انتشار این مقاله


آسیب‌های کلیوی سبب افزایش ریسک بارداری‌های خطرناک می‌شوند

خطر پری‌کلامپسیا و سایر مشکلات بارداری برای زنان بارداری که سابقه‌ی بیماری‌های حاد کبد را دارا هستند، بیشتر می‌باشد؛ حتی در شرایطی که پیش‌از بارداری، وضعیت کلیه کاملاً نرمال باشد. سرپرست تحقیق، دکتر جسیکا شیهان تنگرن (Jessica Sheehan Tangren) از بخش نفرولوژی بیمارستان مرکزی ماساچوست و همکارانش عقیده دارند که متخصصان زنان و زایمان باید […]

خطر پری‌کلامپسیا و سایر مشکلات بارداری برای زنان بارداری که سابقه‌ی بیماری‌های حاد کبد را دارا هستند، بیشتر می‌باشد؛ حتی در شرایطی که پیش‌از بارداری، وضعیت کلیه کاملاً نرمال باشد.

سرپرست تحقیق، دکتر جسیکا شیهان تنگرن (Jessica Sheehan Tangren) از بخش نفرولوژی بیمارستان مرکزی ماساچوست و همکارانش عقیده دارند که متخصصان زنان و زایمان باید سابقه‌ی کامل بیماری‌های کلیوی مادر را بررسی کنند.

نتایج این تحقیق در مجله‌ی Journal of the American Society of Nephrology منتشر شده‌است.

آسیب کلیوی حاد (Acute kidney injury – AKI) عامل آغازگر شروع ناگهانی نارسایی‌های کلیوی است که سبب تجمع مواد زائد در خون می‌شود و عملکرد سایر ارگان‌ها مانند مغز، قلب و شش‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

AKI می‌تواند دلایل مختلفی از جمله عفونت‌هایی نظیر سپسیس، واسکولیتیس (التهاب و ایجاد زخم در رگ‌های خونی، واکنش‌های آلرژیک، فشار خون پایین و جراحی‌های اساسی از این دسته می‌باشند.

پری‌کلامپسیا در بیمارانی که سابقاً به AKI مبتلا بوده‌اند نزدیک به ۶برابر است

به منظور حاصل نتایج، تیم تحقیقاتی پرونده‌ی زنانی که در سال‌های ۱۹۸۹-۲۰۰۷ باردار بوده‌اند را تحت بررسی قرار دادند. نزدیک به ۲۵هزار نفر از این تعداد هیچ‌گونه سابقه‌ی بیماری نداشته و گروه شاهد محسوب می‌شدند؛ حال که ۱۰۵نفر دیگر، سابقاً علائمی از AKI را بروز داده‌اند.

در مقایسه با گروهی که هی‌گونه نشانه‌ی بیماری نداشته‌اند، گروه دوم در خطر بسیار بالاتری برای بارداری ناموفق می‌باشند.

میزان پری‌کلامپسیا –شایطی شامل فشار خون بالا، عرق کردن، وجود پروتئین در خون- در گروهی که از AKI بهبود یافته بودند، بالاتر از گروه اول بود.

هم‌چنین، زایمان گروه دوم با احتمال بالاتری زودتر از گروه اول رخ می‌دهد و معمولا به شکل سزارین است.

پژوهشگران نمی‌توانستند ارتباط بین بارداری خطرناک و سابقه‌ی بیماری کلیوی را بیابند؛ اما فاکتور تغییر عروق خونی کوچک در هنگام ابتلا به AKI که مانع عملکرد نرمال در زمان بارداری است، دخیل باشد. کلیه‌ها در زمان بارداری دچار تغییرات عمده می‌شوند؛ معمولا بیمارانی که سابقه‌ی اختلالات کلیوی را دارند نیز، دارای برخی مشکلات دیگرند که به شکل نهفته باقی مانده‌است.

با اینکه برای اظهار نتایج دقیق‌تر به بررسی‌های بیشتری نیاز است، محققان عقیده دارند که نتایج بالا به این معناست که مادرانی با سابقه‌ی بیماری‌های کلیوی، حتی در صورت بهبود کامل پیش‌از اقدام به باردار شدن، باید تحت کنترل باشند و در صورت مشاهده‌ی اولین نشانه‌های پری‌کلامپسیا، به پزشک متخصص شرایط خود را اطلاع دهند.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید