انتشار این مقاله


تحقیقات جدید استفاده از آزمایش خون را برای تشخیص آلزایمر پیشنهاد می‌کند

بیمارب آلزایمر (AD: Alzheimer disease) یکی از بیماری های وخیم تخریب کننده ی مغز است که حدود ۵.۴ میلیون آمریکایی در سال ۲۰۱۶ با آن دست و پنجه نرم می کنند و نرخ آن در کشور های توسعه یافته که میانگین سنی آن ها بالا است، بیشتر می باشد. تشخیص زود هنگام و به موقع […]

بیمارب آلزایمر (AD: Alzheimer disease) یکی از بیماری های وخیم تخریب کننده ی مغز است که حدود ۵.۴ میلیون آمریکایی در سال ۲۰۱۶ با آن دست و پنجه نرم می کنند و نرخ آن در کشور های توسعه یافته که میانگین سنی آن ها بالا است، بیشتر می باشد.

تشخیص زود هنگام و به موقع این بیماری در کنترل و مهار پیشرفت آن بسیار حیاتی می باشدو تحقیقات جدید روشی را برای این مهم ارایه می کنند. یک گروه از محققان که اخیرا تحقیقات خود رامنتشر کرده اند که در آن با خونگیری و بررسی یکسری فاکتور های زیستی یا بیومارکر ها می توان بیماری آلزایمر را تشخیص داد.

در این تحقیق، گروه با استفاده از تکنولوژی های مدرن که می تواند پروتیین تایو (tau)که در مغز تولید می شود و به پلاکت های بیماران مبتلا به الزایمر متصل است را نمایان کند، سپس با استفاده از نسبتی که بین مقادیر طبیعی و غیر طبیعی این پروتیین وجود دارد می توان بیماری الزایمر را تشخیص داد.

این روش اندازه گیری پروتیین نه تنها به تشخیص زود هنگام و به موقع آلزایمر کمک می کند بلکه می تواند در کار های تحقیقاتی نیز موثر بوده و در یافتن علت ایجاد شدن این بیماری کمک کننده باشد.

این اولین باری نیست که محققان سعی دارند تا با استفاده از فاکتور های موجود در خون (آزمایش خون) به تشخیص آلزایمر بپردازند، قبل از این تحقیق مطالعه که که در مجله ی بیماری های آلزایمر منتشر شد ، بر روی مقادیر پروتیینی به نام کلاسترین(clusterin) در خون متمرکز بود.

در کنار این آزمایش های خونی استفاده از سایر فاکتر هایی که در مدل های کامپیوتری وجود دارد به تشخیص دقیق تر این بیماری کمک می کند.

محمد امین سعدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید