انتشار این مقاله


تاکی کاردی دهلیزی چیست و چه علائمی دارد؟

تاکی کاردی دهلیزی (Atrial tachycardia) نوعی تاکی کاردی فوق بطنی با شیوع کم است. به طور کلی در کودکان مبتلا به اختلالات اساسی قلب مانند بیماری مادرزادی قلب، به ویژه در کسانی که جراحی قلب کرده اند، دیده می شود. همچنین تندتپشی دهلیزی ممکن است در اثر عواملی مانند عفونت یا مصرف مواد مخدر یا […]

تاکی کاردی دهلیزی (Atrial tachycardia) نوعی تاکی کاردی فوق بطنی با شیوع کم است. به طور کلی در کودکان مبتلا به اختلالات اساسی قلب مانند بیماری مادرزادی قلب، به ویژه در کسانی که جراحی قلب کرده اند، دیده می شود.

همچنین تندتپشی دهلیزی ممکن است در اثر عواملی مانند عفونت یا مصرف مواد مخدر یا الکل ایجاد شود. برای برخی از افراد، تاکی کاردی دهلیزی در دوران بارداری یا ورزش افزایش می یابد.

دوره های تاکی کاردی دهلیزی (Atrial tachycardia episodes) معمولاً به آرامی شروع می شود و به تدریج به بیش از ۱۰۰ ضربان در دقیقه، قبل از بازگشت به ضربان قلب طبیعی حدود ۶۰ تا ۸۰ ضربان در دقیقه افزایش می یابد . در برخی موارد، این قسمت ها ناگهانی تر اتفاق می افتند یا به طور مداوم رخ می دهند.

تشخیص آریتمی دهلیزی

آزمایشات و روشهای مورد استفاده برای تشخیص تاکی کاردی دهلیزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش خون : برای بررسی عملکرد تیروئید، بیماری قلبی یا سایر شرایطی که ممکن است باعث تاکی کاردی دهلیزی شود.
  • الکتروکاردیوگرام (ECG) : برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی قلب شما و اندازه گیری زمان و مدت زمان هر ضربان قلب
  • مانیتور هولتر (Holter monitor) : که یک دستگاه ECG قابل حمل است و برای ضبط فعالیت قلب شما در هنگام انجام کارهای روزمره طراحی شده است.
  • اکوکاردیوگرام : که از امواج صوتی برای تولید تصاویری از اندازه، ساختار و حرکت قلب شما استفاده می کند.

پزشک شما همچنین ممکن است موجب ایجاد ریتم تاکی کاردی دهلیزی(episodes) با آزمایش های دیگر شود، که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تست استرس : که به طور معمول بر روی تردمیل یا دوچرخه ثابت انجام می شود در حالی که فعالیت قلب شما کنترل می شود.
  • آزمایش و نقشه برداری الکتروفیزیولوژیک (Electrophysiological testing and mapping) : که به پزشک اجازه می دهد تا محل دقیق آریتمی را ببیند.

درمان تاکی کاردی دهلیزی

درمان تاكيكاردي دهليزي به شدت بيماري و عوامل تحريك كننده آن بستگي دارد. علاوه بر مدیریت هرگونه بیماری زمینه ای که می تواند تاکی کاردی دهلیزی شما را تحریک کند، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

  • مانور واگال (Vagal maneuvers) : با استفاده از مانورهای خاصی که شامل نفس کشیدن و فشار آوردن، فرو بردن صورت در آب یخ یا سرفه است که ممکن است بطور موقت بتوانید ضربان قلب خود را کاهش دهید.
  • داروها : پزشک شما ممکن است داروی داخل وریدی یا خوراکی را برای کنترل ضربان قلب یا بازیابی ریتم طبیعی قلب پیشنهاد کند.
  • کاردیورژن (Cardioversion) : اگر آریتمی شما (ضربان نامنظم قلب) شما به مانور واگ یا دارو جواب ندهد – و اگر هیچ بیماری قابل تشخیص و قابل اعتمادی برای تحریک آن وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است از جراحی الکتریکی استفاده کند. در این روش، یک شوک از طریق دست و پا زدن یا لکه های روی سینه به قلب شما منتقل می شود. جریان بر روی تکانه های الکتریکی قلب تأثیر می گذارد و می تواند ریتم طبیعی را بازیابی کند.
  • آبلیشن کاتتر(Catheter ablation) : در برخی موارد، پزشک ممکن است آبلیشن کاتتر را توصیه کند. برای این روش، پزشک شما یک یا چند کاتتر را از طریق رگ های خونی به قلب شما منتقل می کند. الکترودهای موجود در نوک کاتتر می توانند از گرما، سرمای شدید یا انرژی فرکانس رادیویی برای آسیب رساندن به نقطه کوچک بافت قلب و ایجاد یک بلوک الکتریکی در طول مسیر که باعث آریتمی شما می شود، استفاده کنند.
  • ضربان ساز (Pacemaker) : اگر دوره های مكرر تاكیكاردی دهلیزی را تجربه می كنید و سایر گزینه های درمانی ناموفق هستند، پزشك شما ممکن است قرار دادن یك دستگاه كوچك به نام ضربان ساز را پیشنهاد کند.این دستگاه با انتشار ضربان های الكتریكی باعث می شود قلب شما در ریتم نرمال تپش کند. در افراد مبتلا به تاکی کاردی دهلیزی، این روش به طور معمول فرسایش گره AV دنبال دارد.
الهه موقرنیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید