انتشار این مقاله


سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر چیست و چه کاربردی دارد؟

سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر ، یک آزمایش تصویربرداری از شریان‌های خونرسان قلب است. این تصویربرداری برای تشخیص علت درد قفسه سینه و سایر علائم انجام می‌شود.

سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر ، یک آزمایش تصویربرداری از شریان‌های خونرسان قلب است. این تصویربرداری برای تشخیص علت درد قفسه سینه و سایر علائم انجام می‌شود.

سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر

سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر توسط  یک دستگاه پرتونگاری قدرتمند برای تصویربرداری از  قلب و رگ های خونی آن استفاده می کند. این روش غیر تهاجمی است و نیاز به زمان ریکاوری ندارد.  سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر برای تشخیص وضعیت قلب استفاده می شود.

سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر با آنژیوگرافی عروق کرونر استاندارد تفاوت دارد. در آنژیوگرافی عروق، سوندی را از طریق کشاله ران یا بازوی به قلب یا شریان‌های کرونر وارد می‌کنند. اگر چنانچه دچار بیماری قلبی شده‌اید، ممکن است پزشک روش عادی آنژیوگرافی را توصیه کند؛ زیرا همزمان با عمل، امکان درمان نیز وجود دارد.

کابرد سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر

سی تی آنژیوگرافی عمدتاً برای بررسی شریان‌های مسدود شده در قلب (بیماری عروق کرونر) استفاده می شود. با این حال، پزشک می تواند از آن برای بررسی قلب در شرایط مختلف استفاده کند.

عوارض سی تی آنژیوگرافی

در طول آزمایش در معرض تابش پرتویی قرار می گیرید. مقدار این پرتو به نوع دستگاه مورد استفاده بستگی دارد. خطر ابتلا به سرطان از طریق سی تی آنژیوگرافی معلوم نیست، اما کم است. با این حال، در صورت بارداری به دلیل آسیب احتمالی به جنین ، نباید CT آنژیوگرافی انجام شود.

ممکن است نسبت به ماده حاجب حساسیت داشته باشید. در صورت داشتن واکنش آلرژیک به پزشک مراجعه کنید.

آمادگی برای سی تی آنژیوگرافی

پزشک در مورد نحوه آمادگی برای سی تی آنژیوگرافی با شما صحبت خواهد کرد. بعد از انجام ویزیت و انجام تست باید قادر به رانندگی باشید.

مواد غذایی و داروها

بهتر است ۴ ساعت قبل از تصویربرداری غذایی میل نکنید. می توانید آب بنوشید. از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار ۱۲ ساعت قبل از آزمایش خودداری کنید، زیرا می توانند ضربان قلب را افزایش دهند. افزایش ضربان قلب ممکن است باعث شود که گرفتن تصاویر شفاف قلب، دشوار باشد.

داروهای مصرفیتان را به پزشک نشان دهید تا در صورت تداخل با ماده حاجب یا تاثیر در جواب آزمایش، قبل از تصویربرداری مصرفشان را متوقف کنید. در صورت وجود حساسیت به ماده حاجب، پزشک مصرف داروهای استروئیدی را ۱۲ ساعت قبل از تست منع می‌کند تا احتمال واکنش کاهش یابد.

لباس و وسایل شخصی

هنگام تصویربرداری نباید سوتین، کمربند، جواهرات و عینک داشته باشید و لباس مخصوص بیمارستان را بپوشید.

آنچه انتظار دارید

سی تی آنژیوگرافی معمولاً در بخش رادیولوژی بیمارستان یا یک مرکز تصویربرداری سرپایی انجام می شود.

قبل از تصویربرداری

در صورت بالا بودن ضربان قلب، ممکن است یک داروی بتا بلوکر دریافت کنید. با این کار تصاویر واضح تری در اسکن CT بدست می‌آید. در صورت تجربه عوارض جانبی داروهای بتا بلوکر، پزشکتان را در جریان بگذارید.

همچنین ممکن است نیتروگلیسیرین دریافت کنید تا شریان‌های عروق کرونرتان بازتر شود. تزریق ماده حاجب عروق کرونری را شفاف تر می‌کند. اگر به مواد حاجب حساسیت دارید، ممکن است به شما دارویی داده شود تا احتمال واکنش آلرژیک کاهش یابد.

در طول تصویربرداری

ابتدا داروی بی حسی دریافت خواهید کرد و سپس تکنسین IV را وارد دست یا بازو می کند. ماده حاجب از طریق این IV جریان می یابد. همچنین ممکن است تکه های چسبنده ای به نام الکترود در قفسه سینه تان قرار گیرد تا ضربان قلب نیز ثبت شود.

روی یک تخت بلند قرار میگیرید که از طریق یک دستگاه کوتاه و شبیه تونل (اسکنر CT) اسلاید می شود. اگر فوبیای فضای بسته دارید، بهتر است قبل آن با تکنسین یا پزشک صحبت کنید تا آرامشتان حفظ شود.

در حین اسکن باید آرام بمانید و نفس خود را طبق دستور نگه دارید. حرکت می تواند باعث تاری تصاویر شود.

یک تکنسین، دستگاه CT را از داخل اتاقی که از اتاق تصویربرداری با یک پنجره شیشه ای جدا شده است، اداره می کند. یک سیستم مخابره در داخل اتاق به شما و تکنسین اجازه می دهد تا با یکدیگر در ارتباط باشید.

اگرچه قسمت مورد نیاز اسکن پنج ثانیه طول می کشد، اما ممکن است یک ساعت طول بکشد تا کل فرایند به اتمام برسد.

بعد از تصویربرداری

پس از اتمام CT آنژیوگرافی ، می توانید به فعالیتهای روزمره خود برگردید. باید بتوانید خودتان به خانه بازگردید یا به کارهایتان برسید.

مقدار زیادی آب بنوشید تا ماده حاجب از بدنتان دفع شود.

نتایج سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر

تصاویر حاصل از CT آنژیوگرافی بلافاصله پس از تست آماده می‌شود. پزشکی که درخواست CT آنژیوگرافی داده است، نتایج آزمایش را با شما در میان خواهد گذاشت.

در صورتی که نتیجه آزمایشتان بیماری قلبی یا خطر ابتلا را نشان دهد، با پزشک در مورد روشهای درمان صحبت کنید.

صرف نظر از نتایج آزمایش، بهتر است برای محافظت از قلبتان، تغییراتی در شیوه زندگی ایجاد کنید. این شامل:

  • ورزش منظم: ورزش کمک می کند تا یک وزن سالم به دست بیاورید و حفظ کنید. این کار همچنین به کنترل همه عوامل خطر بیماری قلبی مانند دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالا نیز کمک می کند. در صورت صلاح دید پزشک، حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی متوسط ​​یا ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید در هفته یا ترکیبی از فعالیت متوسط ​​و شدید داشته باشید. در صورت لزوم، فعالیت خود را در چندین جلسه ۱۰ دقیقه‌ای در روز انجام دهید.
  • رژیم غذایی سالم: یک رژیم غذایی قلب سالم سرشار از میوه ، سبزیجات و غلات کامل و دارای حداقل مقدار چربی اشباع شده، کلسترول و سدیم  می تواند در کنترل وزن، فشار خون و کلسترول به شما کمک کند.
  • عدم استعمال سیگار و دخانیات: استعمال سیگار عامل اصلی خطر بیماری‌های قلبی به ویژه آترواسکلروز است. اگر سیگار می کشید، ترک آن بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کاهش عوارض آن است. اگر  نیازمند کمک به ترک سیگار هستید، در مورد روش های ترک سیگار از پزشک راهنمایی بخواهید .
  • کنترل پزشکی: اگر فشار خون، کلسترول بالا یا دیابت دارید، داروها را طبق دستورالعمل مصرف کنید. در صورت لزوم برای شرح احوال به پزشکتان مراجعه کنید.
  • کاهش استرس: استرس می تواند باعث شود که رگ های خونی سفت شود (منقبض شود) و خطر حمله قلبی را افزایش می دهد. از پزشک خود در مورد برنامه های مدیریت استرس سوال کنید. ورزش می تواند به کاهش استرس نیز کمک کند.
شهرزاد واقف


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید