انتشار این مقاله


سوزش‌های سر دل در دوران بارداری و راه‌کارها

سوزش‌های سردل چیست؟ یکی از نشانه‌های اصلی آن احساس سوزش در قسمت میانی قفسه سینه است که دلیل آن شلی دریچه‌ای است که مری و معده را به هم وصل می‌کند. شلی این دریچه سبب ورود اسید معده به مری می‌شود. اسید معده آزاردهنده است و دلیلی برای احساس سوزش در قفسه سینه است. علاوه […]

سوزش‌های سردل چیست؟

یکی از نشانه‌های اصلی آن احساس سوزش در قسمت میانی قفسه سینه است که دلیل آن شلی دریچه‌ای است که مری و معده را به هم وصل می‌کند. شلی این دریچه سبب ورود اسید معده به مری می‌شود. اسید معده آزاردهنده است و دلیلی برای احساس سوزش در قفسه سینه است.

علاوه بر سوزش در قسمت میانی قفسه سینه سایر نشانه‌های آن شامل موارد زیر است:

  • آروغ زدن
  • استفراغ
  • نفخ
  • حالت تهوع

این علایم بعد از خوردن اتفاق می‌افتد اگرچه همیشه به صورت بلافاصله رخ نمی‌دهد.

چرا زنان باردار دچار سوزش‌های سر دل می‌شوند؟

زنان باردار به دلایل مختلفی می‌توانند دچار سوزش سردلی بشوند.

طی بارداری هورمون پروژسترون به دلیل پشتیبانی از بارداری در سطح بالاتری قرار می‌گیرد. پروژسترون باعث می‌شود دریچه‌ی مابینی معده و مری شل بشود و به دنبال آن سوزش سردل رخ بدهد.

به علاوه بزرگ شدن رحم باعث افزایش فشار وارده بر معده و سایر ارگان‌های داخلی می‌شود. این فشار می‌تواند باعث برگشت غذا و اسید معده به مری شود.

سوهاضمه و سوزش سردل بیشتر در زنانی رخ می‌دهد که قبل بارداری دارای این سوزش سردل بوده‌اند یا سابقه آن را در  بارداری‌های قبلی دارند.

پیش‌گیری

پییشگیری از این دسته از سوزش‌ها بهترین راه برای کنترل آن است. بعضی از غذاها یا نوشابه‌ها باعث به وجود آمدن این علایم می‌شوند. پرهیز از مصرف این غذاها می‌تواند به پیشگیری از ناراحتی‌های همراه با سوزش سردل منجر شود. این غذاها شامل موارد زیر است:

  • مرکبات مانند پرتقال گریپ‌‎فروت و آناناس
  • کافیین
  • نوشیدنی‌های گازدار یا مشروبات غیرالکی گازدار
  • غذاهای چرب و روغن‌دار
  • غذاهای تند
  • گوجه فرنگی
  • شکلات

همچنین در اغلب موارد خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر می‌تواند کمک‌کننده باشد. یعنی به جای خوردن سه وعده غذایی بزرگ در هر روز، داشتن پنج یا شش وعده‌ی غذایی کوچک‌تر بهتر است.

راست ایستادن بعد از خوردن غذا به مدت حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه نیز می‌تواند از بازگشت مواد از معده به مری پیشگیری کند.

به علاوه بهتر است از حدود ۳ ساعت قبل از رفتن به رخت‌خواب و خوابیدن نیز چیزی خورده نشود. تکیه دادن به قسمت بالایی تخت یا استفاده از بالش‌های اضافه برای بالا بردن سر نیز به پبش‌گیری این سوزش‌ها در شب می‌تواند کمک کند.

همچین مهم است که از خوردن نوشیدنی‌های الکی یا کشیدن سیگار پرهیز شود. هیچ یک از این دو در دوران بارداری سالم نیستند و هر دو می‌توانند باعث این دسته‌ها از سوزش‌ها شوند. و بهتر است هرکس ترک استفاده از این عادات برایش سخت است به پزشک مراجعه کند.

خوردن یک لیوان شیر می‌تواند این علایم را کاهش بدهد. شیرهای کم‌چرب یا بدون چربی در این باره بهتر است زیرا شیر دارای چربی زیادی است و این می‌تواند باعث افزایش این سوزش‌ها شود.

درمان

اگر این تغییرات در سبک زندگی نتوانست از علایم این سوزش‌ها جلوگیری کند، شاید زمان آن رسیده باشد که دارو استفاده شود.

در ادامه یک سری اطلاعات عمومی در مورد انتی‌اسیدها و سایر داروهای ضد این سوزش‌ها آورده شده است.

مثل سایر موارد بهتر است قبل از مصرف هرگونه دارو و مخصوصا در دوران بارداری با پزشک مشورت شود.

  • Tums: که با نام کلسیم کربنات نیز شناخته می‌شود. خوردن این دارو در دوران بارداری بلامانع است. کلسیم کربنات اسید معده را خنثی می‌کند بنابراین در صورت بازگشت اسید به بالا (به مری) کمتر آزاردهنده خواهد بود. بهتر است قبل مصرف برای استفاده مقدار مناسبی از دارو برای مصرف حین بارداری توضیحات همراه با دارو (که روی بطری یا کاغذ همراه نوشته می‌شود) خوانده شود.
  • گیرنده انتاگونیست  H2: این دسته از داروها هم در حین بارداری بی خطر هستند و مصرفشان بلامانع است و شامل رانیتیدین، فاموتیدین و سایمتیدین می‌شوند. این داروهای در داروخانه‌ها با نسخه پزشک در اختیار افراد قرار می‌گیرد. این دسته از داروها میزان تولید اسید را در معده کاهش می‌دهند.
  • مهارکننده‌های پمپ پروتین (PPI): این گروه از ترشح اسیدهای معدوی جلوگیری می‌کند و برای درمان این سوزش ها بسیار مفید است. PPI های رایج شامل پنتاپرازول و لانسوپرازول می‌شوند. این گروه از داروها نیز در صورت ارایه نسخه در داروخانه ها عرضه می‌شود. بیشتر مهارکننده‌های پمپ پروتین در دوران بارداری بی‌خطرند. اگرچه مصرف یکی از PPIها تحت عنوان امپرازول توصیه نمی‌شود و تعداد بسیار کمی از یافته‌ها تایید می‌کند که بی خطر است.

افراد باید مصرف تمامی داروها و یا گیاهان دارویی را طی دوران بارداری به درمانگر خود اطلاع دهند.

بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)

سوزش‌های سردل، ریفلاکس اسید و بیماری ریفلاکس معده به مری معمولا به جای هم به کار برده می‌شوند اما دقیقا یکسان نیستند.

ریفلاکس اسید برگشت اسید از معده به مری است که سبب ایجاد علایم سوزش‌های سردل می‌شود. GERD به مراتب جدی‌تر از ریفلاکس اسید و سوزش‌های سردل است.

علایم اضافی GRED شامل موارد زیر است:

  • سرفه مزمن
  • خس خس سینه
  • درد قفسه سینه
  • سختی در بلع
  • استفراغ و بازگشت غذا یا اسید معده

تخمین زده می‌شود ۴۰ درصد از آمریکاییان در ماه دچار GERD می‌شوند. درمان‌هایی که برای GERD ارایه می‌شود بسیار شبیه درمان‌هایی که برای ریفلاکس اسید یا سوزش‌های سردل انجام می‌شود.

پرهیز از استفاده از عوامل ایجادکننده، تغییرات پایه‌ای در سبک زندگی و داروها می‌توانند علایم را کنترل کنند یا روی آن‌ها تاثیرگذار باشند. اگرچه در افراد مبتلا به GERD شدید، استفاده از داروها و یا حتی جراحی ممکن جهت از بین بردن شرایط لازم باشد.

مراجعه به پزشک

بسیار حایز اهمیت است که در مراقبت‌های قبل تولد به صورت مرتب به پزشک مراجعه کرد. سوزش‌های سردلی که با تغییر تغذیه و سبک زندگی از بین نرفت باید در این جلسات به پزشک اطلاع داده شود. اگر دارویی تجویز شد در مورد اثر آن بر کنترل نشانه ها و اثرات مطمن شوید.

با اینکه سوزش‌های سردل در دوران بارداری رایج است اما اگر آن‌ها شدید باشند و یا زندگی روزمره را تحت شعاع قرار دهند، توجه به نشانه‌های آن بسیار مهم است.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید