انتشار این مقاله


تست NST یا تست بدون استرس چیست و چرا انجام می شود؟

تست NST یک تست متداول قبل از تولد است که برای بررسی سلامت کودک استفاده می شود. در طی آزمایش، استرس، ضربان قلب کودک مورد بررسی قرار می گیرد.

تست NST یک تست متداول قبل از تولد است که برای بررسی سلامت کودک استفاده می شود. در طی آزمایش، استرس، ضربان قلب کودک مورد بررسی قرار می گیرد تا ببینند که چگونه کودک نسبت به محرک ها حرکت می کند. اصطلاح بدون استرس به این واقعیت اشاره دارد که هیچ کاری مبتنی بر ایجاد استرس در کودک نباید انجام شود.

به طور معمول، هنگامی که تصور می شود کودک در معرض خطر مرگ قرار دارد، نان استرس تست توصیه می شود. تست بدون استرس ممکن است بعد از ۲۶ تا ۲۸ هفته بارداری انجام شود. نتایج خاص تست نان استرس ممکن است نشانگر این باشد که شما و کودک شما به نظارت، آزمایش و مراقبت ویژه نیاز دارید.

تست بدون استرس یک آزمایش غیر تهاجمی است که خطرات جسمی برای شما یا کودک شما ایجاد نمی کند.

چرا تست NST انجام می شود؟

تست NST ، برای ارزیابی سلامتی کودک قبل از تولد انجام می شود. هدف از آزمایش بدون استرس ارائه اطلاعات مفید درباره میزان اکسیژن کودک شما با بررسی ضربان قلب وی و نحوه پاسخ آن به حرکت کودک شما است. این آزمایش ممکن است نیاز به نظارت ، آزمایش یا تحویل بیشتر را نشان دهد.

به طور معمول، قلب کودک هنگامی که در اواخر بارداری فعال است، سریعتر می تپد. با این حال، شرایطی مانند هیپوکسی جنین – هنگامی که کودک اکسیژن کافی دریافت نمی کند – می تواند این واکنش را مختل کند.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است تست NST را توصیه کند:

بارداری چندباره با عوارض خاص
بیماری اساسی پزشکی مانند دیابت نوع یک، بیماری قلبی یا فشار خون بالا در دوران بارداری
حاملگی که دو هفته از تاریخ معوق شما گذشته است (بارداری پس از ترم)
سابقه عوارض در بارداری قبلی
نوزادی که باعث کاهش حرکات جنین یا مشکلات احتمالی رشد جنین شده است.
حساسیت به Rh (رزوس) – یک وضعیت بالقوه جدی که ممکن است رخ دهد، به طور معمول در طی یک بارداری دوم یا متعاقب آن، هنگامی که گروه خونی آنتی ژن گلبول های قرمز منفی است و گروه خونی کودک شما Rh مثبت است.
مایع آمنیوتیک کم (oligohydramnios)
ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است بسته به سلامتی و سلامتی کودک شما، یک یا دو بار در هفته – و گاهی اوقات روزانه – انجام تست های بدون استرس را توصیه کند.

خطرات تست NST

نان استرس تست، یک آزمایش غیر تهاجمی است که خطرات جسمی برای شما یا کودک شما ایجاد نمی کند. اصطلاح نان استرس به این واقعیت اشاره دارد که هیچ کاری برای قرار دادن استرس روی کودک در طول آزمایش انجام نمی شود.

در حالی که یک تست NST همانگونه که می تواند سبب اطمینان خاطر شما در مورد سلامتی کودک شما باشد، باعث اضطراب نیز می شود. نان استرس تست ممکن است مشکلی را نشان دهد، که بعد از آن می تواند منجر به آزمایش بیشتر شود. اطمینان ازنتایج پیش بینی کننده رویداد های آینده نیست.

همچنین این را بخاطر بسپار که در حالی که اغلب در صورت افزایش خطر از دست دادن حاملگی، یک آزمایش یدون استرس توصیه می شود، مشخص نیست که همیشه این تست، تست مفید است یا خیر.

چگونه آماده می شوید؟
تست NST به طور معمول نیاز به آماده سازی خاصی ندارد.

آنچه انتظار دارید…..
تست NST معمولاً در مطب پزشک شما انجام می شود.

قبل از عمل
فشار خون خود را قبل از شروع تست NST گرفته می کنید.

در طول عمل
در طول نان استرس، روی یک صندلی خمیده خوابیده اید. فشار خون خود را در فواصل منظم در طول آزمایش گرفته خواهید کرد.

ارائه دهنده خدمات درمانی شما یا یکی از اعضای تیم مراقبت های بهداشتی شما سنسوری را در اطراف شکم شما قرار می دهد که ضربان قلب جنین را اندازه گیری می کند.

به طور معمول، نان استرس ۲۰ دقیقه طول می کشد. با این حال، اگر کودک شما غیرفعال یا در خواب است، برای اطمینان از نتایج دقیق، باید ۲۰ دقیقه دیگر – با توقع فعال شدن کودک شما – آزمایش مجددا تکرار شود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است با قرار دادن وسیله ای برای ایجاد نویز بر روی شکم، کودک را تحریک کند.

بعد از عمل
بعد از اتمام تست NST ، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی احتمالاً نتایج را با شما بلافاصله در میان خواهد گذاشت.

نتایج تست NST

نتایج یک تست استرس در نظر گرفته شده است:

قبل از هفته ۳۲ بارداری، اگر ضربان قلب کودک شما حداقل به مدت ۱۰ ثانیه هر بار حداقل در ۱۰ ثانیه در یک پنجره ۲۰ دقیقه به یک سطح مشخص بالاتر از سطح پایه برسد، عادی (واکنشی) تلقی می شود. در هفته ۳۲ بارداری یا بعد از آن، اگر ضربان قلب کودک شما به میزان معینی بالاتر از سطح پایه دو بار یا بیشتر به مدت حداقل ۱۵ ثانیه هر یک در یک پنجره ۲۰ دقیقه ای تسریع کند، نتایج فعال در نظر گرفته می شوند.

غیر فعال اگر ضربان قلب کودک شما معیارهای گفته شده در بالا را رعایت نکند، نتایج غیر فعال در نظر گرفته می شوند. نتایج غیرفعال ممکن است رخ دهد؛ زیرا کودک شما در طول آزمایش غیرفعال یا خواب بوده است.
بدون توجه به طول مدت زمان مشاهده مورد نیاز، یک تست نان استرس غیرفعال کننده اطمینان بخش است. با این حال، اگر آزمایش تا ۴۰ دقیقه تمدید شود و نتایج تست بدون استرس کودک شما غیر فعال است، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما به احتمال زیاد آزمایش پیش از تولد دیگری را برای بررسی بیشتر سلامتی کودک شما انجام می دهد. مثلا:

مشخصات بیوفیزیکی: مشخصات بیوفیزیکی یک تست NST را با سونوگرافی جنین ترکیب می کند که تنفس کودک، حرکات بدن، میزان عضلات و سطح مایعات آمنیوتیک را ارزیابی می کند.
تست استرس انقباضی: در این آزمایش نحوه واکنش ضربان قلب کودک هنگام انقباض رحم شما بررسی می شود. در طی آزمایش نان استرس انقباض، اگر فعالیت کافی در رحم به تنهایی رخ ندهد، به شما اکسی توسین داخل وریدی داده می شود یا از شما خواسته می شود نوک سینه های خود را برای القای فعالیت رحم مالش دهید.
ارائه دهنده خدمات درمانی شما همچنین ممکن است از شما بخواهد که آن روز تست NST دیگری انجام دهید.

از دیگر علل احتمالی نتیجه تست نان استرس غیرفعال، علاوه بر اینکه جنین غیرفعال یا خوابیده است، شامل کاهش اکسیژن (هیپوکسی جنین)، استعمال سیگار مادران، استفاده مادر از داروها و ناهنجاری های عصبی یا قلبی جنین است.

به ندرت، در طی تست نان استرس، مشکلاتی در ضربان قلب کودک تشخیص داده می شود که نیاز به نظارت یا درمان بیشتر دارد.

مطمئن باشید که در مورد نتایج تست استرس خود با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی و آنچه می تواند برای شما و کودک شما معنی داشته باشد صحبت کنید.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید