انتشار این مقاله


کلسترول پایین نشانه‌ی خوبی برای بیماران مبتلا به سرطان کلیه نیست

به‌نظر می‌رسد کلسترول پایین که برای سلامت قلب مفید است، نشانه‌ی خوبی برای افراد مبتلا به سرطان کلیه نباشد. تحقیقات نشان می‌دهند که ارتباطی بین سطح بالای کلسترول و افزایش مرگ و میر در این افراد وجود دارد. سرپرست تحقیقات، توبیاس کلات (Tobias Klatte)، استادیار دانشکده‌ی پزشکی وین و همکارانش، اخیراً مقاله‌ای در این زمینه […]

به‌نظر می‌رسد کلسترول پایین که برای سلامت قلب مفید است، نشانه‌ی خوبی برای افراد مبتلا به سرطان کلیه نباشد. تحقیقات نشان می‌دهند که ارتباطی بین سطح بالای کلسترول و افزایش مرگ و میر در این افراد وجود دارد.

سرپرست تحقیقات، توبیاس کلات (Tobias Klatte)، استادیار دانشکده‌ی پزشکی وین و همکارانش، اخیراً مقاله‌ای در این زمینه در BJU International منتشر کرده‌اند و پیشنهاد می‌کنند که کنترل و آزمایش‌های مربوط به کلسترول باید در برنامه‌ی بیماران مبتلا به سرطان کلیه قرار گیرد.

illustration showing location of kidneys in the human body

بیمارانی که کلسترول پایینی دارند، با رشد تومورهای وخیم‌تری مواجه‌اند.

شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند ارتباط کلسترول و سلامتی بسیار پیچیده‌تر از چیزی‌است که تا کنون تصور می‌شد؛ حتی تفاوت‌هایی که تا کنون برای کلسترول خوب و کلسترول بد در نظر گرفته می‌شد، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

برای واضح‌تر شدن ارتباط بین سطح کلسترول و سرطان کلیه، تیم تحقیقاتی پروفسور کلات، کلسترول خون بیماران مبتلا به کارسینوم کلیوی که مورد جراحی قرار گرفته‌اند،  پیش از انجام‌دادن عمل آنالیز کردند. این بیماران در ۵۲ماه پس از جراحی تحت نظر قرار گرفته شدند.

افزودن کلسترول به دسته‌ی فاکتورهای ریسک، امکان تشخیص بهتر را فراهم می‌کند

یافته‌ها نشان می‌دادند بیمارانی که دارای کلسترول پایینی می‌باشند، با ریسک رشد تومورهای وخیم‌تر و گسترش‌یافتن سرطان، در طول فالوآپ مواجه‌اند.
هم‌چنین، بیمارانی با کلسترول بالا، با احتمال ۴۷% کمتر از بیماران دارای کلسترول پایین، به مرگِ ناشی از سرطان دچار می‌شوند.

تومورهای سرطانی به نحوی می‌توانند در تعیین سطح کلسترول خون نقش ایفا کنند. این تحقیقات به بررسی علت بیولوژیکی ناشی از این ارتباط نپرداخته‌اند اما استفاده از این فاکتور، در آینده‌ای نزدیک می‌تواند به کشف راه‌های جدیدی برای درمان تومورها و جلوگیری از متاستاز سلول‌های سرطانی بیانجامد.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید