…شیرین ترین اتفاق دنیا را در این هفته تجربه خواهید کرد.

کودک در حال رشد شما در هفته ششم

هفته ششم بعد از تولد

در هفته ششم، کودک شما با سرعت حدود ۱.۵ تا ۲ پوند در هر ماه وزن اضافه می‌کند، بنابراین تا پایان دو ماهگی، نوزاد شما نسبت به بدو تولد ۴ پوند وزن اضافه کرده است.

رشد قدی کودک شما به طور متوسط ​​کمی بیشتر از سه‌چهارم اینچ در هر ماه خواهد بود. در بعضی موارد، نوزادان تمایل در یک برهه زمانی رشد قدی زیادی دارند و پس از آن یک دوره رشد آهسته تر را تجربه خواهند کرد.

و نکته آخر اینکه دور سر کودک شما در سال اول زندگی حدود ۲ سانتی متر در ماه رشد خواهد کرد. اگرچه ممکن است عجیب و غریب به نظر برسد، اما دور سر کودک شاخص مهمی از رشد و نمو مغز اوست و بسیار مهم‌تر از دو شاخص فبلی است.

نقاط عطف رشد در هفته ششم

در هفته ششم، دلبند شما به خوبی رشد کرده، اما ممکن است هنوز به همه این نقاط عطف نرسیده باشد.

بدن

سر و گردن را زمانی که روی شکم خوابیده یا هنگامی که او را روی سینه نگه داشته‌اید، بالا نگه می‌دارد.

حرکاتش نسبت به قبل یکنواخت و ملایم‌تر از قبل شده و حرکات کنترل شده‌تری با بازوها و پاها انجام می‌دهد.

مغز

  • لبخند اول! لبخندها تا امروز بیشتر حالت رفلکسی و غیرارادی داشته‌اند، بنابراین این لحظه بسیار مهیج است که کودک کوچک شما شروع به لبخند زدن واقعی به شما و اطرافیان خواهد کرد.
  • شروع به تسکین دادن و آرام کردن خود می‌کند. شیرخوار شما در حال شروع به یادگیری راه هایی برای آرامش است، مانند مکیدن دستانش هنگام احساس ناراحتی.
  • سعی می‌کند پدر و مادر را در خط دید خود نگه دارد. بچه ها در این سن بیش از هر چیز چهره ها را دوست دارند، بنابراین این هفته، شما ستاره نمایش زندگی کودکتان هستید.
  • سر را به سمت صداها می‌چرخاند.
  • صداهای مبهم و گنگ به منظور تلاش برای صحبت با شما از خود در می‌آورد.
  • کسل می‌شود. شما صداهای ناله مانند او به معنی «من حوصله ندارم» را هنوز هم می‌شنوید، حتی ممکن است هنگام احساس بی‌حوصلگی گریه کند.
  • انگشت یا هر چیزی را که جلو چشمانش حرکت دهید با چشمانش ردیابی می‌کند.
کودک شش هفته

چه زمانی نگران باشید

همه نوزادان با سرعت یکسانی رشد نمی‌کنند و همیشه به توانایی های منحصر به فرد و نیازهای ویژه کودک شما توجه می‌شود. به یاد داشته باشید، طیف گسترده ای از پیشرفت ها وجود دارد که ممکن است حتی در طول یک هفته انجام شود. با این حال، اگر تا پایان دو ماه، با هر یک از موارد زیر روبرو شدید، بهتر است با پزشک کودک خود مشورت کنید.

  • به صداهای بلند پاسخ نمی‌دهد.
  • وسایل یا افراد را هنگام حرکت تعقیب و تماشا نمی‌کند.
  • لبخند نمی‌زند.
  • نمی‌تواند دستانش را به دهانش رساند.
  • نمی‌تواند هنگام خوابیدن روی شکم سر خود را بالا نگه دارد.

یک روز از زندگی شما در هفته ششم

خانواده

اکنون که کودک شما می‌تواند بی‌حوصلگیش را نشان دهد و می‌تواند لبخند بزند، ممکن است شیوه زندگی روزمره‌تان کمی تغییر کند. این دو پیشرفت مهم بدان معنی است که شما باید این هفته کمی روال قبلیتان را تغییر دهید تا حال دلبندتان را خوب کنید. بله؛ باز هم تغییر!

ممکن است بخواهید فعالیت های جدید، اسباب بازی ها و یا حتی شکلک های بامزه را امتحان کنید تا اولین لبخند ها را بر لب فرزند دلبندتان بنشانید.

در اینجا، من چند پیشنهاد دیگر هم برای داشتن لحظاتی شاد و به یاد ماندنی برایتان آماده کرده‌ام.

  • او را در آغوش بگیرید و قدم بزنید.

اکثر نوزادان عاشق پیاده روی، هوای تازه و دیدن مناظر و صداهای بیرون هستند. در سن شش هفتگی، می‌توانید از یک کالسکه یا صندلی ماشین برای جابجایی دلبندتان استفاده کنید.

  • از تاب کودک استفاده کنید.

تاب‌برقی یا گهواره‌های متحرک کودک راهی عالی برای سرگرم کردن کودک و همچنین روشی برای ایجاد وقت آزاد برای والدین در خانه است. اما هرگز کودک خود را در تاب، موقع خواب و یا بدون مراقب نگذارید.

  • معرفی اسباب بازی های جدید.

اسباب بازی هایی که برای کودکان دو ماهه طراحی و توصیه شده، همگی برای تقویت مهارت های حرکتی و مهارت های واکنشی هستند که کودک شما به تازگی شروع به پیشرفت در این زمینه ها کرده است. هم‌زمان با اینکه کودک شما دست های خود را کشف می‌کند و نحوه نگهداری وسایل را می‌آموزد، اسباب بازی های مخملی، با رنگ روشن و باریک برای نگه داشتنِ راحت در دست برای این سن مناسب هستند.

مبانی مراقبت از کودک در هفته ششم

اگر می‌خواهید مجددا سر کار برگردید، از این هفته برای مراقبت از کودک باید روال جدیدی تنظیم کنید. این روال در ابتدا حتما دغدغه های خاص خود را هم خواهد داشت. اما نگران نباشید؛ با گذشت زمان و صبر، خانواده شما دوباره احساس آرامش خواهد کرد.

اگر یک مادر شاغل هستید، این نکات را در نظر داشته باشید.

  • به شایعاتی که احتمالا از دیگران در مورد بازگشت به کار پس از مرخصی زایمان خواهید شنید توجهی نکنید.
  • اگر از خانه و دورکاری می‎کردید، برای بازگشت به کار باید مکان جدید و قوانینی برای خود در نظر بگیرید.
  • اگر دلبندتان را با شیرمادر تغذیه می‌کردید، نحوه پمپاژ و ذخیره شیرمادر را بیاموزید. (در آموزه های هفته پنجم توضیح داده شد.)
  • هر کودک متفاوت است و ممکن است برخی از نوزادان به یک روال روزمره مشخص عادت نکنند. ممکن است برخی کودکان برای عادت کردن به یک روال مشخص نیاز به زمان بیشتری داشته باشند.
  • اگر متوجه شدید به نظر می‌رسد کودک شما این هفته بیشتر گریه می‌کند، ممکن است به دلیل تغییر روال باشد، یا ممکن است بخشی از روند رشد نرمال او باشد. آکادمی اطفال آمریکا معتقد است گریه کودک ممکن است طی هفته های ششم تا هشتم زندگی کودک افزایش یابد. بنابراین بهتر است در این هفته فقط کمی صبر و حوصله به خرج دهید تا در کنار هم این روزها را هم پشت سر بگذارید.

همیشه به یاد داشته باشید که در صورت امکان از اطرافیان کمک بگیرید.

تغذیه

بین هفته های سوم تا ششم، کودک شما نقطه عطف حرکتی دیگری را پشت سر می‌گذارد ، بنابراین ممکن است متوجه تغییراتی در تغذیه و عادت های خواب او شوید. مهم است که همچنان به رفتارهای مربوط به گرسنگی کودک خود و تغذیه او در صورت تقاضا توجه کنید. تا هفته ششم، کودک شما در تغذیه مؤثر مهارت بیشتری پیدا کرده و حالا هر نوبت شیردهی حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

حرکات روده و عادت اجابت مزاج کودک شما نیز ممکن است این هفته تغییر کند. تا این سن احتمالا کودک شما چندین بار در روز دفع مدفوع داشته، اما با ورود او به ماه دوم زندگی، ممکن است حرکات روده و دفعات اجابت مزاج کمتر شود.

در هفته ششم، طبیعی است که نوزادان شیرمادرخوار فقط یک بار در روز دفع مدفوع داشته باشند و یا برای چند روز اصلا دفع مدفوع نداشته باشند. در حقیقت، نوزادانی که به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه می‌شوند و اصلا فرمولا یا شیر خشک دریافت نمی‌کنند ممکن است دیر به دیر دفع مدفوع داشته باشند. حتی ممکن است برخی کودکان هفته ای فقط یک بار دفع مدفوع داشته باشند. در ابتدا ممکن است این کاهش دفعات اجابت مزاج برایتان نگران کننده باشد، اما با آگاهی از این علایم، می‌توانید از ابتلای دلبندتان به یبوست جلوگیری کنید.

علایم مطرح کننده یبوست در کودکان

  • دفع مدفوع سخت و دردناک است و یا مدفوع به شکل گلوله ای است.
  • کودک موقع دفع مدفوع بی‌قرار و تحریک‌پذیر می‌شود.
  • نوزادانی که با فرمولا به ویژه انواع غنی شده با آهن تغذیه می‌شوند، احتمالا بیشتر از نوزادان شیرمادرخوار دچار یبوست می‌شوند.

خواب

کودک شما به احتمال زیاد حداقل تا دو ماهگی شما را در طول شب بیدار نگه داشته، اما امیدوارم از هفته گذشته متوجه خواب کمتر او در طول روز و خواب طولانی تر او در شب شده باشید!

در هفته ششم، نوزاد شما در هر دوره ۲۴ ساعته به طور متوسط ​​۱۶ ساعت می‌خوابد. روش های زیر می‌تواند شما را در تشویق و ترغیب فرزندتان به خواب خوب کمک کند.

  • وقتی خواب‌آلود به نظر می‌رسد شرایط را برای خواب او مهیا کنید.
  • از شیردهی و تغذیه در خواب پرهیز کنید.
  • قبل از خوابیدن کودک با انجام یک روال روتین، مانند ماساژ شیرخوار او را برای خواب آماده کنید.

بهداشت و ایمنی

بین هفته های ششم تا نهم، کودک شما معاینه دوماهگی را انجام می دهد. معاینه دو ماهگی یک ویزیت مهم است زیرا علاوه بر کنترل قد، وزن و دور سر شامل واکسیناسیون نیز خواهد بود.

واکسن

با پزشک خود در مورد کارهایی که مراقبان بهداشت به شما توصیه می‌کنند، صحبت کنید. ممکن است لازم باشد بلافاصله پس از واکسیناسیون، برای آرام کردن کودک خود از یک مسکن یا تب‌بر استفاده کنید.

معمولا تنها عارضه ای که شیرخوار شما ممکن است پس از واکسیناسیون تجربه کند، کمی قرمزی و التهاب محل تزریق و در برخی موارد تب خفیف است.

اکنون که کودک شما در هفته ششم است، ممکن است احساس والدین حرفه ای را داشته باشید. اما با وجود تجارب فراوان، هنوز هم ایده های خوبی برای مراقبت از کودک و اصول بهداشت و ایمنی وجود دارد. بسیاری از این آموزش ها برای والدین جدید در مراکز بهداشتی بصورت رایگان در دسترس هستند.

اگر احساس می کنید برای هر کاری به فرصت و زمان اضافی احتیاج دارید، خواه مقاربت باشد یا هر فعالیت دیگری، به خودتان فرصت بدهید. این هفته روی مراقبت از خود متمرکز شوید، به خصوص اگر به کار خود برگشته اید.

در صورت شیردهی حتما ویتامین های دوران بارداری خود را ادامه دهید.

افسردگی پس از زایمان

یک برنامه برای افسردگی پس از زایمان داشته باشید. افسردگی پس از زایمان می تواند در هر زمان از اولین سال زندگی کودک شما ایجاد شود، اما احتمال آن در حدود این هفته بیشتر است. علایم و نشانه های افسردگی پس از زایمان را با همسر یا یکی از اطرافیان خود بررسی و مرور کنید و با هم برنامه ریزی کنید که در صورت بروز علائم چه کارهایی می‌توانید انجام دهید.

یک حامی عاطفی پیدا کنید. بازگشت به محل کار می‌تواند یک چالش بسیار دشوار باشد زیرا شما برای اولین بار کودک خود را ترک می‌کنید.

دکتر عفت معرفت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید