انتشار این مقاله


سفالکسین چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

سفالکسین برای درمان طیف وسیعی از عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود و مانع رشد آن‌ها می‌گردد.

سفالکسین برای درمان طیف وسیعی از عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. این دارو با عنوان آنتی‌بیوتیک سفالوسپورین شناخته می‌شود و مانع رشد باکتری‌ها می‌گردد. سفالکسین برای عفونت‌های ویروسی کاربردی ندارد(مانند سرماخوردگی و انفولانزا..).

استفاده‌ی غیرضروری یا سواستفاده از هر آنتی‌بیوتیکی می‌تواند باعث کاهش اثرات آن شود.

چگونه از سفالکسین استفاده کنیم

این دارو را از طریق دهان(خوراکی) و طبق دستور پزشک که معمولا هر ۶ تا ۱۲ ساعت یکبار با یا بدون غذا می‌باشد، استفاده کنید. در صورت استفاده از سوسپانسیون دارو، قبل از استفاده از هر دوز، بطری را تکان دهید. مقدار دقیق دوز مصرفی را با قاشق یا وسیله‌ی اندازه‌گیری مخصوص تعیین کنید. از قاشق‌های معمولی خانه استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز صحیحی را دریافت نکنید. دوز دارو براساس بیماری شما و پاسخ به درمان تعیین می‌شود. در کودکان، تعیین دوز بر اساس وزن نیز صورت می‌گیرد.

برای بیشترین اثر، دارو را در فواصل زمانی یکسان مصرف کنید. حتی اگر علائم بیماری طی چند روز برطرف شد، تا تکمیل مقدار تجویزی، مصرف دارو را ادامه دهید. توقف زودهنگام مصرف دارو ممکن است باعث ادامه‌ی رشد باکتری‌ها شود که موجب عود عفونت می‌گردد. در صورت ادامه‌ی بیماری یا بدتر شدن آن با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی

در مصرف سفالکسین ممکن است اسهال، استفراغ، تهوع و ناراحتی معده اتفاق افتد. در صورت ادامه داشتن هر یک از این علائم یا بدتر شدن آنها با پزشک خود مشورت کنید. به خاطر بسپارید که پزشک این دارو را بدین دلیل تجویز کرده که فواید آن را بیشتر از عوارض جانبی آن تشخیص داده است. بسیاری از افرادی که از سفالکسین استفاده می‌کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

استفاده‌ی طولانی مدت از این دارو یا در دوره‌‌های مکرر ممکن است باعث ایجاد برفک دهان یا عفونت‌های قارچی جدید شود.در صورت مشاهده‌ی لکه‌های سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژن یا علائم جدید، با پزشک خود در ارتباط باشید.

سفالکسین به ندرت ممکن است طی مقاومت باکتریایی، عفونت شدید روده‌ای(کلستریدیوم دیفیسیل مرتبط با اسهال) ایجاد کند. این بیماری ممکن است طی درمان یا هفته‌ها تا ماه‌ها بعد از اتمام درمان اتفاق افتد. در صورت داشتن علائم زیر، از داروهای ضد اسهال یا اپیوئید استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث بدتر شدن شرایط شوند؛ اسهال مداوم، درد شکم یا معده، گرفتگی عضلات شکم، وجود خون و موکوس در مدفوع

واکنش آلرژیک شدید به این دارو به ندرت اتفاق می‌افتد. با این حال در صورت مشاهده‌ی علائم شدید آلرژیک شامل خارش و راش و تورم(به خصوص صورت، زبان، گلو)، سرگیجه‌ی شدید و مشکل تنفسی، کمک‎‍‌های پزشکی را سریعا دریافت کنید. این موارد لیست کاملی از عوارض احتمالی نیست. در صورت مشاهده‌ی عوارض دیگری که نام برده نشده بود، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

اقدامات احتیاطی

قبل از مصرف سفالکسین، در صورت داشتن آلرژی به آن یا به پنی‌سیلین یا سایر سفالسپورین‌ها به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این دارو ممکن است عناصر غیرفعالی داشته باشد که می‌تواند باعث واکنش آلرژیک یا سایر مشکلات شود. قبل از استفاده ار این دارو با پزشک خود درباره‌ی بیماری‌های قبلی خود به خصوص بیماری کلیوی، بیماری معدی روده‌ای صحبت کنید.

فرم مایع سفالکسین ممکن است حاوی شکر باشد و در صورت داشتن دیابت احتیاط کنید. این دارو ممکن است باعث شود واکسن‌های حاوی باکتری‌های زنده، به خوبی اثر نگذارند. حین مصرف این دارو از واکسن‌ها و ایمونیراسیون‌ها مگر تحت نظر پزشک، استفاده نکنید. قبل از هر گونه جراحی به پزشک یا دندانپزشک خود درباره‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید، چه داروهای تجویزی چه غیر تجویزی یا گیاهی، اطلاع دهید.

در دوران بارداری این دارو باید فقط در صورت ضرورت استفاده شود. درباره‌ی عوارض و فواید این دارو با پزشک خود صحبت کنید. این دارو وارد شیر مادر می‌شود؛ بنابراین قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

مداخلات دارویی

مداخلات دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک عوارض شدید شود. این مقاله تمام مداخلات دارویی را شامل نمی‌شود. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می‌کنید تهیه کنید( چه داروهای تجویزی، چه غیرتجویزی و گیاهی) و با پزشک خود به اشتراک بگذارید. بدون تایید پزشک، مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید و دوز مصرفی را تغییر ندهید.

سفالکسین ممکن است با تست‌های آزمایشگاهی خاصی تداخل داشته باشد(شامل تست کومبس، تست قند ادرار) و باعث جواب‌های اشتباه شود. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و پزشک در مورد داروهای مصرفی شما اطلاع دارند.

دوز بیش از حد سفالکسین

در صورت اور دوز و داشتن علائم شدید مانند مشکل تنفسی با اورژانس تماس بگیرید. علائم اوردوز ممکن است شامل استفراغ مداوم و شدید، خون در ادرار، تشنج باشد.

یادداشت

این دارو را به دیگران ندهید. این دارو تنها برای بیماری اخیر شما تجویز شده است. بعدها برای سایر عفونت‌ها از آن استفاده نکنید مگر این که پزشک تجویز کرده باشد. تست‌های آزمایشگاهی یا پزشکی مانند تست عملکرد کلیه ممکن است برای مانیتور بهبودی شما یا بررسی عوارض جانبی انجام گیرد.

از دست دادن دوزی از دارو

اگر دوزی از دارو را مصرف نکردید، زمانی که به یاد آوردید سریعا مصرف کنید. اگر این زمان به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک باشد، دیگر دوز فراموش شده را مصرف نکنید. دوزهای بعدی را طبق زمان مقرر مصرف کنید. همچنین مقدار دوز مصرفی را دوبرابر نکنید.

نگهداری

کپسول و قرص را در دمای اتاق، دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. سوسپانسیون سفالکسین را در یخچال بین دمای ۳۶-۴۶ نگهدارید. آن را فریز نکنید. درب سوسپانسیون را مجکم ببندید و بعد از ۱۴ روز، دوز باقی مانده را دور بیاندازید. برندهای متفاوتی از این دارو ممکن است روش‌های متفاوتی برای نگهداری داشته باشند. لیبیل دارو را مطالعه کنید یا از داروساز خود درباره‌ی روش‌های نگهداری از داروی مورد نظر سوال کنید. تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی خود دور نگهدارید.

داروها را در توالت یا آب جاری نریزید مگر این که در دستور دارو نوشته باشد. در صورت عدم نیاز به دارو یا منقضی شدن آن، به صورت صحیح آن را دور بیاندازید. با داروساز یا شرکت جمع آوری زباله منطقه درباره‌ی جزئیات چگونگی دور انداختن ایمن این داروها سوال کنید.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید