انتشار این مقاله


فریب این سه افسانه قلب سالم را نخورید!

مراقب افسانه‌های تغذیه محبوب باشید که می‌تواند شما را در مسیر اشتباه قرار دهد.

برای کاهش شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی، شما باید از مصرف تخم مرغ اجتناب کنید و مکمل امگا ۳ مصرف کنید. درست است؟

نه دقیقا. بیماری قلبی یکی از علل مرگ و میر زنان و مردان در ایالات متحده است و یک سلاح قوی برای نگه داشتن آن در رژیم غذایی، خوردن یک رژیم سالم است که به شما ویتامین‌ها، مواد معدنی و انرژی ارائه می‌دهد در حالی که وزن، کلسترول و فشار خون شما را متعادل نگه می‌دارد. اما مراقب این افسانه‌های تغذیه محبوب باشید که می‌تواند شما را در مسیر اشتباه قرار دهد.

افسانه: روغن نارگیل جایگزین پخت و پز سالم برای قلب است

استدلال: روغن نارگیل دارای چربی اشباع بسیار زیادی است – حتی حدود ۵۰ درصد بیشتر از کره.

اما علیرغم این که چربی اشباع شده باعث افزایش سطح کلسترول و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود، طرفدارانش معتقدند برخی از چربی‌های اشباع شده روغن نارگیل (به نام تریگلیسیریدهای با زنجیره متوسط) کمتر مضر هستند و در واقع می‌توانند سطح کلسترول HDL مفید را افزایش دهند.

واقعیت: روغن نارگیل نشان داده است که سطح کلسترول را – نوع خوب و بد – بیش از سایر روغن های گیاهی مانند زیتون و کلزا افزایش می‌دهد. و در واقع، تری‌گلیسیرید متوسط زنجیره تنها مقدار کمی اسید چرب موجود در روغن نارگیل را تشکیل می‌دهد.

علاوه بر این، در حالی که دیگر چربی‌های سالم برای قلب مانند روغن زیتون، روغن کلزا و یا اسیدهای چرب امگا ۳ در آجیل و غذاهای دریایی، به وسیله شواهد زیادی تأیید شده است، مزایای پیش بینی شده روغن نارگیل در پژوهش‌های بزرگ انسانی تائید نشده است.

افسانه: بهتر است از مصرف تخم مرغ اجتناب کنید- یا حداقل از زرده آن

استدلال: زرده تخم مرغ حاوی مقدار زیادی کلسترول است. بنابراین، منطقی است که خوردن کلسترول منجر به کلسترول بالا می‌شود. درست است؟

واقعیت: بیش‌تر کلسترول در بدن و توسط کبد ساخته می‌شود و از طریق رژیم غذایی تحویل داده نمی‌شود. در حالی که رژیم غذایی نیز مهم است، تحقیقات نشان داده است که سطح کلسترول بیشتر به چربی که شما می‌خورید، یعنی چربی اشباع و ترانس بستگی دارد تا کلسترول.

تخم مرغ حاوی مواد مغذی سالم، از جمله ویتامین A و D، و همچنین پروتئین است. مطالعات جمعیت طولانی مدت نشان می‌دهد که خوردن یک تخم مرغ در روز با میزان بالای حمله قلبی یا سکته مغزی مرتبط نیست. اما از جانب بیکن و پنیر مراقب باشید، که می‌توانند خطر ابتلای شما را افزایش دهند.


مقاله‌ی مرتبط: بر خلاف توصیه‌ها، مصرف تخم‌مرغ ارتباطی با خطر بیماری‌های قلبی عروقی ندارد


افسانه: مکمل‌های اسید چرب امگا ۳ به قلب شما کمک می‌کنند

استدلال: خوردن ماهی ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را به دلیل اسیدهای چرب اشباع نشده موجود در غذاهای دریایی کاهش دهد، که ممکن است باعث کاهش التهاب و میزان چربی خون به نام تری گلیسرید شود. اما اگر ماهی را به طور منظم (و یا به طور کلی) مصرف نکنید، استفاده از امگا ۳ یا مکمل ماهی به نظر می‌رسد یک میانبر خوب است.

واقعیت: بررسی عمده‌ای که از مطالعاتی شامل تقریبا ۸۰،۰۰۰ بیمار انجام شده ارتباطی بین مکمل‌های امگا ۳ و بیماری‌های قلبی نشان نمی‌دهد.

برداشت: در حالی که مکمل‌ها احتمالاً مضر نیستند، ممکن است بهتر باشد که امگا ۳ خود را از رژیم غذایی‌تان بدست بیاورید، نه از یک بطری.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *