انتشار این مقاله


قرص دی سیکلومین چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

دی‎سیکلومین برای درمان نوع خاصی از بیماری روده‎ای به نام سندروم روده تحریک پذیر‎، مصرف می‎شود‎.

موارد مصرف قرص دی ‎سیکلومین

قرص دی سیکلومین برای درمان نوع خاصی از بیماری روده‎ای به نام سندروم روده تحریک پذیر‎، مصرف می‎شود‎. این دارو به کاهش علائم گرفتگی عضلات معده و روده کمک می‎کند‎.

نحوه عملکرد عوارض قرص دی سیکلومین بر اساس کند‎کردن حرکات طبیعی روده و شل‎کردن عضلات معده و روده است‎. قرص دی‎ سیکلومین به گروهی از دارو‎ها تعلق دارد که به آنتی کولینرژیک‎/‎ آنتی اسپاسمودیک شناخته می‎شوند‎. این دارو به دلیل داشتن خطر عوارض جانبی جدی‎، برای کودکان زیر ۶ماه ممنوع است‎.

نحوه مصرف قرص دی ‎سیکلومین HCl

قرص دی سیکلومین را طبق دستور پزشکتان که معمولا ۴ وعده در روز است‎، به صورت خوراکی و همراه یا بدون غذا مصرف کنید‎. برای کاهش خطر عوارض جانبی‎، ممکن است پزشکتان ابتدا با دوز کم شروع کند و به تدریج زیاد کند‎. دستورات پزشکتان را با دقت انجام دهید‎.

در صورت مصرف فرم مایع این دارو‎، دوز مصرفی را با دقت و با استفاده از دستگاه‎/ قاشق مخصوص‎، اندازه بگیرید‎.از قاشق خانگی استفاده نکنید‎؛ چرا‎که ممکن است دوز مناسب را دریافت نکنید‎. قبل از مصرف‎، مقدار دوز اندازه گیری شده از فرم مایع را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید‎.

آنتی اسید‎ها باعث کاهش جذب دی سیکلومین می‎شوند‎. این دارو را همزمان با دارو‎های آنتی اسید مصرف نکنید‎. در صورت استفاده از داروی آنتی اسید‎، آن را بعد از وعده غذایی و داروی دی سیکلومین را قبل از وعده غذایی مصرف کنید‎.

دوز مصرفی د ‎سیکلومین‎، به سن‎، شرایط پزشکی و پاسخ به درمان بستگی دارد‎.

بدون تجویز پزشکتان‎، دوز مصرفی را افزایش ندهید و این دارو را زیاد استفاده نکنید‎. با این روش‎، وضعیت شما سریعتر بهبود نخواهد یافت و ممکن است خطر عوارض جانبی جدی افزایش یابد‎.

در صورت تداوم یا وخیم‎تر‎ شدن شرایطتان به پزشک خود اطلاع دهید‎.

عوارض قرص دی سیکلومین

سرگیجه‎، خواب آلودگی‎، سبکی سر‎، ضعف‎، تاری دید‎، خشکی چشم‎، خشکی دهان‎، حالت تهوع‎، یبوست و نفخ شکم ممکن است رخ دهد‎. در صورت تداوم یا وخیم‎تر‎ شدن این عوارض‎، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید‎.

برای رفع خشکی دهان‎، آب نبات‎ (بدون قند)‎، سفت یا چیپس یخ (قطعات کوچک یخ) را مکیده، آدامس (بدون قند) بجوید‎، آب بنوشید یا از جایگزین بزاق استفاده کنید‎. برای رفع خشکی چشم‎، با داروساز خود در مورد اشک مصنوعی یا روان کننده‎های دیگر چشم‎، مشورت کنید‏‎.

برای جلوگیری از یبوست‎، فیبرغذایی مصرف کنید‎، آب کافی بنوشید و ورزش کنید‎. همچنین ممکن است به مصرف ملین نیاز داشته باشید‎. در مورد مصرف نوع ملین‎، از داروساز خود سوال کنید‎.

به یاد داشته باشید که پزشک شما قرص دی سیکلومین را به دلیل بیشتر بودن فایده آن نسبت به عوارض جانبی‎، برای شما تجویز کرده‎است‎. بسیاری از افرادی که دی‎سیکلومین را مصرف می‎کنند‎، عوارض جانبی جدی ندارند‎.

در صورت داشتن هرگونه عوارض جانبی جدی (موارد زیر)‎، سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید‎:

  • کاهش تعریق
  • پوست خشک/پرحرارت/برافروخته
  • ضربان قلب سریع/نامنظم
  • از دست دادن تعادل
  • اختلال در گفتار
  • تغییرات روحی/روانی(مانند سرگیجه‎، توهم‎، پریشانی‎، عصبی‎بودن‎، هیجان غیرمعمول)
  • مشکلات ادراری
  • کاهش توانایی جنسی

در صورت داشتن عوارض جانبی جدی (موارد زیر)‎، فوراً کمک‎های پزشکی دریافت کنید‎:

  • درد/تورم/قرمزی چشم
  • تغییرات در بینایی‎‎(مانند دیدن رنگین کمان در اطراف چراغ‎ها در شب)

واکنش آلرژی بسیار شدید نسبت به دی‎سیکلومین‎، نادر است‎. به هر حال‎، در صورت متوجه شدن هرگونه علائم آلرژی شدید‎، فوراً کمک‎های پزشکی دریافت کنید.

علائم آلرژی شدید‎، شامل موارد زیر است‎:

  • بثورات
  • خارش/تورم (مخصوصا صورت/زبان/گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکلات تنفسی

این لیست شامل تمام موارد ممکن عوارض جانبی نیست‎. در صورت داشتن عوارض جانبی دیگر که در لیست بالا ذکر نشده‎است‎، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید‎.

هشدار‎ها

قبل از مصرف دی سیکلومین‎، در صورت داشتن آلرژی به آن یا آلرژی‎های دیگر‎، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این دارو ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد که باعث واکنش‎های آلرژی یا دیگر مشکلات می‎شوند‎، باشد‎. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود مشورت کنید‎.

قبل از مصرف دی سیکلومین‎، در مورد سوابق پزشکی خود‎، خصوصاً سوابق شخصی یا خانوادگی بیماری گلوکوم (نوع بسته‎شدن زاویه چشم)‎، بزرگ‎شدن پروستات‎، مشکلات ادراری به دلیل انسداد مجاری ادرار‎، سایر مشکلات معده/روده (مانند سندروم روده تنبل‎، انسداد‎، کولیت اولسراتیو‎، عفونت‎، کم و یا عدم وجود اسید معده‎، بیماران ایلئوستومی/کولوستومی مبتلا به اسهال)‎، تیروئید پرکار‎، مشکلات قلبی (مانند بیماری عروق کرونر‎، آنژین‎، نارسایی احتقانی قلب‎، ضربان قلب سریع/نامنظم‎، مشکلات قلبی (به دلیل خونریزی شدید)‎، فشارخون بالا‎، مشکلات سوزش معده (مانند رفلکس اسید معده‎، فتق هیاتال‎، مشکلات مری)‎، مشکلات سیستم عصبی مرکزی (نوروپاتی اتونومیک)‎، سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال مصرف مواد (مانند استفاده بیش از حد یا اعتیاد به داروها/الکل)‎، میاستنی گراویس (نوعی بیماری خود ایمنی)‎، مشکلات کبدی‎، مشکلات کلیوی‎، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید‎.

دی ‎سیکلومین ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی و یا باعث تار‎شدن بینایی شما شود‎. الکل یا ماری‎جوانا (شاهدانه) می‎تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود‎. تا زمانی که هوشیاری کامل ندارید‎، رانندگی نکنید و کار‎هایی که به هوشیاری کامل نیاز دارند‎، انجام ندهید‎. نوشیدنی‎های الکلی را محدود کنید‎. در صورت استفاده از ماری‎جوانا (شاهدانه) به پزشک خود اطلاع دهید‎.

توجه

این دارو ممکن است باعث شود کمتر عرق کنید و احتمال گرمازدگی در شما بیشتر شود‎. از انجام کار‎هایی که ممکن است باعث گرم‎شدن بیش از حد شما شوند‎، مانند کار سخت یا ورزش در هوای گرم یا استفاده از وان آبگرم‎، خودداری کنید‎. زمانی که هوا گرم است‎، مایعات زیادی بنوشید و سبک لباس بپوشید‎.

در صورت گرم‎شدن بیش از حد‎، سریعاً مکانی برای خنک‎شدن و استراحت پیدا کنید‎. در صورت داشتن تبی که برطرف نمی‎شود‎، تغییرات روحی/روانی‎، سردرد و سرگیجه‎، سریعاً از خدمات پزشکی استفاده کنید‎.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو‎، خصوصاً خواب آلودگی‎، سرگیجه‎، هیجان غیرمعمول‎، یبوست‎، ضربان قلب سریع و مشکلات ادراری‎، حساسیت بیشتری نشان دهند‎. خواب آلودگی و سرگیجه می‎تواند خطر زمین‎خوردن را افزایش دهد‎.

در دوران بارداری‎، این دارو باید فقط در مواردی که نیاز است‎، مصرف شود‎. خطرات و فواید آن را با پزشک خود در میان بگذارید‎.

قرص دی سیکلومین‎، به شیر مادر منتقل می‎شود و ممکن است اثرات نامطلوبی بر نوزاد شیرخوار داشته باشد‎. شرکت سازنده دارو توصیه می‎کند که هنگام استفاده‎، از شیر‎دادن خودداری کنید‎. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید‎.

تداخل دارویی قرص دی سیکلومین

همچنین به بخش نحوه استفاده دارو مراجعه کنید‎.

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد دارو را تغییر داده و یا باعث افزایش خطر عوارض جانبی جدی شود‎. این مطلب‎،شامل تمامی تداخلات دارویی نمی‎شود. لیست تمامی دارو‎های مصرفی خودتان (شامل دارو‎های با نسخه و بدون نسخه و دارو‎های گیاهی) را نگه‎دارید و آن را با پزشک یا داروساز خود در‎میان بگذارید‎.

دوز هیچکدام از داروها را بدون تایید پزشکتان تغییر ندهید‎.

داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند‎:

  • قرص/کپسول پتاسیم
  • دارو‎های متاثر از سندروم روده تنبل (مانند پرامینتید).

دی سیکلومین ممکن است بر جذب سایر دارو‎ها مانند لوودوپا‎، دارو‎های ضدقارچی آزول خاص (کتوکونازول‎، ایتراکونازول)‎، فرم حل‎شده دیگوکسین و غیره‎، تاثیر بگذارد‎. در صورت مصرف کتوکونازول یا ایتراکونازول‎، آن را حداقل ۲ ساعت قبل از دی‎سیکلومین مصرف کنید‎.

بسیاری از دارو‎های دیگری که باعث خشکی دهان و یبوست می‎شوند نیز‎، ممکن است با آنتی کولینرژیک/آنتی اسپاسمودیک‎ها تداخل داشته باشند‎. همه دارو‎هایی که مصرف می‎کنید را با پزشک یا داروساز خود در‎میان بگذارید‎. دارو‎هایی مانند‎:

  • دیگر آنتی کولینرژیک‎ها (مثل آتروپین‎، گلیکوپیرولات‎، اسکوپولامین)
  • دیگر آنتی اسپاسمودیک‎ها (مثل کلیدینیوم و پروپانتلین)
  • آلکالوئید‎های بلادونا
  • دارو‎های خاصی که برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می‎شوند (مانند تری هکسی فنیدیل)
  • دارو‎های خاصی که برای درمان ریتم نامنظم قلب استفاده می‎شوند (مانند دیسوپیرامید‎، کینیدین)
  • مهارکننده‎هایMAO‎ (ایزوکارباکسازید‎، لاینزولید‎، متیلن بلو‎، موکلوبمید‎، فنلزین‎، پروکاربازین‎، راساژیل‎، سافینامید‎، سلژین‎، ترانیل سیپرومین)
  • فنوتیازین‎ها (مانند کلرپرومازین)
  • دارو‎های ضد افسردگی سه‎حلقه‎ای (مانند آمی‎تریپتیلین)

در صورت مصرف دارو‎هایی که باعث خواب آلودگی می‎شوند‎، مانند الکل‎، ماری‎جوانا (شاهدانه)‎، آنتی‎هیستامین‎ها (مانند سیتریزین‎، دیفن هیدرامین)، دارو‎های خواب آور و اعصاب (مانند آلپارازولام‎، دیازپام‎، زولپیدم)‎، شل‎کننده عضلات و دارو‎های تسکین درد (مانند کدئین)‎.

علامت‎های روی تمام دارو‎هایتان را بررسی کنید‎ (مانند آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی‎‎، کمک‎های رژیم غذایی)‎؛ زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب آلودگی یا افزایش ضربان قلب شوند‎. از داروساز خود در مورد نحوه مصرف مناسب دارو‎ها سوال کنید‎.

این دارو ممکن است در برخی آزمایش‎های آزمایشگاهی (از جمله آزمایش ترشح معده) تداخل ایجاد کند و باعث شود تا نتایج نادرست شوند‎. به پرسنل آزمایشگاه و کلیه پزشکان اطلاع دهید که از این دارو استفاده می‎کنید.

اوردوز

اگر فردی اوردوز کرده باشد و علائم جدی مانند بیهوشی یا مشکلات تنفسی داشته باشد‎، با اورژانس تماس بگیرید‎. در غیر این صورت‎، سریعاً با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید‎. علائم اوردوز ممکن است موارد زیر باشد:

بزرگ شدن مردمک چشم‎، گرم/خشک شدن پوست‎‎، تب‎، سرگیجه شدید‎، تشنگی شدید‎، مشکل در بلع‎، تغییرات روحی/روانی (مانند سرگیجه، هیجان غیرمعمول)‎، ضربان قلب سریع/نامنظم‎، ضعف عضلانی‎، عدم توانایی در حرکت(فلج)‎، کند شدن تنفس‎، غش کردن‎، تشنج‎.

یادداشت ها

این دارو را به دیگران ندهید‎.

مدیریت اختلالات گوارشی‎، ممکن است علاوه بر دارو‎، شامل تغییر در سبک زندگی مانند برنامه‎های برای کاهش استرس‎، ورزش‎، قطع سیگار و تغییر رژیم غذایی نیز باشد‎. با پزشک یا داروساز خود در مورد تغییر سبک زندگی که ممکن است برای شما مفید باشد‎، صحبت کنید‎.

تمام نوبت‎های پزشکی را نگه دارید تا پزشک بتواند پیشرفت شما را به طور دوره ای کنترل کند و از نظر عوارض جانبی بررسی کند‎.

برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید‎.

دوز فراموش شده

اگر یک دوز را فراموش کردید‎، به محض یادآوری‎، آن را مصرف کنید‎. در صورت نزدیک‎بودن نوبت دوز بعدی‎، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید‎.

دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید. دوز را برای جبران دوبرابر نکنید‎.

شرایط نگهداری قرص دی‎سیکلومین

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری شود‎. در حمام نگهداری نکنید‎.

همه دارو‎ها را دور از دسترس اطفال و حیوانات خانگی نگه دارید‎.

دارو‎ها  را در توالت یا فاظلاب نریزید‎، مگر اینکه به شما گفته شده‎باشد‎. این دارو را هنگام به پایان رسیدن تاریخ انقضا و یا زمانی که دیگر به آن نیازی ندارید‎، دور بریزید‎. با داروساز یا شرکت محلی دفع زباله در این مورد مشورت کنید‎.

نسترن مژنونی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید