انتشار این مقاله


مشاوره ازدواج چیست و آیا می تواند مشکلاتی بین فردی را حل کند؟

مشاوره ازدواج ، که به آن زوج درمانی نیز گفته می شود، نوعی روان درمانی است. مشاوره ازدواج به زوجین کمک می کند تا اختلافاتشان را شناسایی کنند و آنها را حل کنند تا روابطشان بهبود یابد.

مشاوره ازدواج ، که به آن زوج درمانی نیز گفته می شود، نوعی روان درمانی است. مشاوره ازدواج به زوجین کمک می کند تا اختلافاتشان را شناسایی کنند و آنها را حل کنند تا روابطشان بهبود یابد.

با استفاده از مشاوره ازدواج می توانید تصمیمات منطقی در مورد بازسازی و تقویت روابط خود و یا رهایی از روابط مسموم بگیرید. مشاورین ازدواج دارای مدرک تحصیلات تکمیلی یا دکتری هستند و در این زمینه ها تخصص لازم را دارند. مشاوره ازدواج اغلب کوتاه مدت است و معمولا زن و شوهر، هر دو در جلسات شرکت می کنند، اما گاهی اوقات یکی از طرفین می‌خواهد که به تنهایی با درمانگر کار کند. برنامه درمانی به شرایط مراجعین بستگی دارد.

فواید مراجعه به مشاوره زوجین

مشاوره ازدواج می تواند در همه انواع روابط عاطفی، صرف نظر از روابط جنسی یا وضعیت ازدواج، به زوجین کمک کند. برخی از زوجین برای تقویت روابطشان و به دست آوردن درک بهتر از همدیگر، به مشاوره ازدواج مراجعه می‌کنند. مشاوره ازدواج همچنین می‌تواند به زوجینی که قصد ازدواج دارند کمک کند. مشاوره قبل از ازدواج به زوجین در درک عمیق از همدیگر کمک می‌کند و اختلافات قبل از ازدواج را برطرف می‌کنند.

در مورد سایر مسائل، زوجین به دنبال مشاوره ازدواج برای بهبود یک رابطه آسیب دیده هستند. برای حل مشکلاتی از قبیل موارد زیر می‍توان به مشاور مراجعه کرد:

مشاوره زناشویی همچنین میتواند در حل خشونت خانگی نیز موثر باشد

اگر خشونت به حدی افزایش یافته باشد که احساس خطر می‌کنید، مشاوره به تنهایی نمی‌تواند کافی باشد . برای پشتیبانی اضطراری با پلیس یا اورژانس اجتماعی یا مرکز بحران تماس بگیرید.

آمادگی‌های لازم

تنها آمادگی لازم برای مشاوره ازدواج، یافتن یک درمانگر است. می توانید با کمک پزشکان اورژانس اجتماعی به یک درمانگر مراجعه کند. آشنایان، دوستان، همکاران، روحانیون یا کارمندان بهداشت روان ممکن است توصیه هایی را ارائه دهند. قبل از تصمیم گیری نهایی، بهتر است با چند مشاور صحبت کنید.

قبل از هراقدامی، در مورد درمانگر مناسب خودتان و پارتنرتان تحقیق های لازم را انجام دهید. برای مثال:

  • آموزش و تجربه. پیشینه تحصیلی و آموزشی درمانگر چیست؟ آیا از دولت مجوز دارد؟ تجربه درمانگر با نوع مسئله شما چیست؟
  • دسترسی به درمانگر: دفتر درمانگر کجاست؟ ساعات اداری درمانگرچیست؟ آیا در اورژانسی در دسترس هست؟
  • برنامه درمانی: برنامه درمان در چند جلسه برگزار میشود؟ هر جلسه چقدر طول میکشد؟
  • هزینه و بیمه: هزینه هر جلسه چقدر است؟ آیا خدمات درمانی تحت پوشش برنامه بیمه درمانی شما است؟

انتظارات مراجعین

در جلسات مشاوره ازدواج به طور معمول زوجین همراه هم شرکت میکنند. ضمن کار با یک درمانگر، مهارت هایی برای تحکیم روابط خود خواهید آموخت. مانند:

  • ارتباطات سازنده
  • حل مسئله
  • چگونه می توان اختلافات را بطور منطقی مورد بحث قرار داد

در مورد نقاط خوب و بد روابط خود صحبت کنید و دلایل درگیری های خود را بهتر شناسایی کنید. با هم یاد خواهید گرفت که چگونه مشکلات را بدون سرزنش و تحقیر حل کنید و چگونه می توانید اوضاع نابسامان را بهبود بخشید.

در اینجا نکاتی را ذکر کردیم تا به هنگام مراجعه به مشاور مدنظر بگیرید:

  • صحبت در مورد مشکلات خود با مشاور سخت است. جلسات ممکن است در سکوت بگذرد زیرا شما و شریک زندگی تان از اشتباهات درک شده خشمگین می شوید و یا ممکن است در طول جلسات فریاد بزنید یا استدلال کنید. هر دو خوب هستند. درمانگر شما می‌تواند به عنوان داور عمل کند و در کنار آمدن با احساسات ناشی از این اتفاقات به شما کمک کند.
  • می توانید به تنهایی به درمانگر مراجعه کنید. اگر پارتنرتان از حضور در جلسات مشاوره ازدواج خودداری می‌کند، می توانید به تنهایی شرکت کنید. بازسازی یک رابطه به این روش چالش برانگیزتر است، اما می توانید با کسب اطلاعات بیشتر در مورد واکنش ها و رفتار خود استفاده مفیدی کنید.
  • درمان اغلب کوتاه مدت است. برخی از افراد تنها به چند جلسه مشاوره ازدواج احتیاج دارند، در حالی که برخی دیگر به مدت چند ماه نیازمند مشاوره و درمان هستند. برنامه درمانی خاص به شرایط شما بستگی دارد. بعضی اوقات، مشاور ازدواج به زوجین کمک می کند تا متوجه شوند که اختلافات آنها واقعاً غیرقابل‌حل است و بهتر است رابطه را تمام کنند. بعد از آن، جلسات می توانند بر محوریت تقویت مهارتهای لازم برای پایان دادن به روابط تشکیل گردد.
  • ممکن است تمریناتی در خانه داشته باشید. مشاور با آموزش تمرینات ارتباطی در خانه به شما کمک میکند تا آنچه را که در طول جلسه آموخته اید تمرین کنید. به عنوان مثال، هر روز چند دقیقه با شریک زندگی خود در مورد اتفاقات غیر تنش زا، بدون هیچ گونه وقفه ای از قبیل تلویزیون، تلفن یا کودکان صحبت کنید.
  • شما یا پارتنرتان ممکن است نیاز به مراقبت های بیشتری داشته باشید. اگر یکی از شما با بیماری روانی، سوء مصرف مواد یا سایر مشکلات دست و پنجه نرم میکنید، بهتر است درمانگر شما با سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی همکاری کند تا روند درمان کامل تر انجام شود.

تصمیم گیری برای مراجعه به مشاوره ازدواج می تواند سخت باشد. اگر یک رابطه تنش زا دارید، کمک گرفتن مؤثرتر از نادیده گرفتن مشکلات یا امید واهی به بهبود در اثرر گذر زمان است. گاهی اوقات برداشتن اولین قدم برای پذیرش اینکه رابطه نیاز به کمک دارد سخت ترین قدم است. بیشتر مراجعین این انجام این کار را مفید و اثربخش می دانند.

شهرزاد واقف


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید