انتشار این مقاله


تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا چیست و چگونه می توان این دو را از هم افتراق داد؟

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا چیست؟ آیا سرما خورگی است یا آنفولانزای فصلی؟ علائم ممکن است با هم همپوشانی داشته باشند؛ مگر اینکه پزشک آزمایش سریع آنفلوآنزا را انجام دهد – یک بررسی سریع با استفاده از یک پنبه از سقف بینی یا گلو انجام می شود – در هر حالت اطمینان از آن دشوار است. […]

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا چیست؟ آیا سرما خورگی است یا آنفولانزای فصلی؟

علائم ممکن است با هم همپوشانی داشته باشند؛ مگر اینکه پزشک آزمایش سریع آنفلوآنزا را انجام دهد – یک بررسی سریع با استفاده از یک پنبه از سقف بینی یا گلو انجام می شود – در هر حالت اطمینان از آن دشوار است.

در اینجا برخی از دستورالعمل های اساسی برای تشخیص تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا آورده شده است و اینکه اگر یکی از این عفونت ها را داشته باشید چه کاری باید انجام دهید.

چگونه تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا تشخیص دهیم؟

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

ویروس ها باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند. هر دو عفونت تنفسی هستند. ساده ترین راه برای تشخیص تفاوت با مشاهده علائم است.

اگر سرما خورده اید، علائمی زیر را دارید:

آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
گلو درد
عطسه کردن
سرفه
سردرد یا بدن درد
خستگی ملایم
علائم آنفولانزا می تواند شامل موارد زیر باشد:

سرفه خشک و اذیت کننده
تب متوسط ​​تا زیاد، گرچه همه مبتلایان به آنفولانزا تب نمی کنند.
گلو درد
لرزیدن
درد شدید عضلانی یا بدن
سردرد
گرفتگی و آبریزش بینی
خستگی شدید که ممکن است دو هفته طول بکشد
حالت تهوع و استفراغ و همچنین اسهال (شایع ترین علائم در کودکان)
سرماخوردگی طی چند روز به تدریج ظاهر می شود و اغلب خفیف تر از آنفولانزا است. آن ها معمولاً طی ۷ تا ۱۰ روز بهتر می شوند، اگرچه علائم می توانند تا ۲ هفته ادامه داشته باشند.

علائم آنفولانزا به سرعت بروز می کند و می تواند شدید باشد. آن ها معمولاً ۱ تا ۲ هفته طول می کشند.

از علائم خود به عنوان راهنما استفاده کنید تا بفهمید چه وضعیتی دارید. اگر فکر می کنید به آنفولانزا مبتلا شده اید، در ۴۸ ساعت اول از زمان بروز علائم، به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش بدهید.

سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است که توسط ویروس ایجاد می شود. طبق آمار انجمن ریه آمریکا، بیش از ۲۰۰ ویروس مختلف می توانند باعث سرماخوردگی شوند. با این حال، طبق کلینیک مایو، ویروس راینو اغلب اوقات سبب عفونت شده و بسیار مسری است.

گرچه در هر زمان از سال می توانید سرما بخورید؛ اما سرماخوردگی در ماه های زمستان بیشتر دیده می شود. دلیل این امر این است که بیشتر ویروس های ایجاد کننده سرماخوردگی در رطوبت کم رشد می کنند.

وقتی بیمار عطسه می کند یا سرفه می کند، باعث انتقال سرماخوردگی می شود و قطرات پر از ویروس را در هوا پخش می شود.

اگر سطحی را لمس کنید (مانند یک پیشخوان یا دستگیره) که اخیراً توسط یک فرد آلوده اداره شده و سپس بینی، دهان یا چشم خود را لمس کنید به ویروس آلوده شده اید. در دو تا چهار روز اول بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس سرماخوردگی بیشتر مسری هستید.

چگونه سرماخوردگی را درمان کنیم؟
از آنجا که سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است، آنتی بیوتیک ها در درمان آن موثر نیستند.

با این حال، داروهای بدون نسخه، مانند آنتی هیستامین ها، ضد احتقان ها، استامینوفن و NSAID ها، می توانند گرفتگی، درد و سایر علائم سرماخوردگی را تسکین دهند. برای جلوگیری از کم آبی بدن مایعات زیادی بنوشید.

برخی از افراد برای جلوگیری یا تسکین علائم سرماخوردگی از داروهای طبیعی مانند روی، ویتامین C استفاده می کنند. شواهد در مورد کارایی آن ها متفاوت است.

یک مطالعه ۲۰۱۵ منبع معتبر در BMC Family Practice نشان داد که قرص های لوزی روی با دوز بالا (۸۰ میلی گرم) اگر در عرض ۲۴ ساعت از زمان بروز علائم مصرف شوند، می توانند طول سرماخوردگی را کوتاه کنند.

به نظر می رسد ویتامین C از سرماخوردگی جلوگیری نمی کند؛ اما اگر آن را به طور مداوم مصرف کنید، ممکن است علائم شما را کاهش دهد، طبق یک بررسی Cochrane 2013 گیاه اکیناسه برای اطمینان از سرماخوردگی یا پیشگیری از آن کمک نکرده است. یک منبع معتبر در BMJ نشان داد که ویتامین D به محافظت در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند.

سرماخوردگی معمولاً طی ۷ تا ۱۰ روز برطرف می شود. در این موارد به پزشک مراجعه کنید:

سرماخوردگی شما در حدود یک هفته بهبود نیافته است.
شما تب شدید می کنید.
تب شما پایین نمی آید.
ممکن است به آلرژی یا عفونت باکتریایی مبتلا باشید که به آنتی بیوتیک مانند سینوزیت یا استرپتوکوک گلو نیاز دارد. سرفه خسته کننده نیزمی تواند نشانه آسم یا برونشیت باشد.

چگونه می توان از سرماخوردگی جلوگیری کرد؟

یک جمله قدیمی وجود دارد که می گوید: “ما می توانیم یک مرد را روی ماه بگذاریم، اما هنوز هم نمی توانیم سرماخوردگی را درمان کنیم.” اگرچه درست است که پزشکان هنوز واکسن تولید نکرده اند؛ اما روش هایی برای جلوگیری از این بیماری خفیف اما آزار دهنده وجود دارد.

پیشگیری از سرماخوردگی
از آنجا که سرماخوردگی به راحتی گسترش می یابد ، بهترین پیشگیری اجتناب از آن است. از هرکسی که مریض است دوری کنید. ظروف یا سایر وسایل شخصی مانند مسواک یا حوله را به اشتراک نگذارید. اشتراک به هر دو صورت انجام می شود – هنگامی که به سرماخوردگی مبتلا هستید، در خانه بمانید.

بهداشت خوب
بهداشت را رعایت کنید. دستان خود را مرتباً با آب داغ و صابون بشویید تا از شر میکروب هایی که ممکن است در طول روز گرفته اید خلاص شوید و یا از ضد عفونی کننده دست با الکل استفاده کنید.

وقتی تازه نشسته اید، دستان خود را از بینی، چشم و دهان دور نگه دارید. هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی خود را بپوشانید. همیشه دستان خود را پس از آن بشویید.

آنفولانزای فصلی چیست؟
آنفلوآنزا – یا آنفولانزا، همانطور که بهتر شناخته شده است – یکی دیگر از بیماری های تنفسی فوقانی است. برخلاف سرماخوردگی که ممکن است در هر زمان از سال ایجاد شود، آنفلوانزا به طور فصلی است. فصل آنفولانزا معمولاً از پاییز تا بهار ادامه دارد و در ماه های زمستان به اوج خود می رسد.

در طول فصل آنفولانزا می توانید به همان روشی که سرما می خورید، به آنفولانزا هم دچار می شوید: با تماس با قطرات پخش شده توسط فرد آلوده. از یک روز قبل از بیمار شدن و تا ۵ تا ۷ روز پس از بروز علائم، مسری می باشد.

آنفلوانزای فصلی توسط ویروس های آنفلوانزا A ، B و C ایجاد می شود ، آنفلوانزای A و B شایع ترین نوع آن است. سویه های فعال ویروس آنفلوانزا سال به سال متفاوت است. به همین دلیل است که هر ساله واکسن جدید آنفولانزا تولید می شود.

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

برخلاف سرماخوردگی، آنفلوانزا می تواند به یک وضعیت جدی تر مانند ذات الریه تبدیل شود. این به ویژه برای موارد زیر صدق می کند:

بچه های جوان
بزرگترها
زنان حامله
افرادی که دارای شرایط سلامتی هستند که سیستم ایمنی بدن آنها را ضعیف می کند: مانند آسم، بیماری قلبی یا دیابت.

چگونه آنفولانزا را درمان کنیم؟
در بیشتر موارد، مایعات و استراحت بهترین روش برای درمان آنفولانزا هستند. برای جلوگیری از کم آبی بدن مایعات زیادی بنوشید. داروهای ضد احتقان و مسکن بدون نسخه، مانند ایبوپروفن و استامینوفن، ممکن است علائم شما را کنترل کرده و به شما کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشید.

با این حال، هرگز به کودکان آسپرین ندهید. این می تواند خطر یک بیماری نادر اما جدی به نام سندرم Reye را افزایش دهد.

پزشک ممکن است برای درمان آنفولانزا داروهای ضد ویروسی – اوسلتامیویر (تامیفلو)، زانامیویر (رلنزا) یا پرامیویر (راپیواب) تجویز کند.

این داروها می توانند مدت زمان آنفولانزا را کوتاه کرده و از عوارضی مانند ذات الریه جلوگیری کنند. با این حال، اگر در طی ۴۸ ساعت پس از بیماری شروع نشوند، ممکن است موثر نباشند.

چه موقع با پزشک تماس بگیریم؟
اگر در معرض خطر عوارض ناشی از آنفولانزا هستید، هنگام بروز علائم با پزشک خود تماس بگیرید. افرادی که در معرض عوارض جدی هستند عبارتند از:

افراد بالای ۶۵ سال
زنان حامله
زنانی که دو هفته بعد از زایمان هستند
کودکان زیر ۲ سال
کودکان زیر ۱۸ سال که آسپرین مصرف می کنند
کسانی که به دلیل HIV، درمان با استروئید یا شیمی درمانی دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند.
افرادی که بسیار چاق هستند.
افراد مبتلا به بیماری های مزمن ریه یا قلب
افراد مبتلا به اختلالات متابولیکی ، مانند دیابت ، کم خونی یا بیماری کلیوی
افرادی که در مراکز مراقبت طولانی مدت مانند خانه های سالمندان زندگی می کنند.
اگر علائم شما بهبود نیافت یا شدید شد، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت مشاهده علائم ذات الریه به پزشک خود مراجعه کنید ، از جمله:

مشکل تنفس
گلودرد شدید
سرفه ای که مخاط سبز ایجاد می کند
تب بالا و مداوم
درد قفسه سینه
در صورت بروز علائم زیر در بلافاصله با پزشک تماس بگیرید:

مشکل تنفس
تحریک پذیری
خستگی مفرط
امتناع از خوردن و آشامیدن
مشکل بیدار شدن از خواب یا تعامل
سالم ماندن
بهترین روش پیشگیری از آنفولانزا انجام واکسن آنفولانزا است. اکثر پزشکان توصیه می کنند واکسن آنفولانزا را در ماه اکتبر یا در ابتدای فصل آنفولانزا دریافت کنند.

با این حال، هنوز هم می توانید واکسن را در اواخر پاییز یا زمستان دریافت کنید. واکسن آنفولانزا می تواند به شما در برابر آنفولانزا محافظت کند و در صورت ابتلا به آنفولانزا بیماری را از شدت کمتری برخوردار می کند.

برای جلوگیری از برداشتن ویروس آنفولانزا، دستان خود را مرتباً با صابون و آب گرم بشویید یا از ضد عفونی کننده دست با الکل استفاده کنید. از دست زدن به بینی، چشم و دهان خودداری کنید. سعی کنید از هر کسی که علائم آنفلوانزا یا آنفلوانزا دارد دور باشد.

تصمیم گیری برای داشتن عادت های سالم جهت جلوگیری از سرماخوردگی و میکروب های آنفلوانزا مهم است. همیشه باید مطمئن باشید که به مقدار کافی می خوابید، میوه و سبزیجات زیادی می خورید، ورزش می کنید و استرس خود را در فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا و حتی بعد از آن کنترل می کنید.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید