انتشار این مقاله


چرا نوشابه انرژی زا برای بدن شما ضرر دارد؟

دولت پیشنهاد داده تا نوشابه انرژی‌زا برای بچه‌ها و نوجوانان ممنوع شود. نوشابه انرژی زا،یکی از اجزا مهم رژیم غذایی غربی به زودی با توجه به برنامه اعلام شده از طرف Theresa May برای نوجوانان در انگلستان ممنوع می‌شود. طبق این برنامه فروش نوشابه انرژی زا Red Bull  ومشتقات کافئین دار ان به افراد زیر […]

دولت پیشنهاد داده تا نوشابه انرژی‌زا برای بچه‌ها و نوجوانان ممنوع شود.

نوشابه انرژی زا،یکی از اجزا مهم رژیم غذایی غربی به زودی با توجه به برنامه اعلام شده از طرف Theresa May برای نوجوانان در انگلستان ممنوع می‌شود.

طبق این برنامه فروش نوشابه انرژی زا Red Bull  ومشتقات کافئین دار ان به افراد زیر ۱۶سال یا همچنین افراد زیر ۱۸ سال ممنوع می‌شود.تحقیقات ارتباط بین مصرف بی‌رویه نوشابه انرژی‌زا با مشکلات شدید سلامتی در کودکان یافته‌اند.

تحقیقات قبلی نشان می‌دهد بزرگسالان بریتانیا بیشترین مصرف نوشابه انرژی زا را در بین مردم اروپا دارند،بنابراین به نظر می‌رسد این ممنوعیت تاثیر زیادی برروی نوجوانان خواهد داشت.

ولی چه چیزی باعث می‌شود که نوشابه انرژی زا این چنین برای کودکان و بزرگسالان خطرناک باشد؟

نوشیدنی انرژِی زا چیست؟

یک نوشابه انرژی‌زا نوعی نوشیدنی است که باعث افزایش سطح هوشیاری و توان فیزیکی فرد مصرف کننده می‌شود.برندهای معروف نوشابه انرژی‌زا شاملRedBull،Monster،Rockstar.

مواد تشکیل‌دهنده نوشابه انرژی‌زا چیست؟

بیشترانواع ان شامل مقادیرزیادی کافئین معمولا بین ۸۰ تا ۲۵۰ میلی‌گرم در هر بطری است.

این مقداربیش از دوبرابرمقدار کافئین موجود در بقیه نوشیدنی‌ها است.یک لیوان قهوه به طورمیانگین ۴۰ میلی‌گرم کافئین دارد.

یک قوطی نوشابه انرژی‌زا ۱۵۰ میلی‌گرم یا بیشتر کافئین به ‌ازای هر لیتر دارد.

نوشیدنی انرژِی‌زا همچنین شامل مقادیرزیادی شکر-یکی از دلایل اصلی ایجاد ممنوعیت مصرف-و مواد دیگری که با فزایش انرژی در ارتباط است مانند جنسینگ،کراتین.

چرا دولت در تلاش برای ممنوعیت مصرف ان است؟

Theresa Mayدلیل این ممنوعیت را تلاش برای مبارزه با افزایش وزن در زمان کودکی عنوان کرد،چیزی که او به عنوان “یکی از بزرگترین چالش‌های سلامتی پیش‌رو کشور عنوان کرد.”

او خاطر نشان  کرد”به این علت است که ما تلاش زیادی برای کاهش مصرف شکر توسط جوانان می‌کنیم و به خانواده‌ها کمک کنیم انتخاب‎‌های سالم‌تری داشته باشند.”

“با وجود هزاران جوانی که به طور مرتب نوشیدنی انرژی‌زا مصرف می‌کنند،بیشتر به این دلیل که از نوشیدنی‌های بدون کافئین ارزان‌تر هستند،ما درحال بررسی ممنوعیت فروش نوشابه انرژِی‌زا به کودکان هستیم.این مسئله حیاتی است که ما تمام تلاش خود را بکنیم تا کودکان اغاز مناسبی برای زندگی خود داشته باشند و من همه را به بیان عقیده خود در این زمینه تشویق می‌کنم.”

چه خطراتی برای سلامت بچه‌ها وجود دارد؟

طبق گفته Rhiannon Lambert نوشیدنی‌های انرژِی زا “هیچ ارزش غذایی ندارند”و هیچ دلیل برای مصرف ان‌ها توسط کودکان وجود ندارد.

مصرف مقدار زیاد کافئین باعث افزایش فشارخون،تهوع،سرگیجه و تشنج می‌شود.

عوارض دیگر مربوط به مصرف بی‌رویه نوشیدنی انرژِی‌زا شامل:خستگی،بی‌خوابی،ناراحتی گوارشی،سردرد،اسهال و بیش فعالی است.

تحقیق دیگری در سوئد ارتباطی بین نوشیدنی انرژِی‌‌زا و سایش دندان یافته است.

Clare Thornton-wood توضیح می‌دهد”مقادیر زیاد شکر مستقیم بر روی چاقی و پوسیدگی دندان تاثیر می‌گذارد،که هردو از مشکلات شناخته شده بین کودکان و بزرگسالان است.”در همین حین مقادیر بالای کافئین باعث افزایش فشار خون می‌شود که ممکن است با تمرکز در مدرسه تداخل ایجاد کند.افرادی که کافئین زیاد مصرف می‌کنند در معرض خطر اریتمی قلبی قرار دارند.”

چه خطراتی سلامت بزرگسالان را تهدید می‌کند؟

با وجود این‌که افراد بزرگسال انتخاب اگاهانه‌تری می‌کنند با این حال باید مصرف ان‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

Thornton توضیح می‌دهد”افزایش شکر،کالری،کافئین تله‌های بالقوه‌ای برای سلامت انسان است.

خطرات امکان دارد برای بزرگسالان بیشتر باشد به این علت که احتمال این‌که بزرگسالان نوشابه انرژِی‌زا را با الکل مصرف کنند بیشتر است این ترکیب،ترکیب بسیار خطرناکی برای سلامت انسان است.”مصرف مقادیر زیادی از کافئین بدون این‌که تاثیر الکل را کاهش دهد خواب‌الودگی را کم می‌کند.”

“بنابراین،مصرف توام الکل و نوشابه انرژِی‌زا باعث انجام اعمال خطرناک توسط فرد و از دست دادن احساسات می‌شود.”

“با این وجود،افراد جوان هم امکان دارد در معرض خطر باشد،یک مطالعه در سال ۲۰۱۱نشان می‌دهد ۵۳ درصد نوشابه انرژِی‌زا که توسط بزرگسالان مصرف می‌شود  حاوی الکل است.

این محدودیت چگونه مفید واقع می‌شود؟

Thornton گفت “خوشبختانه این ممنوعیت تاثیر مثبتی بر روی چاقی و پوسیدگی دندان داشته و باعث افزایش تمرکز در مدرسه شده‌است،همچنین باعث جلوگیری از عادات غذایی بد که در طولانی مدت برای سلامت فرد مضر است می‌شود.این نوشیدنی‌ها می‌توانند با دیگر مواد مغذی جایگزین شوند.”

 

آریانا آیینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید