انتشار این مقاله


دستگاه شوک سودمند!

مدت زمان زیادی است که از تورنیکت سنتی برای مقابله با از دست دادن خون زیاد زخم‌های خارجی استفاده می‌شود اما کنترل خونریزی داخلی سخت‌تر است. محققان در صنعت پزشکی بیوالکتریک توانسته‌اند یک دستگاه جدید به نام تورنیکت عصبی بسازند. تورنیکت عصبی یک دستگاه قابل حمل است که می‌تواند در هر جای بدن قرارداده‌شود و سیگنال‌هایی را […]

مدت زمان زیادی است که از تورنیکت سنتی برای مقابله با از دست دادن خون زیاد زخم‌های خارجی استفاده می‌شود اما کنترل خونریزی داخلی سخت‌تر است.

محققان در صنعت پزشکی بیوالکتریک توانسته‌اند یک دستگاه جدید به نام تورنیکت عصبی بسازند. تورنیکت عصبی یک دستگاه قابل حمل است که می‌تواند در هر جای بدن قرارداده‌شود و سیگنال‌هایی را ساطع کند. این سیگنال‌های الکتریکی به عصب واگ فرستاده می‌شود و عصب به ارتباط مغز با ارگان‌های مهم کمک می‌کند. هدف این است که جریان‌های الکتریکی پلاکت‌های موجود در محل خونریزی را تحریک ‌کند و سبب لخته شدن خون شود. روش های مشابه در حال حاضر برای تحریک پاسخهای بدنی مناسب برای مشکلاتی مانند آرتریت روماتوئید، صرع، افسردگی و میگرن استفاده می شود.

از دست دادن خون پس از زایمان مسئول مرگ‌و‌میر ۱۰۰،۰۰۰ مادر در هر سال در سراسر جهان است. شواهد بالینی نشان می‌دهد که درمان با دستگاه، از دست دادن خون را تا ۷۰ درصد در بیماران هموفیلی و  ۵۰ درصد در موارد تروما کاهش می‌دهد.

دکتر رونالد برچ، رئيس و مدیر عامل شرکت Sanguistat، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: “تورنیکت عصبی می‌تواند به موفقیت بزرگی در درمان خونریزی دست یابد که در این‌صورت نه‌تنها برای بخش زنان زایمان، بلکه برای سربازان زخمی، بیماران بخش اورژانس و بیماران مبتلا به خونریزی مزمن هموفیلی می‌تواند کمک بزرگی بکند.”

تورنیکت سنتی می‌تواند از خونریزی جلوگیری کند اما اگر به‌درستی توسط یک متخصص آموزش دیده اجرا نشود، می‌تواند باعث آسیب بافت، لخته شدن خون و بلایای دیگر شود.

فاطمه جوادی فريد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید