انتشار این مقاله


قرص اسپیرونولاکتون چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

قرص اسپیرونولاکتون برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی استفاده می‌شود.

قرص اسپیرونولاکتون برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی استفاده می‌شود. کاهش فشار خون بالا به جلوگیری از بروز سکته‌های مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی کمک می‌کند. این دارو همچنین برای درمان ورم(ادم) ناشی از برخی شرایط خاص (مانند نارسایی قلبی، بیماری کبدی) با از بین بردن مایعات اضافی و بهبود علائم مانند مشکلات تنفسی، همچنین برای درمان شرایطی که بدن بیش از حد آلدوسترون ترشح می‌کند استفاده می‌شود.

نحوه‌ی استفاده از قرص اسپیرونولاکتون

طبق دستور پزشک این دارو را از راه دهان مصرف کنید. در صورت بروز ناراحتی معده، آن را همراه با غذا یا شیر استفاده کنید. برای جلوگیری از بیدار شدن در طول شب برای دفع ادرار، بهتر است دوز خود را در اوایل روز (قبل از ساعت ۶ عصر) مصرف کنید. در صورت داشتن هر سوالی با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

اگر از فرم مایع این دارو استفاده می‌کنید، ظرف را قبل از هر دوز مصرفی به خوبی تکان دهید. دوز دارو را با استفاده از قاشق مخصوص اندازه گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید چون ممکن است دوز مناسبی دریافت نکنید. ممکن است فرم مایع این دارو را همراه یا بدون غذا مصرف کنید، چیزی که اهمیت دارد این است که یک راه را انتخاب کرده و تمام دوزها را به همان روش مصرف کنید.

مقدار مصرف براساس شرایط بیمار و پاسخ به درمان است. در کودکان دوز مصرفی نیز براساس وزن بدن است.

این دارو را منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. به یاد داشته باشید که هر روز طبق دستورالعمل، در همان ساعت استفاده کنید. حتی اگر حالتان خوب شده باشد، مصرف این دارو را ادامه دهید. بیشتر افراد مبتلا به فشار خون بالا احساس بیماری نمی‌کنند.

قرص اسپیرونولاکتون را دقیقاً طبق دستورالعمل مصرف کنید. دوز خود را افزایش ندهید، آن را بیشتر از زمان تجویز شده مصرف کنید و یا بدون مشورت با پزشک خود استفاده از این دارو را متوقف نکنید. با قطع ناگهانی دارو، ممکن است وضعیت شما بدتر شود.

در صورت وخیم‌تر شدن وضعیتتان(به عنوان مثال، اگر افزایش فشار خون) پزشک خود را مطلع کنید.

عوارض جانبی

خواب آلودگی، سرگیجه، ناراحتی معده، اسهال، حالت تهوع، استفراغ یا سردرد ممکن است رخ دهد. برای به حداقل رساندن سرگیجه، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده، به آرامی بلند شوید. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض بلافاصله به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است زیا تخشیص داده که فایده‌ی آن بیش از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی جدی از جمله: افزایش تشنگی، علائم مشکلات کلیوی(مانند تغییر در مقدار ادرار)، تغییرات ذهنی-خلقی، خستگی و ضعف غیرمعمول، اسپاسم عضلات، تغییرات دوره قاعدگی، درد پستان، بزرگ شدن سینه(ژنیکوماستی) در مردان، مشکلات عملکرد جنسی، علائم عفونت(به عنوان مثال تب، گلودرد مداوم)، درد شدید شکم، حالت تهوع و استفراغ مداوم، ادرار تیره، زردی چشم یا پوست، کبودی و خونریزی آسان.

این دارو به خصوص در بیمارانی که مشکلات کلیوی دارند ممکن است منجر به افزایش پتاسیم شود. در صورت عدم درمان، سطح بسیار بالای پتاسیم می‌تواند کشنده باشد. در صورت مشاهده هر یک از عوارض جانبی جدی زیر بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید: ضربان قلب آهسته و نامنظم، ضعف عضلانی.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله: بثورات پوستی، خارش و تورم (به خصوص در صورت، زبان، گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی فوراً به کمک پزشکی بروید.

این مقاله لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. در صورت مشاهده سایر عوارض ذکر شده در بالا، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط

قبل از مصرف قرص اسپیرونولاکتون، اگر به این دارو یا داروی دیگری آلرژی دارید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

قبل از استفاده از دارو سابقه‌ی بیماری خود را به پزشک یا داروسازتان اطلاع دهید خصوصاً: مشکلات کلیوی، کبدی، عدم تعادل مواد معدنی(مانند پتاسیم بالا، سدیم کم)، کاهش عملکرد غده فوق کلیه (بیماری آدیسون)

قبل از انجام جراحی تمام داروهای مورد استفاده خود (از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو ممکن است سطح پتاسیم شما را افزایش دهد. قبل از استفاده از مکمل‌های پتاسیم یا جایگزین‌های نمک حاوی پتاسیم، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. غذاهای سرشار از پتاسیم مانند موز، گوجه فرنگی، سیب زمینی را محدود کنید.

این دارو ممکن است شما را دچار سرگیجه و خواب آلودگی کند. الکل یا ماری جوانا (شاهدانه) می تواند باعث افزایش سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. در این مواقع رانندگی نکنید و از ماشین آلات استفاده نکنید یا هر کاری را که نیاز به هوشیاری دارد را انجام ندهید تا زمانی که نتوانید این کار را با خیال راحت انجام دهید. نوشیدنی‌های الکلی را محدود کنید. در صورت استفاده از ماری جوانا (شاهدانه) با پزشک خود صحبت کنید.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه اثرات آن بر پتاسیم، حساسیت بیشتری نشان دهند.

این دارو باید فقط در مواردی که ضرورت دارد در دوران بارداری استفاده شود.

این دارو به شیر مادر منتقل می‌گردد اما بعید است به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این مقاله شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. لیستی از تمام داروهایی که استفاده می‌کنید (شامل داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

برخی از فرآورده‌هایی که ممکن است با قرص اسپیرونولاکتون تداخل داشته باشند عبارتند از: لیتیم، داروهایی که می‌توانند سطح پتاسیم خون را بالا ببرند(مانند آمیلوراید، سیکلوسپورین، اپلرنون(eplerenone)، تاکرولیموس، تریامترن، داروهای کنترل کننده‌ی بارداری

بعضی از داروها دارای موادی هستند که می‌توانند فشار خون شما را افزایش دهند یا ادم را بدتر کنند. به داروساز خود اطلاع دهید که از چه دارویی استفاده می‌کنید و نحوه استفاده‌ی بی خطر از آن را بپرسید (به ویژه داروهایی برای سرفه و سرماخوردگی، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوبروفن/ ناپروکسن).

این دارو ممکن است در برخی نتایج آزمایشگاهی (از جمله دیگوکسین یا سطح کورتیزول) تداخل ایجاد کند و احتمالاً باعث نتایج نادرست شود. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و کلیه پزشکان از استفاده شما از این دارو مطلع هستند.

مصرف بیش از حد

اگر کسی بیش از حد مصرف کرده و علائم جدی مانند مشکل تنفسی را دارد، با اورژانس تماس بگیرید.

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.

آزمایشات پزشکی (مانند بررسی عملکرد کلیه/ کبد، سطح مواد معدنی خون مانند پتاسیم) باید به صورت دوره‌ای انجام شود تا پیشرفت بیماری کنترل یا عوارض جانبی دارو بررسی شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

اگر این دارو را به دلیل فشار خون بالا مصرف می‌کنید، تغییر در سبک زندگی مانند کاهش استرس، ورزش و تغییرات رژیم غذایی می‌تواند اثربخشی این دارو را افزایش دهد. با دکتر یا داروساز خود در مورد تغییر سبک زندگی که ممکن است برای شما مفید باشد صحبت کنید.

هنگام مصرف این دارو فشار خون خود را مرتباً بررسی کنید. با پزشک خود مشورت کنید و یاد بگیرید که چگونه فشار خون خود را کنترل کنید.

اگر دوزی از دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان مصرف دوز بعدی است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. نوبت بعدی مصرف دارو را در زمان معین مصرف کنید. مقدار دارو را برای جبران دو برابر نکنید.

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری شود. همه داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

داروها را به توالت نریزید. این محصول را به درستی در زمان انقضا یا زمانی که دیگر نیازی به آن ندارد، دور بریزید. با داروساز یا شرکت محلی دفع زباله مشورت کنید.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید