انتشار این مقاله


با داده های ژنتیکی به دنبال اجدادم می روم!

در این مقاله درباره ی خویشاوندی جمعیت کشاورزان انگلیسی و ایرلندی مطالعه خواهیم نمود.

داده های ژنتیکی درکشف حادثه ای در بنای تاریخی ماقبل تاریخ Newgrange ایرلند!

با داده های ژنتیکی به دنبال جدمان می رویم!

تصور می شود؛ مقبره عظیم ۵۰۰۰ ساله در نیوگراند ایرلند برای نخبگان قدرتمند ساخته شده است. DNA مردی که در آنجا دفن شده است، یک مورد از محارم را نشان می دهد. آیا این یک استراتژی برای حفظ یک خط خونی پویا بود؟
مطالعه DNA ساکنان عصر حجر ایرلند نتایج قابل توجهی را به همراه داشته است و عواقب بسیار گسترده ای برای درک ما از جنبش جمعیت پیش از تاریخ و ساختار آن جامعه باستان دارد. کاسیدی و همکارانش در Nature، اکتشافات جالب خود را از این پروژه گزارش می دهند.

زندگی در جوامع باستانی چگونه بود؟

نویسندگان دوره ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، هنگامی كه كشاورزی به عنوان یك روش جدید زندگی نئولیتیك ظاهر می شد و زندگی قدیمی و پرمحتوا بین المللی را مبتنی بر ماهیگیری، شكار را مطالعه نمودند. کاسیدی و همکاران ساختارهای اجتماعی این جوامع کشاورزی را طی ۱۵۰۰ سال بعد مورد بررسی قرار داده، با تمرکز بر مردمی که در مقبره های معابر که کنار گذرگاه قرار دارند دفن شده اند – نوعی از بنای یادبود.- مشهورترین آرامگاه گذرگاه ایرلندی، بنای تاریخی عظیم در نیوگراند (شکل ۱) است که بخشی از میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد است. این تپه بزرگ دایره‌ای یکی از سه مقبره اصلی است که در مجتمع گورستان Brú na Bóinne در شهر Meath در شمال دوبلین در شرق ایرلند ساخته شده است.

نیوگراند، ایرلند

تاریخچه ی آرامگاه

Newgrange در حدود ۳۲۰۰ تا ۳۰۰۰ قبل از میلاد ساخته شد. این بنا با استفاده از مهندسی پیشرفته ساخته شده است تا اطمینان حاصل شود که در پایان یک گذرگاه سنگی، یک اتاقک تدفین هر سال برای چند دقیقه توسط پرتوهای طلوع خورشید، در کوتاهترین روز روشن می شود. سال قدمت این بنای تاریخی در حدود ۵۰۰ سال، سنگ های عظیم تریلیتون در استون هنج، که به سال های زمستانی و تابستان تراز می شوند. علامت گذاری به عنوان زمستان ثابت برای کشاورزان اولیه، که باید بدانند زمان طولانی تر شدن روزها آغاز می شود، بسیار مهم است. تلاش زیادی برای ساختن نیوگرانژ صورت گرفت و باستان شناسان فکر می کنند که این بنا به عنوان یک محل دفن برای یک نخبه ثروتمند و قدرتمند ساخته شده است. افراد احتمالاًبه آن جا سفر می كردند تا در مراسم مهم علامت گذاری به عنوان مشوق مشاركت كنند. شاید این نخبه ادعا کند که با کنترل حرکت خورشید، قدرت الهی دارد.

پژوهش های کاسیدی و همکاران: DNA و جوامع باستانی

تجزیه و تحلیل کاسیدی و همکارانش درباره DNA باستان از بقایای انسانی، یک واقعه نادر و غیر منتظره را نشان می دهد. مردی که حدود ۵۰۰۰ سال پیش در محفظه نیوگراندس به خاک سپرده شد، از فرزندان درجه یک بود: والدین او یا خواهر و برادر بودند، یا پدر و مادر و فرزند بودند. این یافته باعث شد تا تیم گمانه زنی کند که نخبگان مرتبط با این بنای باشکوه، از محارم به عنوان راهی برای حفظ خط خون دوستی استفاده می کنند. چنین راهبردی، که تابوی اجتماعی تقریباً جهانی را در برابر محاربه شکسته است، بعداً توسط نخبگان حاکم در مصر باستان، در امپراتوری اینکا و هاوایی باستان نیز عملی شد.

نتایج آنالیز DNA به چه صورت بود؟

اما این تنها یکی از بسیاری از افشاگری های این گزارش پیشگامانه است. کاسیدی و همکاران آناليز DNA ژنوم كامل از ۲ شخص و ۴۲ فرد نئوليتيك انجام شده است كه دومين آن ها ازغارها، مقبره هاي گذرگاه و ساير انواع بناها که دفن شده بودند به دست آوردند. با در نظر گرفتن داده های آن ها در کنار داده های DNA که قبلاً برای ۱۶ نئولیتیک (تقریبا ۴۰۰۰-۲۵۰۰ قبل از میلاد مسیح) و اوایل عصر برنز (۲۲۰۰-۱۵۰۰ قبل از میلاد) افراد از ایرلند به دست آمده بود، و برای سایر افراد پیش از تاریخ از انگلیس و قاره اروپا کاسیدی و همکاران نتایج خود را در متن قرار دادند.

یافته های نویسندگان به موارد اساسی، از جمله ناسازگاری جمعیت مزولیتیک ایرلند، مهاجرت گروه های زراعت نوسنگی و رابطه کشاورزان با بومی-ماهیگیری شکارچی-شکارچی بین المللی ایرلندی ایرلند پرداخته است. نویسندگان همچنین بررسی کردند که آیا می توان پیوند ژنتیکی بین و بین کشاورزان دفن شده طبق روایات خاص در طول هزاره چهارم قبل از میلاد کشف کرد. علاوه بر این، کاسیدی و همکاران تاریخ رادیوکربن بدست آمده و داده های ایزوتوپ پایدار برای ۲۷ نفر اطلاعاتی در مورد رژیم غذایی را نشان می دهد.

آیا جمعیت مزولیتیک ایرلند با همسایگان مزولیتیک خود ژنتیک یکسانی داشتند؟

داده های ژنتیکی به دست آمده از بقایای انسان متعلق به حدود ۴۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح (از غار کیلوراگ، شهر لیمریک، در جنوب غربی ایرلند) و حدود ۴۱۰۰ سال قبل از میلاد مسیح (از غار Sramore، شهر لایتریم، در شمال غربی و Stoneyisland، شهر گالوی، در غرب) اولین نتایج DNA برای گروه های شکارچی-ماهیگیر ایرلندی هستند. این مردم ایرلندی مزولیتیک از نظر ژنتیکی با همسایگان مزولیتیک خود در دریای ایرلند در انگلیس متمایز بودند؛ و این نشان می دهد دوره طولانی انزوای ژنتیکی پس از این افراد در حدود ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد به ایرلند سفر می کنند.

به عبارت دیگر، حتی اگر آن ها هنگام انتخاب شرکاء در ایرلند زیاد باشند، اعضای این جوامع برای تعامل با مردم در آنجا به بریتانیا یا در سراسر این قاره سفر نکردند – برخلاف آنچه برخی از باستان شناسان پیشنهاد داده اند. بنابراین، هیچ مدرکی برای تأیید ادعای برخی از باستان شناسان وجود ندارد. باتوجه به اینکه گروه های بین النهرینی مسئول معرفی سبک زندگی کشاورزی نوسنگی به ایرلند بودند.

در عوض، تجزیه و تحلیل داده های ژنتیکی توسط کاسیدی و همکارانش از بقایای مقبره پورتال پولنابرون (یک بنای یک اتاق با سنگفرش بزرگ و سنگ های ورودی بلند) در ایالت کلر، ایرلند غربی، ظاهرا داده جدید ژنومی را نشان می دهد. این نشانگر ورود مردم ایرلند به جاهای دیگر، حداقل از اوایل سال ۳۸۰۰ قبل از میلاد است.

شباهت ژنتیکی جمعیت ایرلندی با جمعیت دوره نوسنگی انگلستان

با این عقیده که کشاورزی توسط مهاجران به ایرلند آورده شده است، سازگار است. این افراد از نظر ژنتیکی وابسته به جمعیت نوسنگی انگلیس بودند و ریشه آن ها در قاره اروپا نهفته است. به روش دیگر، این مهاجران تأثیر عمده ای بر جمعیت بومی و کوچک بومی مزولیتیک داشتند که داده ژنتیکی آن تقریباً به طور کامل طی چند نسل آینده ناپدید شد. با این حال، شواهد DNA از مقبره Parknabinnia (یک بنای تاریخی با یک محوطه تقسیم شده و پیشرو) در کانتینر کلر نشان می دهد که اختلاط بومی و مهاجران اتفاق افتاده است، احتمالاً در اواخر ۳۷۵۰-۳۵۰۰ قبل از میلاد، و به همین دلیل جمعیت بومی به وضوح اصلاح نشده است.

چگونه ارتباط میان جمعیت انگلستان و ایرلندی کشف شد؟

نویسندگان، پویایی جمعیت نوسنگی و پیوندهای خانوادگی در ایرلند را از طریق تجزیه و تحلیل افراد از انواع متن های دفن به طول هزاره چهارم قبل از میلاد و گسترش آن تا اواسط هزاره سوم قبل از میلاد، روشن می كنند. برای کسانی که در صحن اولیه نئولیتیك و مقبره های پورتال دفن شده اند، این تیم نمونه ای از اقوام درجه چهار را در Parknabinnia پیدا کرد، و خویشاوندی دورتر از آن است که بین یک مرد دفن شده در این بنای تاریخی و دو مرد دفن شده در مقبره پورتال Pabrnabrone، در فاصله ۷ کیلومتری واقع شده است. در مطالعه قبلی، پدر و دختر نوسنگی را در مقبره دادگاه Primrose Grange، شهر Sligo، در شمال غربی ایرلند شناسایی کرده بود. در غیر این صورت، این عکس به طور کلی یکی از گروه های ژنتیکی نامربوط است که از همان بناهای تاریخی دفن استفاده می کند. این ادله جامعه ای نسبتاً بزرگ دارد.

با این حال، کاسیدی و همکاران گزارش می دهند که افرادی که بین ۳۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در مقبره های معابر دفن شده اند (و همچنین در یک نوع از بناهای متفاوت اما مرتبط با آن در Millin Bay، در داون، در شمال) روابط خانوادگی دارند که در مسافت های جغرافیایی قابل توجهی گسترش می یابند و چندین نسل را شامل می شوند. به نظر می رسد افرادی که در مقبره های گذرگاه دفن شده اند با داشتن یک رژیم غذایی مخصوصاً غنی از گوشت، از سایر انواع بنای یادبود دفن فرق می کنند.

جامعه ی سلسله مراتبی

نویسندگان پیوندهای ژنتیکی بین برخی از افراد را که از مجتمع های مهم گذرگاه-مقبره در کارروموور و کاروکل در ایالت اسلیگو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند، پیدا کردند و افراد ۱۵۰ کیلومتر دورتر از آن در شهر بروین (و همچنین در بنای میلین خلیج) دفن شدند. نویسندگان این پیوندها را شواهدی برای انتخاب غیر تصادفی از شرکا در سرزمین های بزرگ تفسیر می کنند و دلالت بر سطح بالایی از پیچیدگی های اجتماعی دارد. این داده های ژنتیکی این استدلال را تأیید می کنند که مسیر توسعه گذرگاه مقبره ایرلندی با گذشت زمان نشان دهنده یک جامعه به طور فزاینده سلسله مراتبی است. شواهدی از محارم که در نیوگراند یافت شده است، حاکی از رفتارهای سلسله ای است، با این تصویر کلی سازگار است.

داده ها چه اطلاعاتی به ما می دهند؟

گزارش کاسیدی و همکارانش بینش جذاب دیگری نیز دارد، از جمله داده های مربوط به احتمال وجود رنگ پوست، مو و چشم افراد باستان و اولین شواهد قطعی جهان (مربوط به تاریخ ۳۶۲۹-۳۳۷۱ قبل از میلاد) برای یک مورد از سندرم داون – در یک مقاله پسر شیرخوار، در آرامگاه پورتال پولنابرون دفن شده است. با این حال، موارد بحث برانگیز نیز وجود دارد، به ویژه استفاده از اصطلاحات اجتماعی-تکاملی. به عنوان مثال، توصیف جامعه از افراد مسئول ساخت مقبره های مهم گذرگاه Brú na Bóinne به عنوان داشتن ویژگی هایی که در جوامع اولیه و پیشینیان آن ها یافت می شود ، با تمام آنچه که از نظر بوروکراسی، ساختارهای قدرت متمرکز و غیره دلالت دارد. .

علاوه بر این، با تأکید بر تمایلات ژنتیکی بین کشاورزان نئولیتیک ایرلندی و انگلیس و کسانی که در ایبری (اسپانیا و پرتغال) وجود دارد، به نظر می رسد نویسندگان در دام فرض اینکه کشاورزان ایرلند از ایبری عبور کرده اند، افتاده اند – استدلالی که برای آن هیچ باستان شناسی وجود ندارد. شواهد و مدارک باستان شناس منطقه Morbihan از بریتنی در شمال غربی فرانسه و منطقه Nord-Pas de Calais در شمال فرانسه به عنوان مناطق نهایی مبداء برای کشاورزان مهاجر ایرلند – با کسانی که از شمال فرانسه احتمالاً از طریق شمال انگلیس وارد ایرلند می شوند – نشان می دهد. . تجزیه و تحلیل اخیراً در مورد نمونه‌های DNA از کشاورزان فرانسوی نئولیتیک، از این سناریو که نشان می دهد: برخی از این افراد عناصر ژنتیکی “ایبری” یا “مدیترانه” را به اشتراک گذاشته اند، حمایت می کند.

اما بسیاری از قطعات داده های ژنتیکی از بین رفته اند، برای حل مسئله منشاء اولین کشاورزان ایرلند، نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتری از افراد فرانسوی نئولیتیک دارد. با این وجود، کاسیدی و همکاران یک مطالعه جالب و ارزشمند ارائه کرده است که غذای زیادی را برای تفکر و بحث درباره جامعه پیش از تاریخ ایرلند فراهم می کند

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید