انتشار این مقاله


ماه دوم بعد از تولد: همه چیز در مورد فرزند دلبند شما

در عرض دو ماه، کودک شما چقدر تغییر کرده است! من هنوز هم کنار شما هستم تا همه نقاط عطف، نگرانی ها و توصیه هایی که باید در طول ماه دوم بدانید در اختیارتان قرار دهم.

در عرض دو ماه، کودک شما چقدر تغییر کرده است!

و البته خود شما نیز در این مدت به میزان زیادی تغییر کرده‌اید. تا امروز تحولات عجیب و جالبی بوده‌اید، حالا کودک شما تشخیص می‌دهد شما کیستید!

من هنوز هم کنار شما هستم تا همه نقاط عطف، نگرانی ها و توصیه هایی که باید در طول ماه دوم بدانید در اختیارتان قرار دهم.

آنچه باید بدانید

بیشتر بخوانید: هفته هفتم بعد از تولد: همه چیز در مورد فرزند دلبند شما

بیشتر بخوانید: هفته ششم بعد از تولد: همه چیز در مورد فرزند دلبند شما

کودک دو ماهه

اکثر نوزادان از حدود ۱۲ هفتگی شروع به خوابیدن طولانی مدت شبانه می‌کنند، بنابراین خبر خوش اینکه فقط چند هفته با آن شب های آرام فاصله دارید!

زمان معاینه دو ماهگی کودک را فراموش نکنید و مطمئن باشید که دلبندتان همه واکسن های مربوط به سن خود را دریافت کرده است.

حتماً برنامه ای برای جلوگیری از سوانح و حوادث داشته باشید. به خاطر داشته باشید که بیشتر حوادث مربوط به کودکان در شرایطی اتفاق می‌افتد که والدین سرگرم کارهای روزمره خود هستند. سعی کنید کودک در معرض دید شما باشد و تمامی اصول ایمنی را هنگام کارهای روزمره رعایت کنید.

تاکید می‌کنم که از گذراندن اوقات خود با دلبندتان لذت ببرید. زمان به زودی خواهد گذشت و شما همیشه حسرت و خاطرات این روزها را در دل خواهید داشت.

کودک در حال رشد شما در ماه دوم زندگی

در سن دو ماهگی، کودک شما کاملا با آن نوزاد تازه متولد شده بی‌‌حوصله متفاوت است. او حالا می‌خندد و به هزار و یک شیوه از شما دلبری می‌کند. به طور متوسط ​​، فرزند دو ماهه شما:

  • از بدو تولد حدود ۲-۴ پوند وزن‌گیری داشته است.
  • ۱-۲  اینچ رشد قدی داشته است.
  • دور سرش حدود ۴ سانتی‌متر رشد کرده است.

به خاطر داشته باشید که اعداد فوق لزوما مقدار دقیق رشد نیستند و میزان رشد هر کودک با کودک دیگر متفاوت است. ممکن است کودک شما یک یا دو ماه بیشتر رشد کند، سپس یک دوره رشد آهسته تر داشته باشد و این روال هم طبیعی است.

ماه دوم بعد از تولد

نقاط عطف رشد کودک در ماه دوم

بدن

  • بسته شدن فونتانل خلفی: فونتانل خلفی، قسمتی نرم در بالا و تقریبا پشت سر کودک شماست که به آن ملاج خلفی هم می‌گویند. این فونتانل باید تا دو ماهگی بسته شود، اگرچه در بعضی موارد ممکن است تا سه ماهگی هم باز بماند.
  • افزایش وزن بیشتر: کودک شما ممکن است در این ماه بیشتر از سایر ماه ها وزن بگیرد، زیرا هنوز شروع به حرکت و دست و پا زدن نکرده‌ و ماهیچه های بدن تازه شروع به توسعه کرده است.
  • جنبش بیشتر: كوچولوی شما هر روز قوی‌تر می‌شود. علاوه بر این که حالا می‌تواند سر خود را بیشتر بالا نگه دارد، کودک شما بازوها و پاهای خود را کم کم حرکت می‌دهد، بنابراین شما متوجه حرکات رفلکسی سریع و حرکات هدفمندتر او در ماه دوم خواهید شد.

مغز

خنده کودک دو ماهه
  • لبخند: اگر کودک شما هنوز لبخندهای معنی دارش را شروع نکرده، این ماه زمان شروع لبخندهای شیرین او خواهد بود.
  • چهره ها را تشخیص می دهد: در سن ۲ ماهگی، کودک شما باید چهره شما و چهره سایر افراد خانواده و نزدیکان را تشخیص دهد.
  • صدا درآوردن: کوچولوی شما در حال حاضر شروع به یادگیری نحوه صحبت کردن کرده است. او سعی دارد هر صدایی که از شما و اطرافیان می‌شنود، تقلید کند.

چه زمانی از کودک دو ماهه خود نگران باشید

ویزیت پزشک

اگرچه دانستن نقاط عطف در هر مرحله از رشد کودک برای شما جالب و مهیج است، اما نباید تاخیر در بروز هریک از انها شما را نگران کند. اما در صورت وجود هرگونه نگرانی با پزشک خود صحبت کنید.

  • اگر کودک شما به خوبی غذا نمی خورد یا وزنگیری مناسب نداشته است، تا ۲ ماهگی حتما در رشد ظاهری او به چشم خواهد آمد. اما ارزیابی چشمی به تنهایی کافی نیست؛ پزشک شما با بررسی نمودار رشد کودکتان شما را در جریان روند رشد او قرار خواهد داد.
  • اگر کودک شما با دیدن چهره های آشنا هیچ عکس العملی از خود نشان نمی‌دهد، بهتر است پزشک خود را در جریان بگذارید.
  • دلبندتان حداقل هنگام نگاه به چهره شما، باید نشانه هایی از هیجان مانند زمین کوبیدن پاها یا لبخند زدن و صدا درآوردن را نشان دهد.
  • اگر کودک شما قادر به ردیابی حرکات افقی یک اسباب بازی یا انگشت شما نیست، بهتر است با پزشک مشورت کنید.
  • اگر کودک شما قادر به بلند کردن سر خود نیست، یا به اصطلاح «گردن نمی‌گیرد»، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

یک روز از زندگی شما در ماه دوم بعد از تولد

زندگی با یک کودک دو ماهه چگونه است؟

این کاملا بستگی به کودک شما دارد. به عنوان مثال، ممکن است کودک شما شب ها تمایل به بازی کردن داشته باشد، یا ترجیح دهد وقت زیادی را در زمین و با توجه به محیط بگذراند، یا بخواهد در یک کالسکه یا کریر نزدیک شما باشد. نوزادان، حتی در سنین پایین با هم متفاوت هستند.

یکی از تفاوت هایی که باید در نظر داشته باشید تفاوت های بین کودکانی که با فرمولا (شیرخشک) تغذیه می‌شوند با کودکانی است که از شیر مادر تغذیه می‌شوند. کودکانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، خواب طولانی‌تر شبانه دارند و در طول روز یا بین وعده های تغذیه بیدارند. به طور کلی، برای هر دوی کودکان شیرمادرخوار و کودکانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند، بطور متوسط:

۱۲-۲۴  اونس شیر مادر یا فرمولا لازم است، اگرچه ممکن است بعضی از کودکان به مقادیر بیشتری نیاز داشته باشند.

حدود ۱۶ ساعت در طول شبانه روز می‌خوابند.

در طول روز سه تا چهار نوبت خواب کوتاه خواهند داشت. اگرچه، برخی از کودکان ممکن است به جای سه نوبت، در طول روز چرت های کوتاه‌تر در دفعات بیشتر داشته باشند.

مبانی مراقبت از کودک در ماه دوم بعد از تولد

کودک دو ماهه

در ماه دوم، ممکن است مسائل بهداشتی و درمانی جدیدی وجود داشته باشد که در این زمان با آنها روبرو می‌شوید. در مورد بیماری های عمومی، نکاتی را باید در نظر داشته باشید:

عطسه کردن

  • در این سن، کودکان به دفعات عطسه می‌کنند. دستگاه تنفسی کوچک آنها ممکن است در برابر محرک ها بسیار حساس باشد، بنابراین سعی کنید هرگونه دود و گرد و غبار را از محیط کودک خود دور کنید. در سن دو ماهگی، می‌توانید از یک دستگاه مرطوب کننده در اتاق کودک خود استفاده کنید. اگر بینی دلبندتان کیپ شده، برای رفع گرفتگی بینی، از قطره های شست و شوی بینی استفاده کنید.

برفک

  • اگر به تازگی متوجه شده اید که در قسمت داخلی گونه ها و روی زبان کودک شما قسمت های سفید رنگی ایجاد شده که به راحتی نمی‌توان آنها را از بین برد، احتمالا کودک شما دچار حالتی بنام برفک شده باشد. برفک یک عفونت قارچی خفیف است که در نوزادان شایع است و به سادگی با دارویی به نام نیستاتین برطرف می‌شود.

آکنه کودک

  • کودک شما ممکن است دچار آکنه کودک، بثورات پوستی و خشکی و پوسته پوسته شدن پوست شده باشد که معمولاً هیچ کدام نیاز به درمان ندارد و خود بخود از بین می‌رود. بیشتر نوزادان معمولا از خشکی پوست خشک رنج می‌برند، بنابراین یک یا دو بار در روز از یک صابون ملایم و از یک مرطوب کننده مناسب برای نوزادان استفاده کنید. اگر کودک شما مرتب دچار بثورات ناشی از پوشک می‌شود، استفاده از محافظ پوشک شاید در جلوگیری از آن کمک کننده باشد.

ریفلاکس

  • بسیاری از شیرخواران، پس از خوردن شیر به دلیل تغذیه بیش از حد نیاز یا بعلت نابالغ بودن دریچه قسمت بالایی معده دچار استفراغ و برگشت شیر می‌شوند. معمولاً تا زمانی که وزن‌گیری کودک مناسب است و ریفلاکس باعث ایجاد سرفه یا خفگی نشده، جای نگرانی نیست. برای جلوگیری از رفلاکس، سعی کنید کودک را در حد نیازش تغذیه کنید، از ایجاد فشار روی شکم یا فعالیت و تکان دادن شدید کودک بعد از شیر خوردن خودداری کنید. ریفلاکس معمولا با افزایش سن و معمولاً بدون درمان بهبود می‌یابد، اما اگر به نظر می‌رسد که این وضعیت روز به روز شدیدتر و بدتر می‌شود یا برای شما و دلبندتان ناراحتی زیادی ایجاد کرده، به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

انسداد مجاری اشکی

  • بسیاری از نوزادان دچار آبریزش از چشم ها هستند که معمولاً در اثر انسداد مجاری اشکی ایجاد می‌شود. این شرایط نگران کننده نیست مگر اینکه عفونت به آن اضافه شود. در این صورت، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا قطره آنتی بیوتیک تجویز کند. انسداد مجاری اشکی معمولا تا قبل از یک سالگی خود به خود رفع می‌شود.

بثورات پوشک

  • بثورات پوشک در شیرخواران بسیار متداول است و معمولاً طی سه تا چهار روز با یک کرم مخصوص برطرف می‌شود. اگر بعد از سه چهار روز برطرف نشود یا رنگ آن قرمز روشن باشد و در اطراف آن نقاط قرمز پراکنده باشد، کودک شما احتمالا به یک عفونت قارچی مبتلا شده و برای بهبود به یک کرم ضد قارچ احتیاج دارد. با تعویض مکرر پوشک، قرار دادن پرینه کودک در معرض جریان هوا بعد از هر شست و شو و استفاده از صابون ملایم بعد از دفع مدفوع می‌توان از بروز بثورات پوشک جلوگیری کرد. (در زمان های دیگر فقط با آب گرم بشویید). همچنین هنگام مسافرت یا در هوای گرم، از کرم ضد بثورات پوشک به عنوان یک اقدام پیشگیرانه استفاده کنید.

عفونت های تنفسی فوقانی

  • تشخیص اینکه كودك شما به عفونت مبتلا شده یا فقط دچار آبریزش بینی شده، كار دشواری است. در این سن بهترین روش برای کمک به راحتی کودک، استفاده از آب نمک (قطره بینی سدیم کلرید) و یک پوآر بینی برای پاک نگه داشتن بینی کودک است.

اگر کودک شما تب بالا یا مشکل تنفسی دارد یا بعد از گذر ۷ تا ۱۰ روز بهبود نیافته، با پزشک خود تماس بگیرید.

تغذیه کودک در ماه دوم

اگرچه به احتمال زیاد شما تا دو ماهگی یک الگوی تغذیه خوب در پیش گرفته‌اید، این سن زمان مناسبی برای ارزیابی کار با کودک و شیوه تغذیه شماست. ممکن است بخواهی:

تمام قوطی ها و بطری های شیرخشک را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ کدام منقضی نشده باشد.

قوطی های تاریخ گذشته و قوطی هایی که زمان زیادی از باز شدن آن ها گذشته را دور بریزید.

تمام بطری ها و تجهیزات خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه چیز سالم است. (به خصوص نوک شیشه های بطری) و اینکه همه آنها به درستی تمیز شده اند.

خواب

شما می توانید در زمان خواب، یک پستانک به دلبندتان بدهید. استفاده از پستانک با کاهش شیوع SIDS همراه است، بنابراین جزئی از توصیه های خواب ایمن آکادمی اطفال آمریکا است. در سن دو ماهگی، ممکن است نوزاد شما با نوازش و ماساژ راحت شود و این یک روش مناسب برای خواباندن کودک است.

بیشتر کودکان دو ماهه هنوز در طول شب نمی‌خوابند. خواب طولانی شبانه معمولا تا ۱۲ هفتگی یا سه ماهگی اتفاق نمی‌افتد. در این سن، اکثر شیرخواران، معمولاً برای تغذیه، حداقل یک یا دو بار در شب بیدار می‌شوند.

بهداشت و ایمنی

بهداشت و ایمنی کودک

در ماه دوم دلبند شما یک نوبت ویزیت دارد. این ویزیت شامل تمام مراقبت های روتین از جمله وزن، قد، دور سر، نقاط عطف رشد و ارزیابی ایمنی و همچنین واکسیناسیون کودک شما خواهد بود.

ممکن است متوجه شوید که پزشک نوزاد با چرخاندن پاهای نوزادتان در جهت عقربه های ساعت، معاینه ویژه ای انجام می‌دهد. این آزمایش ارزیابی مهمی برای بررسی وضعیتی به نام «دیسپلازی مفصل ران» است.

احتمالا در این سن بیشتر با کودک خود از خانه خارج می‌‍‌شوید. بنابراین مهم است که مسائل ایمنی خودرو را رعایت کنید. اگرچه بیشتر والدین فکر می‌کنند که هرگز امکان ندارد حضور کودک خود در اتومبیل را فراموش کنند، اما متاسفانه این اتفاق می‌افتد.

بیشتر اوقات، این اتفاق زمانی می‌افتد که والدین به سر کار می‌روند و مشکلی در روال روزانه بوجود می‌آید. براساس اعلام اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی، حدود ۵۳ کودک در سال ۲۰۱۸ بعلت فراموش شدن و ماندن در اتومبیل فوت شدند.

از آنجا که بدن کودکان قادر به تنظیم دما نیست و از آنجا که جثه آنها کوچکتر است، گرمای بالا بر روی آنها تأثیر می‌گذارد و منجر به آسیب جدی می‌شود.

به عنوان مثال، با دمای ۸۰-۱۰۰ درجه فارنهایت در محیط بیرون، به سرعت دمای داخل یک ماشین را تا ۱۳۱-۱۷۲ درجه می‌رساند. این دما می‌تواند به سرعت به گرمازدگی و مرگ منجر شود، چیزی حدود ۱۰ یا ۱۵ دقیقه!

برای كمك به کاهش خطر احتمالی جا گذاشتن كودك در اتومبیل خود:
  • به محض ورود به محل کار عادت داشته باشید که با همسر خود ارتباط برقرار کنید تا هردوی شما با صحبت کردن از امنیت کودک خود اطمینان حاصل کنید.
  • وقتی به خانه رسیدید، ابتدا کودک را به داخل خانه بیاورید و سپس مواد غذایی را.
  • در نظر داشته باشید که یک وسیله ایمنی مانند سیستم Child Minder روی اتومبیل خود نصب کنید تا حضور کودک در ماشین را به شما یادآوری کند.

دکتر عفت معرفت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید