انتشار این مقاله


کیست اپیدرموئید چیست و چگونه درمان میشود؟

  بررسی اجمالی کیست های اپیدرموئید برجستگی های کوچک غیر سرطانی در زیر پوست هستند. آنها میتوانند در هر نقطه از پوست ظاهر شوند اما بیشتر در صورت و گردن و تنه دیده میشوند. کیست های اپیدرموئید رشد آهسته دارند و اغلب بدون درد هستند. بنابراین به ندرت مشکل ایجاد میکنند یا نیاز به درمان […]

 

بررسی اجمالی

کیست های اپیدرموئید برجستگی های کوچک غیر سرطانی در زیر پوست هستند. آنها میتوانند در هر نقطه از پوست ظاهر شوند اما بیشتر در صورت و گردن و تنه دیده میشوند. کیست های اپیدرموئید رشد آهسته دارند و اغلب بدون درد هستند. بنابراین به ندرت مشکل ایجاد میکنند یا نیاز به درمان دارند. اگر ظاهر شما را اذیت میکنند یا دردناک هستند و یا حتی اگر پاره میشوند و آلودگی دارند آنوقت ممکن است تصمیم بگیرید که کیست توسط پزشک برداشته شود.

بساری از افراد کیست های اپیدرموئید را کیست سباسه می نامند اما باید گفت که این ها متفاوت هستند. کیست چربی واقعی کمتر از کیست اپیدرموئید شایع است. آنها از غدد ترشح کننده مواد روغنی ترشح کننده ی مو و پوست (غدد چربی پوست) به وجود می آیند.

علائم

علائم و نشانه های کیست اپیدرموئید شامل موارد زیر است:

  1. یک برجستگی کوچک و گرد ریز پوست و معمولا روی صورت و گردن و تنه
  2. جوش سرسیاه کوچکی که دهانه مرکز کیست را مشخص میکند
  3. ماده ای غلیظ و زرد و بدبو که گاهی از کیست بیرون میریزد و تخلیه میشود
  4. قرمزی و تورم و حساسیت در ناحیه کیست ولی در صورتی که ملتهب و آلوده باشد

چه موقع به دکتر مراجعه کنیم؟

بیشتر کیست های اپیدرموئید مشکلی ایجاد نمیکنند یا نیازی به درمان ندارند. اگر که به یک یا چند مورد از موارد زیر دچار هستید به پزشک مراجعه کنید:

  1. به سرعت و مداوم رشد میکند
  2. پاره میشود و دردناک است و آلودگی دارد
  3. در نقطه ای رخ میدهد که دائما تحریک میشود
  4. شما با ظاهر آن و به دلایل زیبایی مشکل دارید
  5. در یک مکان غیر معمول رشد میکند. مانند: انگشتان دست و پا

علل

سطح پوست شما (اپیدرم) از یک لایه نازک و محافظ سلول که مداوم میریزد و دوباره ساخته میشود تشکیل شده است. بیشتر کیست های اپیدرموئید وقتی تشکیل میشوند که این سلول ها به عمق پوست شما منتقل شوند و به جای اینکه از بین بروند تکثیر میشوند. گاهی اوقات کیست ها به دلیل تحریک یا آسیب پوست یا سطحی ترین قسمت فولیکول مو ایجاد میشوند.

سلول های اپیدرمی دیواره های کیست را تشکیل میدهند و سپس پروتئین کراتین را به داخل ترشح میکنند. کراتین ماده ای غلیظ و زردی است که گاهی از کیست تخلیه میشود. این رشد غیر طبیعی سلول ها ممکن است به دلیل آسیب دیدن فولیکول مو یا غده چربی در پوست شما باشد. بسیاری از افراد کیست های اپیدرموئید را کیست سباسه ( ( sebaceousمی نامند اما باید گفت که آنها متفاوت هستند! کیست چربی واقعی کمتر شایع است. آنها از غدد ترشح کننده مواد روغنی در مو و پوست (غدد چربی) بوجود می آیند.

عوامل خطر

تقریبا هرکسی میتواند یک با چند کیست اپیدرموئید در بدن خود تولید کند. اما این عوامل حساسیت بدن شما در راستای ساخت کیست بیشتر میکند:

  1. بلوغ گذشته
  2. داشتن برخی اختلالات ژنتیکی نادر
  3. آسیب رساندن به پوست

عوارض

عوارض احتمالی کیست های اپیدرموئید عبارتند از:

  1. التهاب : کیست اپیدرموئید میتواند حساس و متورم شود حتی اگر آلوده نباشد. برداشتن کیست ملتهب به سختی انجام میشود. احتمالا پزشک شما برداشتن آن را به زمان رفع التهاب موکول میکند.
  2. پارگی : پارگی کیست اغلب منجر به عفونت جوش مانند میشود که نیاز به درمان سریع دارد.
  3. عفونت: کیست ها میتوانند آلوده و دردناک (آبسه) شوند.
  4. سرطان پوست: در موارد بسیار نادر کیست های اپیدرموئید میتوانند منجر به سرطان پوست شوند.

عوامل خطر

تقریبا هرکسی میتواند یک با چند کیست اپیدرموئید در بدن خود تولید کند. اما این عوامل حساسیت بدن شما در راستای ساخت کیست بیشتر میکند:

  1. بلوغ گذشته
  2. داشتن برخی اختلالات ژنتیکی نادر
  3. آسیب رساندن به پوست

عوارض

عوارض احتمالی کیست های اپیدرموئید عبارتند از:

  1. التهاب : کیست اپیدرموئید میتواند حساس و متورم شود حتی اگر آلوده نباشد. برداشتن کیست ملتهب به سختی انجام میشود. احتمالا پزشک شما برداشتن آن را به زمان رفع التهاب موکول میکند.
  2. پارگی : پارگی کیست اغلب منجر به عفونت جوش مانند میشود که نیاز به درمان سریع دارد.
  3. عفونت: کیست ها میتوانند آلوده و دردناک (آبسه) شوند.
  4. سرطان پوست: در موارد بسیار نادر کیست های اپیدرموئید میتوانند منجر به سرطان پوست شوند.

تشخیص

پزشکان معمولا با دیدن کیست میتوانند نوع آن را تشخیص دهند. پزشک شما همچنین ممکن است سلول های پوستی را خراشیده و آنها را زیر میکروسکوپ معاینه کند یا از نمونه پوست (نمونه برداری) برای تجزیه و تحلیل دقیق در آزمایشگاه استفاده کند.

کیست های اپیدرموئید شبیه کیست چربی هستند اما در واقع با آنها تفاوت دارند. کیست های اپیدرموئید واقعی در اثر آسیب به فولیکول های مو یا لایه خارجی پوست (اپیدرم) ایجاد میشوند.

درمان

اگر باعث ایجاد ناراحتی یا مسائل زیبایی نشود معمولا میتوانید کیست را رها کنید. ولی اگر به دنبال درمان هستید با پزشک خود در مورد این گزینه ها صحبت کنید:

  1. تزریق: این روش درمانی شامل تزریق کیست با دارویی است که تورم و التهاب را کاهش میدهد.
  2. برش و زهکشی: با استفاده از این روش پزشک شما یک برش کوچک در کیست ایجاد میکند و محتویات را به آرامی فشرده میکند. این روش نسبتا سریع و آسان است اما کیست ها اغلب پس از این درمان عود میکنند.
  3. جراحی جزئی: پزشک میتواند کل کیست را خارج کند. برای برداشتن کیست ممکن است بخیه لازم باشد و برای جدا کردن بخیه ممکن است لازم باشد به مطب پزشک برگردید. جراحی جزئی ایمن و موثر است و معمولا از عود کیست جلوگیری میکند. اگر کیست شما ملتهب باشد پزشک ممکن است جراحید را به تاخیر بیندازد.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

شما نمیتوانید کیست های اپیدرموئید را متوقف کنید. اما با استفاده از موارد زیر میتوانید به جلوگیری از ایجاد زخم و عفونت کمک کنید.

  1. خودتان کیست را نمیفشارید
  2. قرار دادن یک پارجه گرم و مرطوب بر روی ناحیه ی کیست برای کمک به تخلیه و بهبود کیست

آماده شدن برای قرار ملاقات با پزشک

شما احتمالا ابتدا به پزشک مراقبت های اولیه خود مراجعه خواهید کرد. او شرایط شما را تشخیص میدهد و درمان کیست شما را مشخص میکند. گزینه های درمانی ممکن است شامل مشاهده یا برش و تخلیه در صورت ملتهب یا آلوده بودن و برداشتن باشد. گاهی اوقات ممکن است شما به پزشک متخصص در زمینه اختلالات پوستی (متخصص پوست) ارجاع شوید.

در این جا برخی از اطلاعات برای کمک به شما برای آماده شدن برای قرار ملاقات با پزشک خود آورده شده است.

آنچه شما میتوانید انجام دهید عبارتند از:

 اطلاعات پزشکی اصلی خود را مانند مواردی که تحت معالجه قرار گرفته اید و همچنین دارو های مصرفی و ویتامین ها و مکمل هایی که مصرف میکنید را ذکر کنید.

به هرگونه اسیب دیدگی اخیر در پوست خود از جمله برش های جراحی و زخم های تصادفی توجه کنید.

سوالاتی را که در مورد شرایط خود دارید لیست کنید. داشتن لیستی از سوالات میتواند به شما کمک کند و از وقت خود با دکتر خود نهایت استفاده را ببرید.

در زیر چند سوال اساسی برای پرسیدن از پزشک در مورد کیست های اپیدرموئید آورده شده است. اگر در طول بازدید سوال دیگری برای شما پیش آمد در پرسیدن تردید نکنید.

ایا من کیست اپیدرموئید دارم؟

چه عواملی باعث بروز این نوع کیست میشود؟

در صورت وجود چه درمانی را پیشنهاد میکنید؟

ایا بعد از درمان دچار زخم میشوم؟

ایا در معرض خطر تکرار این بیماری هستم؟

ایا میتوانم برای جلوگیری از عود کاری انجام دهم؟

ایا کیست های اپیدرموئید خطر ابتلا به سایر مشکلات سلامتی را افزایش میدهند؟

چه انتظاری از پزشک خود دارید؟

پزشک شما احتمالا چندین سوال از شما میپرسد. سوالاتی مانند:

  1. چه زمانی رشد کیست را در پوست خود مشاهده کردید؟
  2. ایا به رشد پوستی دیگر توجه کرده اید؟
  3. ایا در گذشته نیز رشد مشابهی داشته اید؟ اگر چنین است در چه قسمت هایی از بدن شما قرار داشته؟
  4. آیار دچار آکنه شدید؟
  5. آیا رشد رشد آن دچار ناراحتی شما میشود؟
  6. ایا از رشد آن خجالت میکشید؟
  7. آیا اخیرا آسیب پوستی از جمله خراش های جزئی داشته اید؟
  8. آیا اخیرا در ناحیه آسیب دیده عمل جراحی انجام داده اید؟
  9. آیا کسی در خانواده شما سابقه اکنه یا کیست های متعدد دارد؟

کاری که میتوانید در این بین انجام دهید

در برابر اصرار یا تلاش برای فشردن یا بیرون آوردن کیست خود مقاومت کنید. پزشک شما قادر خواهد بود از کیست شما با کمترین خطر و ایجاد زخم و عفونت مقاومت کند.

تینا جاویدان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید