انتشار این مقاله


قرص کارودیلول چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

موارد مصرف قرص کارودیلول برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی استفاده می‌شود. همچنین درصورت عدم توان پمپاژ بالای قلب بعد از حمله قلبی نیز از این دارو استفاده می‌شود. کاهش فشار خون بالا به جلوگیری از سکته‌های مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی کمک می‌کند. کارودیلول با مکانیسم جلوگیری از عملکرد برخی از […]

موارد مصرف

قرص کارودیلول برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی استفاده می‌شود. همچنین درصورت عدم توان پمپاژ بالای قلب بعد از حمله قلبی نیز از این دارو استفاده می‌شود. کاهش فشار خون بالا به جلوگیری از سکته‌های مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی کمک می‌کند.

کارودیلول با مکانیسم جلوگیری از عملکرد برخی از مواد طبیعی در بدن، مانند اثر اپی نفرین بر روی قلب و عروق خونی عمل می‌کند. این دارو ضربان قلب، فشار خون و فشار روی قلب را کاهش می‌دهد.

کارودیلول به گروهی از داروها، معروف به مسدود کننده و بلاکرهای آلفا و بتا متعلق می‌باشد.

نحوه استفاده از کارودیلول

قبل از شروع مصرف کارودیلول در صورت در دسترس بودن بروشور دارو آن را مطالعه کنید و در صورت وجود هرگونه سوال می‌توانید از داروساز یا پزشک خود بپرسید.

قرص کارودیلول را طبق دستور پزشک، معمولاً دو بار در روز به صورت خوراکی مصرف کنید.

دوز مصرفی بر اساس شرایط بیمار و پاسخ به درمان او است. برای کاهش خطر بروز عوارض جانبی، پزشک ممکن است توصیه کند که این دارو را با دوز کم شروع کنید و به تدریج دوز آن را افزایش دهید.

دارو خود را به طور مرتب مصرف کنید تا بیش‌ترین بهره را از آن ببرید. برای جلوگیری از فراموشی مصرف قرص هر روز آن را در یک ساعت مشخص مصرف کنید.

برای درمان فشار خون بالا، ممکن است ۱ تا ۲ هفته تا بروز اولین نشانه‌های بهبودی طول بکشد. مصرف این دارو را حتی اگر احساس بهبودی می‌کنید، ادامه دهید. بیش‌تر افراد مبتلا به فشار خون احساس بیماری و ناخوشی ندارند.

اگر احساس می‌کنید وضعیت بیماری شما بهبود نیافته است یا اینکه بدتر شده – به عنوان مثال، میزان فشار خون اندازه گیری شده همچنان بالا است و یا افزایش یافته، یا علائم نارسایی قلبی مانند تشدید تنگی نفس دارید – به پزشک مراجعه کنید.

اثرات جانبی قرص کارودیلول

سرگیجه، احساس سبکی در سر، خواب آلودگی، اسهال، ناتوانی جنسی یا خستگی ممکن به عنوان عوارض جانبی ظاهر شوند. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً به داروساز یا پزشک خود مراجعه کنید.

برای کاهش خطر سرگیجه و احساس سبکی در سر، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده، به آرامی‌بلند شوید. در طی ۱ ساعت پس از مصرف قرص، خطر سرگیجه بیش‌تر است.

مصرف همراه با غذا و همچنین شروع درمان با دوز پایین و افزایش تدریجی دوز مصرفی طبق دستور پزشک، به کاهش خطر سرگیجه کمک می‌کند.

قرص کارودیلول ممکن است جریان خون دست و پا را کاهش دهد و باعث بروز احساس سرما در این نواحی شود. سیگار کشیدن می‌تواند این اثر را بدتر کند. برای جلوگیری از این عارضه لباس گرم بپوشید و از مصرف دخانیات خودداری کنید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را تجویز کرده است زیرا تشخیص داده است که سود آن بیش از خطر عوارض جانبی آن است و بسیاری از افرادی که این دارو را مصرف می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی جدی، از جمله: کاهش شدید ضربان قلب، سرگیجه شدید، غش، ضعف غیرمعمول، علائم مشکل کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار) ، بی حسی و احساس گزگز دست و پا، آبی شدن انگشتان دست و پا، بروز آسان کبودی و خونریزی، تغییرات خلقی و ذهنی مانند گیجی یا افسردگی و یا تشنج بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

اگرچه از این دارو برای درمان نارسایی قلبی استفاده شود، اما به ندرت ممکن است بعضی از افراد دچار علائم جدید یا بدتر نارسایی قلبی، به ویژه در اوایل دوره مصرف کارودیلول بشوند.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی جدی، سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید: تنگی نفس، تورم مچ پا و پا، خستگی غیرمعمول، افزایش ناگهانی و غیرمعمول وزن.

بروز واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو بسیار نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش و یا تورم به خصوص در نواحی صورت، زبان و گلو، سرگیجه شدید یا مشکل در تنفس فوراً به پزشک مراجعه کنید.

موارد ذکر شده لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی این دارو نیستد و در صورت مشاهده سایر عوارض با داروساز یا پزشک خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط مصرف قرص کارودیلول

اگر به قرص کارودیلول حساسیت دارید و یا به سایر مواد آلرژی دارید، قبل از مصرف کارودیلول، پزشک یا داروساز خود را مطلع سازید.

این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال دیگری به غیر از ماده دارویی اصلی باشد، که این مواد می‌توانند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شوند. برای اطلاعات بیش‌تر با داروساز خود مشورت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به خصوص اگر شامل موارد زیر می‌باشد به داروساز یا پزشک خود ارائه دهید،:

این دارو ممکن است شما را گیج یا خواب آلود کند یا منجر به غش شود. این احتمال ظرف ۱ ساعت پس از مصرف دوز مصرفی بالاتر می‌باشد، به خصوص در اوایل شروع مصرف کارودیلول یا هر زمانی که پزشک دوز را افزایش می‌دهد.

الکل یا ماری جوانا (شاهدانه) نیز می‌تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. هنگام مصرف قرص کارودیلول، از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند مانند رانندگی یا کار با ماشین آلات، خودداری کنید.

از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید. در صورت مصرف از ماری جوانا (شاهدانه) با پزشک خود صحبت کنید.

در صورت ابتلا به دیابت، کارودیلول ممکن است علائم افزایش ضربان قلب را که حین پایین آمدن قند خون (هیپوگلایسمی) احساس می‌کنید، بپوشاند اما سایر علائم کاهش قند خون، مانند سرگیجه و تعریق، تحت تأثیر این دارو قرار نمی‌گیرند.

قرص کارودیلول همچنین ممکن است کنترل قند خون را دشوارتر کند درنتیجه بهتر است که قند خون خود را طبق دستور به طور منظم بررسی کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید. در صورت مشاهده علائم افزایش قند خون مانند پرنوشی و پرادراری، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است داروی دیابت، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی شما به تنظیم مجدد نیاز داشته باشد.

افرادی که از لنز‌های تماسی استفاده می‌کنند ممکن است هنگام استفاده از این دارو دچار خشکی چشم شوند.

قبل از جراحی (از جمله جراحی چشم آب مروارید یا آب سیاه) ، درصورت مصرف قبلی یا کنونی این دارو و سایر محصولات دیگر (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشك یا دندانپزشك در میان بگذارید.

افراد مسن ممکن است حساسیت بیش‌تری نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه سرگیجه و احساس سبکی در سر داشته باشند.

قرص کارودیلول برای استفاده در دوران بارداری توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است به جنین آسیب برساند. برای جزئیات بیش‌تر با پزشک خود مشورت کنید.

کاملا روشن نیست که کارودیلول به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر. با این حال، بسیار دور از نظر است که به میزان زیاد به شیر مادر منتقل شود و درنتیجه احتمال اینکه اثرات نامطلوب بر نوزاد شیرخوار بگذارد، پائین می‌باشد. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی قرص کارودیلول

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای مصرفی شما را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این مطلب شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نمی‌باشد.

لیستی از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید (شامل داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز هیچ دارویی را تغییر ندهید و مصرف دارو را شروع یا قطع نکنید.

یک دارو که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد: فینگولیمود.

برخی از داروها دارای موادی هستند که می‌توانند ضربان قلب یا فشار خون را افزایش دهند یا نارسایی قلبی را بدتر کنند.

با داروساز خود درمیان بگذارید که از چه داروهایی استفاده می‌کنید و نحوه استفاده بی خطر آن‌ها را بپرسید (به ویژه داروهای سرفه و سرماخوردگی، مکمل‌ها یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن).

اوردوز کارودیلول

اگر کسی بیش از حد این قرص را مصرف کرده و علائم جدی مانند از دست دادن یا مشکل تنفس دارد، با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید. در غیر این صورت، بلافاصله با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل: ضربان قلب بسیار پایین، سرگیجه شدید، غش، تنفس کند و کم عمق یا تشنج باشد.

توجه

این دارو را شخص دیگری نباید مصرف کند.

تغییر شیوه زندگی شامل ورزش، قطع سیگار و داشتن رژیم کم کلسترول و کم چربی ممکن است به عملکرد بهتر دارو کمک کند. برای جزئیات بیش‌تر با پزشک خود مشورت کنید.

هنگام مصرف این دارو فشار خون و نبض (ضربان قلب) خود را مرتباً چک کنید. نبض و فشار خون خود را در خانه مرتبا بررسی کنید و نتایج را با پزشک خود به اشتراک بگذارید.

آزمایش خون و سایر آزمایشات (مانند تست‌های عملکرد کلیه و کبد) باید به صورت دوره‌ای انجام شود تا روند بهبودی یا عوارض جانبی بررسی و کنترل شوند.

در صورتی که دوزی فراموش شود

اگر مصرف یک دوز را فراموش کردید، به محض یادآوری، آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید و دوز بعدی را در زمان معین خود مصرف کنید. دوز را برای جبران دوز فراموش شده، دو برابر نکنید.

شرایط نگهداری قرص کارودیلول

این دارو را در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. کارودیلول را هرگز در حمام یا دستشویی نگهداری نکنید. همه داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

داروها را در توالت یا فاضلاب دور نریزید، مگر اینکه به شما اینگونه گفته شده باشد. به درستی این محصول را در زمان انقضا یا زمانی که دیگر نیازی به آن ندارید دور بریزید. با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

سرور جعفرگندمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید