انتشار این مقاله


آرنج گلف بازان یا گلف البو چیست و چه علائمی دارد؟

آرنج گلف بازان مانند آرنج تنیس بازان است که در قسمت خارجی آرنج ایجاد می شود. این اصطلاح فقط به گلف بازان محدود نمی شود. بازیکنان تنیس و سایر افرادی که به طور مکرر از مچ دست خود استفاده می کنند و یا انگشتان خود را می فشارند نیز می‌توانند دچار آرنج گلف بازان شوند.

آرنج گلف بازان، حالت دردناکی است که تاندون های عضلات بازو به برجستگی استخوانی داخل آرنج متصل می شوند. درد ممکن است به بازو و مچ دست نیز سرایت کند.

آرنج گلف بازان مانند آرنج تنیس بازان است که در قسمت خارجی آرنج ایجاد می شود. این اصطلاح فقط به گلف بازان محدود نمی شود. بازیکنان تنیس و سایر افرادی که به طور مکرر از مچ دست خود استفاده می کنند و یا انگشتان خود را می فشارند نیز می‌توانند دچار آرنج گلف بازان شوند.

درد آرنج گلف بازها لزوماً فرد را از تمرین یا از فعالیت های مورد علاقه خود باز نمی‌دارد. استراحت و درمان های لازم و مناسب می تواند سبک زندگی فرد را به طور کلی تحت تاثیر قرار دهد.

علائم گلف البو

علائم آرنج گلف بازان:

  • درد و التهاب: این درد معمولاً در قسمت داخلی آرنج احساس می شود، گاهی اوقات نیز درد در امتداد قسمت داخلی بازو گسترش می یابد. درد با حرکات خاص شدیدتر می شود.
  • سفتی آرنج: ممکن است فرد در ناحیه آرنج احساس سفتی کند و با ایجاد حالت مشت صدمه ببیند.
  • احساس ضعف: در برخی موارد ضعف در دست و مچ دست احساس میشود.
  • بی حسی یا مور مور شدن: ممکن است یک یا چند انگشت تحت تاثیر این حالات قرار بگیرد.

درد آرنج گلف بازان ناگهانی یا به تدریج بروز می‌کند. درد ممکن است با حرکات خاص، مانند چرخش در گلف تشدید شود.

چه موقع به پزشک مراجعه شود

اگر استراحت، یخ و داروهای مسکن بدون نسخه، درد و التهاب آرنج را تسکین ندهند، با پزشک خود مشورت کنید. اگر:

  • آرنج شما گرم و ملتهب است و تب دارید
  • نمی توانید آرنج خود را خم کنید
  • به نظر می رسد آرنج شما تغییر شکل یافته است
  • شما شک دارید که استخوانتان شکسته است

علل آرنج گلف بازان

آرنج گلف بازان، که به آن اپی کندیلیت داخلی نیز می گویند، در اثر آسیب به ماهیچه ها و تاندون هایی است که مچ دست و انگشتان فرد را کنترل می کنند. این آسیب معمولاً به حرکات زیاد یا مکرر، به ویژه حرکات مچ دست و انگشتی، مربوط می شود. بلند کردن، انداختن یا ضربه زدن نامناسب و همچنین گرمای زیاد یا تهویه نامناسب، می تواند علت آرنج گلف بازان باشد.

علاوه بر گلف، بسیاری از فعالیت‌ها و مشاغل می تواند منجر به آرنج گلف بازان شود، از جمله:

  • ورزش راکت: تکنیک نادرست با ضربه های تنیس، به خصوص به عقب، می تواند باعث آسیب به تاندون شود. استفاده بیش از حد از تاپس پین و استفاده از راکت خیلی کوچک یا سنگین نیز می تواند منجر به آسیب شود.
  • پرتاب ورزش: چرخش نادرست در بیس بال یا سافت بال می تواند علت دیگری باشد. فوتبال، تیراندازی با کمان و پرتاب نیزه نیز می تواند باعث ایجاد آرنج گلف بازان شود.
  • وزنه برداری: وزنه برداری با استفاده از تکنیک نامناسب، مانند پیچ ​​خوردن مچ در حین ورزش، می تواند عضلات آرنج و تاندون ها را بیش از حد تحت فشار قرار دهد.
  • فعالیت هایی که نیازمند فشار و تکرار هستند: این موارد در زمینه هایی مانند ساخت و ساز، لوله کشی و نجاری وجود دارد

آرنج گلف بازان، در اثر فعالیت مکرر و بیش از یک ساعت در روز انجام شود.

عوامل خطر آرنج گلف بازان

عواملی که احتمال ابتلا به آرنج گلف بازان را تشدید میکند:

  • سن ۴۰ سال یا بالاتر
  • انجام فعالیت های تکراری حداقل دو ساعت در روز
  • چاقی
  • سیگار

پیشگیری از گلف البو

می توانید برای جلوگیری از آرنج گلف باز اقداماتی انجام دهید:

  • عضلات بازو را تقویت کنید. از وزنه های سبک استفاده کنید یا یک توپ تنیس را فشار دهید. حتی تمرینات ساده می تواند به تقویت عضلات کمک کند.
  • قبل از شروع فعالیت، حرکات کششی انجام دهید. برای گرم شدن عضلات چند دقیقه پیاده روی یا آهسته دویدن گزینه مناسبی بنظر می‌رسد. قبل از شروع بازی، حرکات کششی ملایم انجام دهید.
  • تصحیح پوزیشن بازی: در هر ورزشی از مربی بخواهید پوزیشن شما را بررسی کند تا از درگیری اضافه عضلات جلوگیری شود.
  • استفاده از تجهیزات مناسب: اگر از وسایل گلف بازی سبک تری استفاده کنید. اگر تنیس بازی می کنید، راکت متناسب با خود انتخاب کنید. راکت با دسته کوچک یا سر سنگین ممکن است احتمال خطر مشکلات آرنج را افزایش دهد.
  • به درستی بلند شوید: هنگام بلند کردن هر چیزی، از جمله وزنه های آزاد، مچ دست خود را محکم و ثابت نگه دارید تا نیروی وارد بر آرنج شما کاهش یابد.
  • رعایت زمان استراحت: سعی کنید بیش از حد از آرنج خود استفاده نکنید. در علائم اولیه درد آرنج، کمی استراحت کنید.

تشخیص گلف البو

آرنج گلف بازان معمولاً براساس سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. برای ارزیابی درد و سفتی، پزشک به ناحیه آسیب دیده فشار وارد میکند یا از فرد میخواهد آرنج، مچ دست و انگشتان را به روش های مختلف حرکت دهد.

با اشعه ایکس می توان به پزشک در تشخیص کمک کرد تا سایر دلایل درد آرنج، مانند شکستگی یا آرتروز را رد کند. به ندرت، مطالعات تصویربرداری جامع تری، مانند MRI  انجام می شود.

راهکاری برای تسکین درد

درمان با اجتناب از فعالیتهایی که باعث درد می شود، آغاز می شود. برای کمک به تسکین درد، از یخ استفاده کنید.

داروهای مناسب برای گلف البو

مسکن بدون نیاز به نسخه میل کنید. ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم یا استامینوفن و… را امتحان کنید.

تزریق کورتیکواستروئید معمولاً انجام نمی شود؛ زیرا ثابت نشده است که در طولانی مدت موثر است یا نه. درمان جدیدتری که در حال آزمایش است، پلاسمای غنی از پلاکت است. این شامل کشیدن مقدار کمی از خون و تزریق مقدار غلیظ پلاکت و سایر عوامل ضد التهاب به ناحیه حساس است. برای ارزیابی اثربخشی این روش درمانی، مطالعات بیشتری لازم است.

درمان گلف البو

موارد زیر را امتحان کنید:

  • توقف فعالیت: بازی گلف یا سایر فعالیت های تکراری خود را تا زمانی که درد از بین نرود، متوقف کنید. اگر خیلی زود به فعالیت خود برگردید، می توانید وضعیت خود را بدتر کنید.
  • منطقه آسیب دیده را یخ بزنید. سه تا چهار بار در روز و هر بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ، به مدت چند روز، کیسه های یخ را روی آرنج خود قرار دهید. برای محافظت از پوست خود، کیسه های یخ را در یک حوله نازک بپیچید. این ممکن است به شما کمک کند تا آرنج داخلی خود را با یخ دو تا سه بار و ۵ بار در هر بار طول روز ماساژ دهید.
  • از آرنج بند استفاده کنید. پزشک به شما توصیه میکند که برای بازوی آسیب دیده خود از یک آرنج بند استفاده کنید. این کار ممکن است کشیدگی تاندون و عضله را کاهش دهد.
  • منطقه آسیب دیده را تقویت کنید. پزشک، تمریناتی را برای کشش و تقویت پیشنهاد میدهد. نشان داده شده است که بارگذاری پیشرونده تاندون با تمرینات مخصوصا تمرینات قدرتی بسیار موثر است. سایر روشها مثل فیزیوتراپی نیز می تواند مفید باشد.

کم کم به کارهای روتین خود برگردید. وقتی درد از بین رفت، با حرکات خاصی ورزش کنید. پوزیشن گلف یا تنیس خود را با یک مربی بررسی کنید تا مطمئن شوید که روش شما صحیح است و در صورت لزوم پوزیشن خود را تغییر دهید.

عمل گلف البو

جراحی به ندرت انجام می شود. اما اگر علائم  طی شش تا ۱۲ ماه به درمان پاسخ ندهند، جراحی می تواند گزینه مناسبی باشد. یک رویکرد جدید به نام روش TENEX شامل برداشتن بافت اسکار در ناحیه درد تاندون با حداقل تهاجم و هدایت سونوگرافی است. در این زمینه، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

بیشتر افراد با استراحت، یخ و تسکین دهنده درد بهبود می یابند. بسته به شدت شرایط، درد ممکن است ماهها تا سالها ادامه داشته باشد. حتی اگر آن را راحت کنید و دستورالعمل های مربوط به ورزش بازوی خود را دنبال کنید. گاهی اوقات درد برمی گردد یا مزمن می شود.

آمادگی برای ویزیت پزشک

بیمار احتمالاً روند درمان را با مراجعه به پزشک خانواده خود شروع خواهد کرد. اگر با استراحت، یخ و داروهای بدون نسخه بهبودی حاصل نشد، ممکن است پزشک، بیمار را به یک متخصص پزشکی ورزشی یا به پزشکی با آموزش پیشرفته در زمینه اختلالات اسکلتی عضلانی ارجاع دهد.

آنچه می‌توان انجام داد

لیستی از مواردی که می‌توان انجام داد

  • علائم و زمان شروع آنها
  • اطلاعات پزشکی کلیدی: از جمله شرایطی که دارید و لیست و دوز همه داروها و مکمل های مصرفی
  • فعالیت روزمره معمول: از جمله اینکه چند بار، طولانی و سخت ورزش می کنید یا فعالیت های دیگری انجام می دهید که باعث درد آرنج می شود. توجه داشته باشید که آیا اخیراً شدت یا روش تمرینات خود را تغییر داده‌اید یا نه.
  • فعالیت هایی که ممکن است به آرنج آسیب برساند.

سوالاتی که می توانید از پزشک خود بپرسید

در زیر چند سوال برای پرسیدن از پزشک خود آورده‌ایم:

  • محتمل ترین علت درد من چیست؟
  • آیا علل احتمالی دیگری نیز وجود دارد؟
  • آیا به آزمایش نیاز دارم؟
  • چه روش درمانی را پیشنهاد می کنید؟
  • بعد از درمان، آیا می توانم ورزش یا فعالیتی را که باعث مشکلات آرنجم شده را از سر بگیرم؟
  • چه مدت لازم است که از ورزش یا فعالیتی که باعث مشکلات آرنج من شده است دوری کنم؟
  • چه نوع تمرین را می توانم برای طی بهبودی انجام دهم؟ آیا به عمل جراحی احتیاج دارم؟
  • هر چند وقت یک بار من را مشاهده می کنید تا پیشرفت خود را کنترل کنم؟

انتظارات بیمار از پزشک

پزشک احتمالاً از شما سوالاتی بپرسد؛ از جمله موارد زیر:

  • آیا درد شما مداوم است؟ شدت آن چقدر است؟
  • آیا کارهایی مثل بلند کردن، گرفتن، حمل، تایپ کردن، لرزش دست باعث درد می شوند؟
  • آیا علائم شما بر توانایی شما در انجام کارهای روزمره تأثیر دارد؟ آیا آنها روی خواب شما تأثیر می گذارند؟
  • روال ورزش شما چیست؟
  • آیا اخیراً روش یا وسایل ورزشی خود را تغییر داده اید، مانند استفاده از تکنیک های جدید یا راکت جدید؟
  • فعالیت های تفریحی یا سرگرمی شما چیست؟
  • آیا درمان های خانگی را امتحان کرده اید؟ اگر چنین است، آیا چیزی کمک کرده است؟
شهرزاد واقف


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *