انتشار این مقاله


چگونه سرعت رشد ریش خود را بیشتر کنیم؟

مسلما منتظر ماندن برای رشد ریش مثل این است که منتظر رشد کردن سبزه باشید زیرا اگر به دنبال یک ریش پر هستید، بسیار نگران کننده خواهد بود.

مسلما منتظر ماندن برای رشد ریش مثل این است که منتظر رشد کردن سبزه باشید زیرا اگر به دنبال یک ریش پر هستید، بسیار نگران کننده خواهد بود.

هر چقدر که جوان تر باشید زمان بیشتری برای پر پشت شدن ریشت تان لازم دارید. از سن بلوغ موهای صورت مردان دیده می شود.

رشد ریش در بعضی دیگر از مردها سریع بوده و ۱۸ یا ۱۹ سالگی یک ریش پر خواهند داشت و بقیه شاید باید تا ۲۰ سالگی خود منتظر بمانند.

https://drchek.ir/wp-content/uploads/2020/03/portrait-young-handsome-man-with-beard-praying-hoping_176420-12053.jpg

بعضی از مردان به ریش رویایی خود نمی رسند. دو عامل ژنتیک و هورمون ها نقشی کلیدی در سرعت و پر شدن ریش بازی می کنند. البته سلامت و سبک زندگی فرد هم مهم هستند.

رشد موهای صورت به هورمون تستوسترون وابسته است که میزان آن در افراد متفاوت است. مردانی که ۱۹ تا ۳۸ سال سن دارند، بازه نرمال این هورمون در بدن شان ۲۶۴ تا ۹۱۶ دسی لیتر است.

کم بودن میزان هورمون تستوسترون بر رشد ریش تاثیر دارد. مردانی که به صورت بالینی میزان تستوسترون بدن شان کم است، با مصرف مکمل های غذایی {البته زیر نظر پزشک} می توانند به رویای خود برسند. مصرف مکمل های غذایی در افرادی که این هورمون خون شان نرمال است، هیچ تاثیری ندارد.

حتی اگر میزان این هورمون بدن تان هم نرمال باشد، شاید ریش تان کم باشد که شدیدا به ژنتیک، ملیت و وراثت بستگی دارد.

فراموش نکنید که مادر و پدر هر دو مسئول ژن های شما هستند. احتمالا با دیدن ریش پدرتان متوجه خواهید شد که ریش خودتان چگونه خواهد شد؛ حتی پدربزرگ مادرتان هم تاثیر گذار است.

دی هیدروتسترون یک محصل جانبی تستوسترون است که توسط آنزیمی در غده های چربی فولیکول های مو فعال می شود. به محض این که الگوی ریش کاملا تکمیل شود، متوجه می شوید که ماهانه ۱/۲ اینچ به آن ها اضافه می شود.

اصول رشد ریش

سلامت عمومی بدن تان یک فاکتور مهم است که بر همه چیز، حتی ریش، هم تاثیر دارد. شما هیچ تسلطی بر عوامل ژنتیکی خود ندارید اما با تغییر یک سری از عادت های سبک زندگی، زودتر به ریش پر پشت می رسید.

ورزش

از آن جایی که ورزش کردن باعث بالا رفتن جریان خون می شود، به تحریک رشد فولیکول های مو هم کمک می کند. انجام ورزش های کششی و وزنه برداری باعث تحریک رشد هورمون تستوسترون می شود. ورزش های مختلفی انجام دهید و زمان ورزش کردن را هم متنوع کنید. به طور طبیعی میزان این هورمون در مردان جوان در طول روز در نوسان است؛ صبح ها شروع شده و عصرها کم می شود.

رژیم غذایی

مواد مغذی سالم که از رژیم غذایی خود دریافت می کنید، برای ریشتان هم سود خواهد داشت. از آن جایی که چاقی میزان تولید هورمون تستوسترون را کمتر می کند، بسیار مهم است که توده بدن تان رمال باشد.

مواد مغذی خاصی مثل زینک نیز برای بالا بردن میزان این هورمون موثر هستند. داشتن رژیم غذایی سالم به معنای برتری بر عامل ژنتیکی نمی باشد اما به رشد سالم تر موهای فعالی تان کم می کند. دیگر مواد غذایی مهم عبارت اند از:

  • پروتئین های اندک مثل مرغ و سالمون؛
  • آهن، مثل کبد؛
  • حبوبات و کربوهیدرات های سالم دیگر؛
  • خوراکی های غنی از زینک، مثل اجیل و نخود؛
  • چربی های سالم، مثل چربی های موجود در آواکادوم؛
  • میوه ها و سبزیجاتی که غنی از ویتامین های B، A، C، D و E هستند.

مکمل ها و ویتامین های رشد ریش

مکمل های بسیاری وجود دارند که هدف اصلی شان رشد ریش است. تنها با عامل رژیم غذایی نمی توان بر فاکتور وراثت چیره شد.

https://drchek.ir/wp-content/uploads/2020/03/pensive-man-with-beard-outdoors_1153-1426.jpg

اگر نتوانید تمام مواد مغذی خود را از رژیم غذایی به دست آورید، باید مکمل های غذایی حاوی آهن و زینک را هم مصرف کنید.

خواب

فاکتور خواب در سلامت عمومی بدن و همین طور رشد ریش ها ضروری است.

سیستم بدن تستوسترون را در طول شب آزاد می کند. اگر به اندازه کافی نخوابید، آپنه خواب و کامل نخوابیدن همگی بر این موضوع تاثیر دارند.

در یکی از تحقیقات کوچکی که انجام شده است پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که محدودیت خواب روزانه باعث کم کردن میزان تستوسترون در جوانان می شود. در یکی دیگر از مطالعات مشخص شد که پیک تستوسترون از آغاز چرخه خواب REM آغاز شده و تا زمانی که بیدار شوید، باقی خواهد ماند.

شستن و مرطوب کردن

مرطوب و تمیز نگه داشتن پوست و ریش تاثیری مهم بر ظاهر ریش دارند.

پاک سازی پوست به باز کردن منافذ کمک می کند؛ همین امر به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک کرده و آثار باقی مانده را از اطرف فولیکول های مو برمی دارد و در کم کردن موهای زیر پوستی زیر ریش هم موثر است.

امروزه حالت دهنده هایی هم وجود دارد که مخصوص ریش هستند و به براق کردن مو، نرم و مرطوب نگه داشتن آن کمک می کند. همین طور باعث پرپشت به نظر رسیدن ریش می شود.

افسانه شیو کردن

شیو کردن ریش ها در مرتب و تمیز کردن آن ها موثر است. اما تاثیری در بیشتر شدن سرعت رشد و ضخیم تر شدن ندارد.

پرپشت شدن ریش

اگر همواره ریش تان را تمیز و مرطوب نگه دارید، باعث می شود که پر پشت تر به نظر برسد. البته این موضوع به طور علمی ثابت نشده است. شواهد افسانه ای به این مورد اشاره می کند که روغن زیتون و روغن آواکادو باعث پر پشت شدن ریش می شوند.

روگائین محصولی است که به منظور تحریک رشد موهای فرق سر تولید شده است. درست است که می توان از این محصول برای صورت هم استفاده کرد اما به این منظور ساخته نشده است زیرا مدت طولانی روی پوست باقی می ماند.

بررسی اجمالی

میزان رشد و پر پشت بودن موها به مقدار زیادی به ژنتیک بستگی دارد. البته هورمون های تستوسترون DHT هم نقش مهمی بازی می کنند.

سعی کنید با رژیم غذایی و ورزش کردن به سالم تر بودن ریش خود کمک کنید. خواب کافی و رعایت نکات بهداشتی را فراموش نکنید.

منبع: دکتر چک

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *