انتشار این مقاله


داروهای کاهنده فشار خون خطر بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهند!

پژوهش‌های اخیر دانشمندان نشان از تأثیر برخی از دارو‌های کاهنده‌ی فشار خون بر کاهش ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر دارد. با ما همراه باشید. بررسی حدود ۳۰۰۰ فرد بالای ۷۵ سال توسط محققین آمریکایی دانشگاه جان هاپکینز نشان داد، افرادی که از دارو‌های دیورتیک و مهار‌کننده کننده آنژیوتانسین ۲ استفاده می‌کنند، ۵۰٪ کمتر نسبت به سایرین […]

پژوهش‌های اخیر دانشمندان نشان از تأثیر برخی از دارو‌های کاهنده‌ی فشار خون بر کاهش ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر دارد. با ما همراه باشید.

بررسی حدود ۳۰۰۰ فرد بالای ۷۵ سال توسط محققین آمریکایی دانشگاه جان هاپکینز نشان داد، افرادی که از دارو‌های دیورتیک و مهار‌کننده کننده آنژیوتانسین ۲ استفاده می‌کنند، ۵۰٪ کمتر نسبت به سایرین شانس ابتلا به بیماری‌های زوال عقلی ناشی از آلزایمر را دارند.

همچنین به نظر می‌رسد دارو‌های ادرار‌آور (دیورتیک) سبب کاهش ۵۰ درصدی ریسک ابتلا به اختلالات شناختی خفیف نیز در این افراد می‌باشد. بنا بر اظهارات محققین این پژوهش، بررسی‌ها هیچ‌گونه نشانه‌ای مبنی بر تأثیر دارو‌های مسدود‌کننده بتا و کانال‌های کلیسمی، بر کاهش شانس ابتلا به این بیماری‌ها را ارائه نمی‌دهد.

همچنین نتایج پژوهش‌های دیگر حاکی از تأثیر کلی دارو‌های فشار خون بر کاهش آسیب‌ها مغزی نیز دارد. این گروه از دارو‌ها با کاهش فشار خون می‌توانند خطر ناشی از هایپرتانسیون را بر سلول‌های مغزی کاهش دهند. هایپرتانسیون با افزایش مقاومت عروقی موجب کاهش جریان خون مغزی شده و این عامل خطر بالقوه مهمی را در ابتلا به آلزایمر ایجاد می‌نماید.

یافته‌های دیگر تأثیر داروی کاهنده فشار خون «کاندسارتان» را بر سلول‌های عصبی رشد یافته در محیط کشت حاوی گلوتامات (عامل آسیب زا در مراحل اولیه آلزایمر) مورد بررسی قرار داده است. نتایج تحقیقات نشان از تأثیر مثبت این دارو بر بقای سلول‌های عصبی دارد.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید