انتشار این مقاله


داروی جدید امید تازه‌ای را برای بیماران هموفیلی به ارمغان آورده‌ است

این داروی هموفیلی جدید که توسط شرکت Alnylam Pharmaceuticals مراحل آزمایش را طی می‌کند؛ همچنان با خون‌ریزی شدید در بیماران هموفیلی در یک مطالعۀ کارآزمایی بالینی تقریبا ۱ ساله، مبارزه می‌کند.

این داروی هموفیلی جدید که توسط شرکت Alnylam Pharmaceuticals مراحل آزمایش را طی می‌کند؛ همچنان با خون‌ریزی شدید در بیماران هموفیلی در یک مطالعۀ کارآزمایی بالینی تقریبا ۱ ساله، مبارزه می‌کند. این نتایج امیدوارکننده می‌تواند یک رقابت داغ برای توسعۀ درمان‌های جدید برای این اختلال خون‌ریزی ارثی ایجاد کند.

داروی شرکت آلنیلام که در همکاری با سانوفی توسعه یافته است، از تکنولوژی به نام RNAi برای خاموش‌کردن ژن‌های ناکارآمد استفاده می‌کند. این یک رویکرد امیدوارکننده است که میلیاردها دلار هزینه داشته‌است، اما هنوز به‌عنوان دارویی واقعی برای فروش مورد استفاده قرار نگرفته‌ است. به گفتۀ این شرکت، داده‌های جدید از تصمیم اخیر آن‌ها برای پیشرفت داروی RNAi هموفیلی – شناخته شده به عنوان فیتوسیران – به مرحله ۳ آزمایش بالینی، حمایت می‌کند. در صورت موفقیت، این دارو می‌تواند به طور بالقوه با داروهای هوموفیلوباکتری از Roche رقابت کند.

مدیر عامل شرکت آلنیلام، جان مارگارانور، که قصد داردبا شرکت Roche رقابت کند.

در مطالعه حاضر، فیتوسیران هر ماه یک‌بار به ۳۳ بیمار تزریق می‌شود. طبق نتایج به دست آمده، ۴۸ درصد پس از یک دوره تحت‌ نظر بودن متوسط ۱۱ ماهه، خون‌ریزی نداشتند. بعضی از بیمارانِ این مطالعه تا ۲۰ ماه دنبال شده‌اند. قبل از شروع مطالعه، بیماران به‌طور میانگین ۲۰ مورد خون‌ریزی را در سال گزارش کردند. این عدد پس از تزریق فیتوسیران به ۱ مورد کاهش یافت!

بيماران دارای دو نوع بيماری هستند: هموفيلی A و B. چهارده بيمار دارای مهارکننده هستند یعنی آنتیبادیهای سيستم‌ايمنی که با فاکتورهای انعقادی که برايی درمان هموفيلی استفاده می‌شوند، برهم کنش دارند. سخت‌ترین گروه برای درمان، بیماران دارای مهارکننده هستند. برای این گروه، میانگین خون‌ریزی سالانه از ۳۸ به صفر کاهش یافت، با این‌که دوره مشاهدۀ متوسط شش ماه کوتاه‌تر بود. ۶۴درصد بیماران دارای مهارکننده از زمان شروع درمان با فیتوسیران دیگر خون‌ریزی نمی کنند!


مقاله مرتبط: رشد و تشخیص مهارکننده‌ها در بیماران هموفیلی


آلخیل گار معاون پزشکی آلنیلام در یک مصاحبه تلفنی از برلین گفت:

“این اعداد واقعا تشویق‌کننده هستند. کاهش تعداد خون‌ریزی سالانه به صفر و یک بسیار قابل توجه است؛ آن هم با دارویی که هر ماه یک‌بار و به‌صورت زیرجلدی تزریق می‌شود”.

یک سوم از بیماران تحت درمان با فیتوسیران، افزایش آنزیم‌های کبدی را که یک نشانۀ احتمالی برای مسمومیت کبدی است، گزارش دادند؛ اگرچه تمام این بیماران دارای هپاتیت C نیز بودند. یکی از این بیماران از ادامه‌ی مطالعه انصراف داد و افراد باقیمانده نشانۀ خاصی نداشتند و مسئله‌ی آنزیم‌های کبدی آن‌ها نیز حل شد. در مطالعۀ فیتوسیران وجود لخته‌ی خونی توسط هیچ بیماری گزارش نشد. این موضوع می‌تواند به پیشی‌گرفتن آن از داروی Emicizumab که توسط شرکت Roche تولید می‌شود، کمک ‌کند، زیرا در فاز ۳ مطالعۀ این دارو تعدادی لختۀ خونی گسترده گزارش شد.

به گفته ی جی. پی. مورگان تحلیل‌گر بیوتکنولوژی Anupam Rama، علی‌‍‌‌‌رغم تعداد کم نمونه و اکتشاف در طبیعت، اطلاعات، به ما درمورد اثربخشی برنامۀ Fitusiran اطمینان بیشتری به می دهند. اما ایمنی هنوز یک سوال کلیدی باقی‌‍مانده‌است.

Roche در نظر دارد Emicizumab را برای درمان هموفیلی نوع A بیماران دارای مهار کننده ارائه نماید تا امسال به تصویب برسد. با توجه به نتایج فاز ۳ مطالعات که قبلا اعلام شده‌است، ۶۵ درصد از بیماران دریافت‌کنندۀ Emicizumab عدم درمان خون‌ریزی را در مقایسه با ۶ درصد از بیماران تحت درمان با عوامل کنار گذاشته‌شده گزارش کردند.
برخي از تحليل‌گران پيش‌بينی میكنند كه سقف فروش Emicizumab میتواند برای بيماران دارای مهاركننده به ۲ ميليارد دلار در سال برسد، هرچند که با توجه به مسئلۀ ايمنيِ لخته‌شدن خون توسط این داروها جای بحث وجود دارد. این موضوع یک جای بالقوه را برای داروی فیتوسیران باز می‌کند. گرچه نتایج فاز ۳ آن تا سال ۲۰۱۹ اعلام نمی‌شود.

داروهای Roche ممکن‌ است رقبای دیگری نیز داشته‌ باشند. Biomarin Pharmaceuticals، Spark Therapeutics و Unicqure ژن‌درمانی را برای توسعه‌ی درمان هموفیلی انجام می‌دهند.
اگر این داروهای جدید هموفیلی تأیید شوند، امتیاز داروی هموفیلی از شایر و نوو نوردیکس در معرض خطر از دست دادن میلیاردها دلار در فروش هستند. اگرچه فقط ۲۰،۰۰۰ بیمار مبتلا به هموفیلی در ایالات متحده وجود دارد، اما این بازار بسیار سودآور است.
در روز یکشنبه، شایر گام غیرمعمولی برای مبارزه با یک دستورالعمل اولیه از یک دادگاه آلمانی علیه روشه را برداشت. بر اساس گزارش رویتر، وی اعلام کرد که “اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده” در مورد ایمنی و عوارض‌جانبی جدی که در کارآزمایی بالینی فیزیوتراپی Emicizumab رخ‌ داده‌، منتشر شده‌ است. در یک بیانیه، روشه گفت که در پشت داده های Emicizumab ایستاده است.


مقاله مرتبط: هر آنچه در باره هموفیلی باید بدانید!


آلنیلام که در کمبریج ماساچوست مستقر است، داروهایی را تولید می‌کند که از طریق یک فرآیند به نام مداخلۀ RNA یا RNAi کار می‌کنند. تمام داروهای آن، از جمله Fitusiran، قطعه کدژنتیکی به نام RNA است که ژن های تولیدکنندۀ پروتئین‌های ایجادکنندۀ بیماری را خاموش می‌کنند. Fitusiran تولید آنتی‌ترومبین، پروتئین تولید‌شده در کبد را که از انعقادخون جلوگیری می‌کند، بلوک می‌کند. تزریق ماهانۀ Fitusiran آنتی‌ترومبین را در بیماران کاهش می‌دهد و سطوح ترومبین، پروتئین دیگری که باعث لخته‌شدن خون می‌شود، افزایش می‌دهد.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید