انتشار این مقاله


چرا آکنه برخی از زنان را پس از نوجوانی نیز رها نمی‌کند؟

چرا آکنه بعضی از زنان را در بزرگسالی نیز رها نمی‌کند؟ تحقیقی جدید در این باره برخی از موضوعات را مشخص کرده است. محققان ایتالیایی ۵۰۰ زن را با عوامل مرتبط با خطر آکنه پس از ۲۵ سالگی پیدا کردند. این عوامل شامل مصرف میوه و سبزیجات کم، سطوح استرس بالا و سابقه‌ی خانوادگی در […]

چرا آکنه بعضی از زنان را در بزرگسالی نیز رها نمی‌کند؟ تحقیقی جدید در این باره برخی از موضوعات را مشخص کرده است.

محققان ایتالیایی ۵۰۰ زن را با عوامل مرتبط با خطر آکنه پس از ۲۵ سالگی پیدا کردند. این عوامل شامل مصرف میوه و سبزیجات کم، سطوح استرس بالا و سابقه‌ی خانوادگی در داشتن آکنه‌ی بزرگسالی می‌شوند.

یافته‌های نشان نمی‌دهد که عوامل نامبرده موجب ایجاد آکنه در زنان می‌شوند ولی این احتمال وجود دارد که این‌ها درگیر باشند. مشاهده شده است که افراد مصرف‌کننده‌ی غذاهای کم‌ارزش بیشتر تمایل به داشتن آکنه دارند. این تحقیق دلالت دارد بر غذاهایی با شاخص گلایسمی بالا که موجب می‌شوند قند خون سریعاً تغییر پیدا کند. برخی از غذاهای دارای شاخص گلایسمی بالا مثل نان سفید و برنج، چیپس، شیرینی و کالاهای قندی دیگر. استرس مزمن نیز عوارض کلی روی سلامت عمومی دارد که می‌تواند خود را روی پوست نشان دهد.

بیشتر از ۸۰% نوجوانان با آکنه درگیر می‌شوند ولی خبر خوب این است که بیشتر این افراد تا ۲۰ سالگی از دست آن خلاص خواهند شد. با این حال ۲۰ تا ۴۰ درصد بزرگسلان همچنان به باید به داشتن این ضایعات پوستی عادت کنند. در این میان زنان بزرگسال مستعدتر از مردان می‌باشند که این موضوع به خاطر تعییرات و عدم تعادل سطوح هورمونی در آن‌ها می‌باشد. برای مثال قبل از شروع قاعدگی و بر هم زدن روند مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند از این عوامل باشد. ولی همچنان دلیل اصلی معلوم نیست.

به همین منظور و برای یافتن پاسخ این سؤال ۲۴۸ زن با تشخیص آکنه و ۲۷۰ زن دیگر هم با دیگر عوارض به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. محققان به این نتیجه رسیدند که برخی از عوامل مربوط به سبک زندگی با خطر آکنه مرتبط است. زنانی که میوه و سبزیجات یا ماهی تازه را کمتر از ۴ روز در هفته مصرف می‌کردند با احتمالی دوبرابر در این زمینه در مقایسه با کسانی که این غذاها را بیشتر مصرف می‌کردند، روبه‌رو بودند.  زنانی که رژیم غذایی آن‌ها در داشتن غذاهای سالم نامبرده ضعیف بود، شاید غذاهای قندی بیشتری مصرف می‌کردند. این یکی از متهمان می‌تواند باشد.

همچنین هیچ ارتباطی بین مصرف لبنیات و آکنه پیدا نشد که با یافته‌های قبلی این محققان مغایرت داشت.این هم ممکن است که عوامل رژیم غذایی مرتبط با آکنه شاید در گروه‌های سنی مختلف متفاوت باشند. همراه با رژیم غذایی سطح استرس نیز در این زمینه دخیل است. خطر آکنه در میان زنانی که والدین آن‌ها نیز چنین مشکلی داشتند بالا بود. این موضوع برای زنانی که هیچوقت باردار نشده یا هیرسوتیسم (رشد مو با الگوی مردانه در صورت یا بدن) داشتند صادق بود.

یافته‌های بعدی شاید تأثیرات سندرم پلی‌سیستیک تخمدان را نیز بازتاب دهد. ناهنجاری هورمونی که موجب مشکلات ناباروری، هیرسوتیسم و آکنه می‌شود. دیگر ناهنجاری‌های درگیر با سطوح بالای تستوسترون در زنان نیز می‌تواند دخیل باشد. با این که کاملاً مشخص نیست چرا، ولی داشتن میوه و سبزیجات در رژیم غذایی و کنترل استرس برای خلاص شدن از شر این مزاحم‌های پوستی توصیه می‌شود.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید