انتشار این مقاله


ادرار سوختگی کودک یا دیاپر راش چیست و چگونه درمان می شود؟

ادرار سوختگی کودک نوعی فرم متداول از پوست ملتهب (درماتیت) است که به صورت تکه ای از پوست قرمز روشن در قسمت تحتانی کودک شما ظاهر می شود. ادرار سوختگی غالباً در اثر پوشک مرطوب، حساسیت پوستی و ایجاد جوش مربوط می شود. این حالت معمولاً نوزادان را درگیر می کند، اگرچه هر کسی که […]

ادرار سوختگی کودک نوعی فرم متداول از پوست ملتهب (درماتیت) است که به صورت تکه ای از پوست قرمز روشن در قسمت تحتانی کودک شما ظاهر می شود. ادرار سوختگی غالباً در اثر پوشک مرطوب، حساسیت پوستی و ایجاد جوش مربوط می شود.

این حالت معمولاً نوزادان را درگیر می کند، اگرچه هر کسی که به طور مرتب پوشک بپوشد می تواند به این بیماری مبتلا شود.ادرار سوختگی می تواند والدین را نگران کرده و نوزادان را آزار دهد؛ اما معمولاً با درمان های ساده در منزل، مانند خشک بودن هوا، عوض کردن منظم پوشک و پماد، پاک می شود.

علائم ادرار سوختگی کودک :

علائم پوستی کودک با پوستی قرمز و لطیف در ناحیه پوشک – باسن، ران و اندام تناسلی مشخص می شود. تغییراتی در وضعیت کودک شما ممکن است متوجه شوید به خصوص در هنگام تعویض پوشک، کودک شما بیش از حد معمول ناراحت کننده به نظر می رسد. کودک هنگام شستشو یا لمس ناحیه پوشک، سر و صدا یا گریه می کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بعد از چند روز درمان در منزل، پوست کودک شما بهبود نیافت، با پزشک خود صحبت کنید. بعضی اوقات، برای درمان دیاپر راش به یک داروی تجویز شده نیاز دارید. علائم کودک خود را چک کنید:

شدید یا غیرمعمول است

با وجود درمان در منزل بدتر می شود

خونریزی، خارش یا ترشح دارد

باعث سوزش یا درد همراه با دفع ادرار

همراه با تب می باشد یا خیر

علل ادرار سوختگی کودک

التهاب از طریق ادرار و مدفوع قرار گرفتن طولانی مدت درتماس ادرار یا مدفوع می تواند پوست حساس کودک را تحریک کند. اگر کودک شما مداوم دچار دفع مدفوع یا اسهال شود، ممکن است بیشتر در معرض سوختگی باشد؛ زیرا تحریک مدفوع بیش از ادرار است.

مالش دادن پوشک های محکم یا لباس هایی که روی پوست مالیده می شوند، می توانند منجر به جوش شوند. حساسیت نسبت به محصول جدید پوست کودک شما ممکن است به دستمال مرطوب کودک، مارک جدیدی از پوشک های یکبار مصرف یا مواد شوینده، سفید کننده یا نرم کننده پارچه ای که برای شستن پوشک های پارچه ای استفاده می شود، واکنش دهد. مواد دیگری که می توانند به این مشکل اضافه کنند شامل مواد موجود در برخی از لوسیون ها، پودرها و روغن ها است.

عفونت باکتریایی یا مخمری (قارچی) آن چه که به عنوان یک عفونت پوستی ساده آغاز می شود، ممکن است به مناطق اطراف آن سرایت کند. ناحیه ای که توسط یک پوشک پوشیده شده است – باسن، ران و اندام های تناسلی – به ویژه گرم و مرطوب آسیب پذیر است و زمینه مناسبی برای تولید باکتری و مخمر است. این حالت را می توان در چین های پوست مشاهده کرد و ممکن است نقاط قرمز رنگی در اطراف چین ها وجود داشته باشد.

تغییر رژیم غذایی معرفی غذاهای جدید هنگامی که نوزادان شروع به خوردن غذاهای جامد می کنند، محتوای مدفوع آن ها تغییر می کند. تغییر در رژیم غذایی کودک شما همچنین می تواند دفعات مدفوع را افزایش دهد که منجر به سوختگی می شود. اگر کودک شما از شیر مادر تغذیه می کند، ممکن است در پاسخ به چیزی که مادر خورده است، دچار ادرار سوختگی شود.

پوست حساس نوزادانی که بیماری پوستی دارند، مانند درماتیت آتوپیک یا درماتیت سبورئیک (اگزما)، ممکن است بیشتر در معرض بثورات پوشک باشند. با این وجود، پوست تحریک شده درماتیت آتوپیک و اگزما در درجه اول مناطقی غیر از ناحیه پوشک را تحت تأثیر قرار می دهد.

استفاده از آنتی بیوتیک آنتی بیوتیک ها باکتری ها را از بین می برند هنگامی که کودک آنتی بیوتیک مصرف می کند، ممکن است باکتری هایی که رشد مخمر را کنترل می کنند تخلیه شده و در نتیجه سوختگی ادرار به دلیل عفونت مخمر ایجاد شود. استفاده از آنتی بیوتیک همچنین خطر اسهال را افزایش می دهد. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند و مادران آنتی بیوتیک مصرف می کنند نیز در معرض خطر بثورات پوشک قرار دارند.

پیشگیری از دیاپر راش

بهترین راه برای جلوگیری ازادرار سوختگی استفاده از پوشک تمیز و خشک نگه داشتن محل پوشک است. چند راهکار ساده می تواند احتمال ایجادسوختگی روی پوست کودک شما را کاهش دهد. پوشک های مرطوب یا کثیف را به سرعت نعویض کنید. اگر کودک شما تحت مراقبت است، از پرستاران بخواهید که همین کار را انجام دهند.

به عنوان بخشی از تعویض پوشک، قسمت تحتانی کودک خود را با آب گرم بشویید. برای این منظور می توانید از سینک ظرفشویی، وان یا بطری آب استفاده کنید. دستمال های مرطوب، گلوله های پنبه ای و دستمال مرطوب کودک می توانند به تمیز کردن پوست کمک کنند، اما ملایم باشند. از دستمال مرطوب با الکل یا رایحه استفاده نکنید. اگر می خواهید از صابون استفاده کنید، نوع ملایم و بدون عطر را انتخاب کنید. پوست را به آرامی با حوله تمیز خشک کرده و بگذارید تا در هوا خشک شود.قسمت تحتانی خود را تمیز نکنید. اسکراب می تواند باعث تحریک بیشتر پوست شود. پوشک را زیاد سفت نکنید. پوشک های تنگ از جریان هوا به داخل منطقه پوشک جلوگیری می کند که محیط مرطوبی را برای جوش ها ایجاد می کند. پوشک تنگ همچنین می تواند باعث ایجاد سوختگی در ناحیه کمر یا ران شود.

در صورت امکان کودک خود را بدون پوشک رها کنید. قرار دادن پوست در معرض هوا یک روش طبیعی و ملایم برای خشک شدن آن است. برای جلوگیری از حوادث، سعی کنید کودک خود را روی یک حوله بزرگ بگذارید و در حالی که زیرشان برهنه است، به بازی بپردازید. استفاده مرتب از پماد را در نظر داشته باشید. اگر کودک شما اغلب سوختگی دارد، برای جلوگیری از تحریک پوست، در طول هر بار تغییر پوشک، از پماد استفاده کنید. پس از تعویض پوشک، دستان خود را به خوبی بشویید. شستن دست می تواند از انتشار باکتری یا مخمر به سایر قسمت های بدن کودک شما، به شما یا سایر کودکان جلوگیری کند.

در گذشته استفاده از پودرهایی مانند نشاسته ذرت یا پودر تالک برای محافظت از پوست کودک و جذب رطوبت بیش از حد معمول بود. پزشکان دیگر این را توصیه نمی کنند. پودر استنشاق شده می تواند ریه های کودک را تحریک کند.

پوشک پارچه ای یا یکبار مصرف؟

بسیاری از والدین تعجب می کنند که از چه نوع پوشک استفاده کنند. وقتی صحبت از جلوگیری ازادرارسوختگی می شود، هیچ دلیل قانع کننده ای مبنی بر بهتر بودن پوشک های پارچه ای از پوشک های یکبار مصرف یا بالعکس وجود ندارد. از آن جا که بهترین پوشک وجود ندارد، از هر آن چه برای شما و کودک شما مناسب است استفاده کنید. اگر یک مارک پوشک یکبار مصرف پوست کودک شما را تحریک می کند، مارک دیگری را امتحان کنید. اگر به نظر می رسد صابونی که روی پوشک پارچه ای استفاده می کنید، باعث سوختگی می شود، محصولات را تعویض کنید. چه از پوشک پارچه ای، یکبار مصرف و چه از هر دو نوع استفاده می کنید، همیشه پس از خیس یا پوشاندن کودک خود، پوشک را تعویض کنید تا پایین ترین سطح تمیز و خشک باقی بماند.

پوشک پارچه ای را بشویید اگر از پوشک پارچه ای استفاده می کنید، شستشوی دقیق می تواند از ادرار سوختگی کودک جلوگیری کند. روش های شستشو متفاوت است و بسیاری از روال ها به خوبی کار می کنند. کلید آن ها تمیز کردن، ضد عفونی و از بین بردن باقیمانده صابون است.

در اینجا یک روش موثر وجود دارد: پوشک های پارچه ای که به شدت کثیف شده را از قبل در آب سرد خیس کنید.

پوشک ها را با مواد شوینده و سفید کننده ملایم در آب گرم بشویید. سفید کننده میکروب ها را از بین می برد. همچنین می توانید برای از بین بردن بوی بد و شستشوی بقایای صابون، سرکه به چرخه شستشو اضافه کنید. پوشک را دوبار در آب سرد بشویید تا آثار مواد شیمیایی و صابون از بین برود. از ملحفه های نرم کننده و خشک کن پارچه صرف نظر کنید؛ زیرا می توانند حاوی رایحه هایی باشند که ممکن است پوست کودک شما را تحریک کند.

درمان

بهترین درمان ادرار سوختگی کودک ، تمیز نگه داشتن پوست کودک تا حد ممکن است. اگر ادرار سوختگیکودک شما با وجود درمان در منزل ادامه یابد، پزشک ممکن است موارد زیر را تجویز کند:

یک کرم ملایم هیدروکورتیزون (استروئید)

اگر کودک شما به عفونت قارچی مبتلا باشد، کرم ضد قارچی معرفی می کند.

اگر کودک شما عفونت باکتریایی دارد، آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی مصرف کنید فقط درصورت استفاده از کرم ها یا پمادها با استروئیدها که متخصص اطفال یا متخصص پوست کودک آن ها را به آنها توصیه می کند – استروئیدهای قوی یا استفاده مکرر می تواند منجر به مشکلات اضافی شود.

بهبود ادرار سوختگی معمولاً به چند روز زمان نیاز دارد و ممکن است باز برگردد.

اگر سوختگی با وجود درمان با نسخه همچنان ادامه داشته باشد، پزشک ممکن است به شما توصیه کند کودک شما به متخصص بیماری های پوستی (متخصص پوست) مراجعه کند.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

به طور کلی، ادرار سوختگی را می توان با موفقیت در خانه با این روش ها درمان کرد:

تمیز و خشک نگه داشتن پوشک بهترین راه برای تمیز و خشک نگه داشتن محل پوشک کودک تعویض پوشک بلافاصله بعد از خیس یا کثیف شدن آن است. تا بهتر شدن سوختگی، این ممکن است به معنی بلند شدن در طول شب برای تغییر پوشک باشد.

بعد از اینکه پوست را به آرامی تمیز و خشک کردید، از کرم، خمیر یا پماد استفاده کنید. برخی از محصولات مانند اکسید روی و ژل پترولیوم برای محافظت از پوست در برابر رطوبت به خوبی کار می کنند. سعی نکنید در تغییر بعدی پوشک، این لایه محافظ را کاملاً پاک کنید؛ زیرا این امر می تواند به پوست آسیب بیشتری برساند.

اگر می خواهید آن را حذف کنید، سعی کنید از روغن معدنی روی یک پنبه استفاده کنید. افزایش جریان هوا برای کمک به بهبود سوختگی، آن چه را که می توانید برای افزایش قرار گرفتن در معرض هوا در منطقه پوشک انجام دهید.

این نکات ممکن است کمک کند: با اجازه دادن به کودک برای مدت کوتاهی بدون پوشک و پماد، شاید سه بار در روز و هر بار به مدت ۱۰ دقیقه، مانند هنگام چرت زدن پوست او هوا بکشد.

از شلوارهای پلاستیکی و روکش پوشک های ضد هوا خودداری کنید. از پوشک بزرگتر از حد معمول تا زمان برطرف شدن سوختگی استفاده کنید. استفاده از پماد، خمیر، کرم یا لوسیون.

داروهای مختلف سوختگی بدون نسخه پزشک در دسترس است. برای توصیه های خاص با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. برخی از محصولات معروف بدون نسخه پزشک شاملA + D ، Balmex ، Desitin ، Triple Paste و Lotrimin (برای عفونت های مخمری) هستند. اکسید روی ماده موثره بسیاری از محصولات ضد التهاب است. معمولاً برای تسکین و محافظت از پوست کودک شما در طول روز به محل سوختگی مالیده می شوند. خیلی طول نمی کشد – یک پوشش نازک انجام می دهد.

این محصول را می توان در صورت لزوم روی کرم های دارویی مانند ضد قارچ یا استروئید استفاده کرد. همچنین می توانید روی آن ژله پترولیوم بزنید که باعث می شود پوشک به کرم نچسبد. پماد، خمیر یا کرم ممکن است کمتر از لوسیون تحریک کند. اما پمادها و خمیرها مانعی بر روی پوست ایجاد می کنند و اجازه نمی دهند هوا دریافت کند. کرم ها روی پوست خشک می شوند و اجازه عبور هوا را می دهند. با پزشک خود درمورد اینکه چه نوع محصولی برای راش کودک بهتر است صحبت کنید. به عنوان یک قاعده کلی، به محصولات طراحی شده برای نوزادان توجه کنید. از موارد حاوی جوش شیرین، اسید بوریک، کافور، فنل، بنزوکائین، دیفن هیدرامین یا سالیسیلات ها خودداری کنید. این مواد می توانند برای نوزادان سمی باشند.

شست و شوی روزانه تا زمان برطرف شدن سوختگی، هر روز کودک خود را به حمام ببرید. از آب گرم با صابون ملایم و بدون عطر استفاده کنید.

درمان جایگزین

درمان های جایگزین زیر برای برخی از افراد مفید بوده است:

فندق جادویی یا افسونگر، یک گیاه گلدار یک مطالعه نشان داد که استفاده از پماد ساخته شده با فندق جادوگر روی سوختگی کمک می کند. این مطالعه شامل ۳۰۹ کودک بود.

شیر مادر نتایج در مورد اینکه آیا شیر مادر اعمال شده بر روی سوختگی بهتر از سایر روش های درمانی است ، متفاوت است. یک مطالعه نشان داد که استفاده از شیر مادر روی سوختگی درمان موثر و بی خطر است. نوزادانی که ادرار سوختگی دارند با ۱ درصد پماد هیدروکورتیزون یا شیر مادر تحت درمان قرار گرفتند. این مطالعه شامل ۱۴۱ نوزاد بود. درمان با شیر مادر به اندازه پماد به تنهایی موثر بود. مطالعه دیگری شیر مادر انسان را با کرم تهیه شده از اکسید روی و روغن کبد ماهی مقایسه کرد. نوزادان با کرم یا شیر مادر درمان شدند. این مطالعه شامل ۶۳ نوزاد تازه متولد شده بود. درمان با کرم موثرتر بود.

گل همیشه بهار و آلوئه ورا مطالعه مقایسه آلوئه ورا و گل همیشه بهار در درمان کودکان نشان داد که هرکدام یک درمان موثربرای سوختگی است.

خاک رس شامپو (بنتونیت) یک مطالعه نشان داد که خاک رس شامپو در بهبود سوختگی موثر است و عملکرد آن سریع تر از گل همیشه بهار است. این مطالعه شامل ۶۰ نوزاد بود.

سایر مواد سایر درمان های طبیعی از جمله گل پامچال و مخلوطی از عسل، روغن زیتون و موم نیز امتحان شده است. برای اثبات اثربخشی آن ها در درمان سوختگی به مطالعه بیشتر نیاز است. برخی از این مواد ممکن است رشد باکتری را تقویت کنند.

آمادگی برای قرار ملاقات

به طور کلی، سوختگی در خانه با موفقیت قابل درمان است. اگر سوختگی با وجود چندین روز معالجه در منزل بدتر شد، شدید بود و یا همراه با تب، با پزشک کودک خود قرار ملاقات بگذارید.

در اینجا برخی از اطلاعات برای کمک به شما برای آماده شدن برای قرار ملاقات خود آورده شده است.

آن چه شما می توانید انجام دهید

علائم و نشانه های کودک خود را و برای مدت زمانی که کودک شما آن ها را دارد، ذکر کنید. اطلاعات کلیدی را در مورد شرایط پزشکی و میزان دریافت غذا کودک خود ذکر کنید. به عنوان مثال، آیا اخیراً کودک شما از نظر بیماری تحت درمان قرار گرفته یا داروهایی به او داده شده است؟ آیا رژیم غذایی کودک تغییر کرده است؟ اگر کودک شما از شیر مادر تغذیه می کند، هر دارویی را که ممکن است از طریق شیر مادر در معرض آن قرار گرفته باشد و همچنین تغییراتی در رژیم غذایی مادر، مانند افزایش غذاهای حاوی گوجه فرنگی، یادداشت کنید.

تمام محصولاتی که با پوست کودک شما تماس می گیرند را لیست کنید. پزشک کودک شما می خواهد بداند از چه مارک پوش ، شوینده لباس، صابون، لوسیون، پودر و روغن برای کودک خود استفاده می کنید. اگر شک دارید که یک یا چند محصول باعث سوختگی کودک شما شده است، ممکن است بخواهید آن ها را به ملاقات ببرید تا پزشک بتواند برچسب را بخواند. سوالات را لیست کنید که از پزشک خود بپرسید.

تهیه لیست سوالات خود از قبل می تواند به شما کمک کند از وقت خود با دکتر خود نهایت استفاده را ببرید. در زیر چند سوال اساسی وجود دارد که می توانید در مورد ادرار سوختگی کودک از پزشک خود بپرسید.

علت ادرار سوختگی کودک من چیست؟ دلایل احتمالی دیگر چیست؟

برای بهبود پوست کودک خود چه کاری می توانم انجام دهم؟ چه پمادها، خمیرها، کرم ها یا لوسیون های پوشک را برای کودک من توصیه می کنید؟

چه زمانی باید به جای کرم یا لوسیون از پماد یا خمیر استفاده کنم؟

آیا شما روش های درمانی دیگری را پیشنهاد می کنید؟

چه محصولاتی یا موادی را باید از مصرف با کودک خود اجتناب کنم؟ آیا باید از قرار گرفتن کودک در معرض غذاهای خاص، چه از طریق شیر مادر و چه از طریق رژیم غذایی کودک خود، خودداری کنم؟

چه مدت انتظار دارید علائم کودک من بهبود یابد؟

برای جلوگیری از تکرار این بیماری چه کاری می توانم انجام دهم؟

آیا سوختگی نشان دهنده مشکل داخلی دیگری است؟

چه انتظاری از پزشک خود دارید

پزشک احتمالاً تعدادی سوال از شما می پرسد. آماده بودن برای پاسخ دادن به آن ها ممکن است نیازمند وقت گذاشتن باشد تا نکاتی را که می خواهید در مورد آن ها عمیقاً صحبت کنید را مرور کنید.

پزشک شما ممکن است بپرسد:

چه زمانی متوجه علائم و نشانه های کودک خود شدید؟

کودک شما به طور معمول از چه نوع پوشکی استفاده می کند؟

شما یا پرستار کودک شما چند بار پوشک را عوض می کنید؟

از چه نوع صابون و دستمال مرطوب برای تمیز کردن کودک خود استفاده می کنید؟

آیا از محصولات لوسیون، پودرها، کرم ها و روغن ها برای کودک خود استفاده می کنید؟

آیا کودک از شیر مادر تغذیه می کند؟ در این صورت، آیا مادر آنتی بیوتیک مصرف می کند؟

آیا در رژیم غذایی خود مادر تغییری ایجاد شده است؟ آیا کودک خود را با غذاهای جامد آشنا کرده اید؟

برای درمان ادرار سوختگی شما تاکنون چه روش های درمانی را امتحان کرده اید؟ آیا چیزی کمک کرده است؟

آیا نوزاد شما اخیراً بیماری پزشکی دیگری داشته است، از جمله بیماری که باعث اسهال شده است؟ آیا کودک شما اخیراً داروهای جدیدی مصرف کرده است؟

کاری که می توانید در این بین انجام دهید در زمان منتهی به قرار ملاقات، از محصولی که به نظر می رسد سوختگی را تحریک می کند خودداری کنید. پس از هر بار تعویض پوشک زیر کودک خود را با آب بشویید.

از صابون و دستمال مرطوب حاوی الکل یا رایحه خودداری کنید.

تا آن جا که ممکن است به کودک خود زمان بدون پوشک اختصاص دهید، تا پوست او بتواند خشک بماند و شروع به ترمیم کند.

وقتی از پوشک استفاده می کنید، مرتباً آن ها را عوض کنید و از کرم، لوسیون، خمیر یا پماد راش پوشک بزنید تا به عنوان یک مانع بین پوست کودک شما و پوشک کثیف عمل کند.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید