انتشار این مقاله


پارگی مری به چه علت ایجاد شده و چگونه درمان می‌شود؟

پارگی مری درواقع به معنای سوراخ شدن آن است. مری لوله‌ای است که غذا و مایعات از راه دهان به معده از آن عبور می‌کنند. سوراخ شدن مری غیر معمول است، اما یک وضعیت پزشکی جدی است. پارگی مری معمولاً با جراحی ترمیم می‌شود. اگر این عارضه درمان نشود، می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند. […]

پارگی مری درواقع به معنای سوراخ شدن آن است. مری لوله‌ای است که غذا و مایعات از راه دهان به معده از آن عبور می‌کنند. سوراخ شدن مری غیر معمول است، اما یک وضعیت پزشکی جدی است.

پارگی مری معمولاً با جراحی ترمیم می‌شود. اگر این عارضه درمان نشود، می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند.

دلایل پارگی مری چیست؟

مری یک لوله طولانی است که دهان شما را به معده متصل می‌کند. به سه بخش تقسیم شده است:

  • ناحیه گردنی: بخشی از مری در داخل گردن شما است.
  • ناحیه قفسه سینه: بخشی از مری در قفسه سینه شما است.
  • ناحیه شکم: بخشی از مری که به معده شما منتهی می‌شود.

یک سوراخ می‌تواند در هر یک از این مناطق ایجاد شود.

شایعترین علت پارگی مری، آسیب به مری در طی یک پروسه‌ی پزشکی دیگر است.

هر ابزار پزشکی که برای یک روش تشخیصی یا درمانی استفاده شود، می تواند باعث آسیب به مری را گردد. ابزار پزشکی مدرن و انعطاف پذیر کمتر از تجهیزات پیشرفته باعث این نوع آسیب می‌شوند. خطر سوراخ شدن در طی یک عمل بسیار کم است.

دلایل دیگر کمتر شایع سوراخ شدن مری عبارتند از:

  • تومورهای گلو
  • زخم در گلو ناشی از بیماری ریفلاکس معده (GERD)
  • بلعیدن اتفاقی یک جسم خارجی، اسید یا مواد شیمیایی
  • ضربه فیزیکی یا آسیب به گردن
  • استفراغ جهنده

علائم پارگی مری چیست؟

درد اولین علامت سوراخ شدن مری است. معمولاً در ناحیه ای که سوراخ در آن قرار دارد احساس درد خواهید کرد. همچنین ممکن است احساس درد در قفسه سینه و اشکال در بلع داشته باشید.

علائم دیگر این بیماری عبارتند از:

  • افزایش ضربان قلب
  • تنفس سریع و پی در پی
  • فشار خون پایین
  • تب
  • لرز
  • استفراغ که ممکن است شامل خون باشد
  • درد یا سفتی گردن در صورت ایجاد سوراخ در ناحیه گردن

پارگی مری چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک شما برای بررسی علائم پارگی مری آزمایش تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا سی تی اسکن را درخواست می‌دهد. این آزمایشات برای بررسی حباب و آبسه در قفسه سینه استفاده می‌شود. آبسه کیسه‌های پر از چرک است. آزمایشات تصویربرداری همچنین می‌تواند به پزشک کمک کند تا ببیند مایعی از مری به داخل ریه‌های شما نشت کرده است یا خیر.

چگونه سوراخ مری درمان می شود؟

پزشک شما باید برای جلوگیری از عفونت، هرچه سریعتر پارگی را درمان کند. هرچه زودتر تحت درمان قرار بگیرید، نتیجه‌ی بهتری خواهید داشت. در حالت ایده آل، شما باید ظرف ۲۴ ساعت از زمان تشخیص درمان شوید.

مایعی که از سوراخ مری خارج می‌شود، می‌تواند در بافت بین ریه‌ها گیر کند. این ناحیه را مدیاستینوم می‌نامند. در پشت استخوان قفسه‌ی سینه شما قرار دارد. تجمع مایعات در آنجا می‌تواند باعث مشکلات تنفسی و عفونت‌های ریوی گردد.

اگر بلافاصله سوراخ مری شما درمان نشود، یک تنگی دائمی یا باریک شدن مری ایجاد می‌شود. این وضعیت می‌تواند بلع و تنفس را دشوارتر کند.

جلوگیری از عوارض

درمان اولیه شامل تخلیه مایعات از قفسه سینه است. همچنین برای پیشگیری یا درمان عفونت باید آنتی بیوتیک مصرف کنید. تا زمان کامل شدن درمان مجاز به خوردن و نوشیدن چیزی نیستید. پزشک از طریق تزریق داخل وریدی به شما آنتی بیوتیک و مایعات می‌دهد. ممکن است مواد مغذی را از طریق لوله تغذیه دریافت کنید.

سوراخ‌های کوچک در مری گردنی شما ممکن است به خودی خود و بدون جراحی بهبود یابد. اگر مایعات به مری برگردد و به سینه شما نشت نکند، خود به خود ترمیم می‌شود. پزشک شما تشخیص می‌دهد که شما طی یک روز از زمان تشخیص به جراحی نیاز دارید یا خیر.

بیشتر افرادی که دچار پارگی مری شده‌اند نیاز به جراحی دارند، به خصوص اگر این سوراخ در قسمت قفسه سینه یا شکم واقع شده باشد. در طی این روش، جراح شما بافت اسکار را از ناحیه اطراف سوراخ خارج می‌کند و سپس سوراخ را می‌بندد.

سوراخ‌های بسیار بزرگ ممکن است نیاز به برداشتن بخشی از مری داشته باشند. پس از برداشتن آن ناحیه، قسمت باقیمانده مری دوباره به معده متصل می‌شود.

اگر بتوانید سریع درمان کنید پیش آگهی خوب است. هنگامی که سوراخ شدن مری در عرض ۲۴ ساعت درمان شود، احتمال زنده ماندن زیاد است. با این حال، اگر درمان بیش از ۲۴ ساعت به تعویق بیفتد میزان بقا به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

اگر اخیراً جراحی مری کرده‌اید و در تنفس یا بلع مشکل دارید، سریعاً به اورژانس مراجعه کنید. در صورت بروز سایر علائم سوراخ شدن مری نیز باید به بیمارستان مراجعه کنید.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید