انتشار این مقاله


بهترین کرم ضد آفتاب برای پوست من چیست؟ توصیه های دکتر فارمو

در روزهای آفتابی در پیش رو، علاوه بر صندل های تابستانی، عینک های آفتابی، حوله و چتر، مطمئن شوید که در کیف دستی خود، فضایی کافی برای کرم ضد آفتاب نیز در نظر گرفته‌اید.

بهترین کرم ضد آفتاب

در روزهای آفتابی در پیش رو، علاوه بر صندل های تابستانی، عینک های آفتابی، حوله و چتر، مطمئن شوید که در کیف دستی خود، فضایی کافی برای کرم ضد آفتاب نیز در نظر گرفته‌اید. بر اساس مطالعات مرکز کنترل بیماری ها، سرطان پوست یکی از رایج ترین انواع سرطان در کشور آمریکا است. قرار گرفتن زیر تابش مستقیم نور خورشید می تواند سبب پیری پوست و ایجاد اثراتی مانند چین و چروک و لکه های پوستی شود. اگرچه انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب و استفاده از آن در روزهای تابستان یک ضرورت است ، اما بسیاری از متخصصان توصیه می کنند از ضد آفتاب ها در تمام روزهای سال استفاده کنیم.

کدام کرم ضد آفتاب را باید انتخاب کنم؟

برای افرادی که تجربه چندانی در انتخاب و خرید کرم های ضد آفتاب ندارند، انجمن پوست آمریکا (ADA) استفاده از کرم های ضد آفتاب با برچسب “Broad-spectrum” (به معنای طیف گسترده) را پیشنهاد می کند. این برچسب بدان معناست که این دسته از کرم ها می توانند از پوست در برابر هر دو اشعه UVA و UVB محافظت کنند. اشعه UVA می تواند سبب پیری زودرس پوست، ایجاد چین و چروک و لکه های پیری شود. اشعه UVB نیز می تواند سبب بروز آفتاب سوختگی شود. قرار گرفتن بیش از حد در برابر هر دو اشعه، زمینه را برای بروز سرطان پوست فراهم می کند.

SPF چیست و چرا در انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب خیلی مهم است؟

SPF چیست

SPF معیاری است که میزان اشعه UVB ای که یک کرم ضد آفتاب می تواند فیلتر کند را مشخص می کند. متخصصان پوست استفاده از کرم هایی با حداقل SPF 30 را توصیه می کنند. آدارش ویجای مودگیل متخصص پوست در نیویورک است و این شدت از SPF را “عدد جادویی” می نامد. SPF 15 می تواند ۹۳ درصد از اشعه UVB خورشید را مسدود کند. این در حالی است که SPF30 در مسدود کردن ۹۷ درصد از این اشعه مضر، موثر است. ADA نیز SPF 30 یا بالاتر را توصیه می کند.

نکته مهمی که باید بدان توجه کرد، مصرف مقدار کافی ضد آفتاب در طول روز است. در روزهایی که می خواهید زمان بیشتری را در فضای باز سپری کنید، مثلا به گلف بروید و یا در ساحل و دریا شنا کنید، دکتر مودگیل استفاده از یک کرم ضد آفتاب با SPF 30 را نیم ساعت قبل از خروج از خانه توصیه می کند. وی توصیه می کند که نیم ساعت قبل از خروج خانه، یک لایه محافظ از کرم ضد آفتاب را بر روی بدن خود ایجاد کنید و سپس هر دو ساعت یک بار آن را تجدید کنید. اگر قصد شنا کردن دارید، دکتر مودگیل توصیه می کند با هر بار خارج شدن از آب، کرم ضد آفتاب را بر روی بخش هایی از پوست که در معرض آفتاب هستند، مصرف کنید.

به خاطر داشته باشید که هیچ ضد آفتابی در دنیا وجود ندارد که بتواند در برابر اشعه های مخرب خورشید، از شما به طور کامل محافظت کند. بنابراین تجدید این کرم در طول روز، استفاده از لباس های محافظ (مانند کلاه، لباس شنای ضد آفتاب و ..) و قرار گرفتن در سایه را باید مد نظر قرار دهید.

باید پوست خود را بشناسید و به نوع آن توجه کنید

کرم ضد آفتاب سینره

دکتر جاشوا زایشنر، مدیر بخش تحقیقات ارایشی و بالینی در دپارتمان پوست بیمارستان سینای در این خصوص می گوید:”اگر پوست شما خشک است، به دنبال مرطوب کننده هایی با خاصیت ضد آفتاب باشید و یا برعکس، به دنبال ضدآفتاب هایی باشید که شامل مواد آبرسان هستند” (مانند اسید هیالورونیک یا سرامیدها).

دکتر امیلی اسمیت، متخصص پوست در مرکز مراقبت های بهداشتی دانشگاه میسوری معتقد است برای پوست های حساس، کرم های ضد آفتابی که حاوی مواد معدنی یا فیزیکی هستند، انتخاب به مراتب مناسب تری می باشند. کرم های ضدآفتاب فیزیکی مقادیر زیادی اکسید روی و تیتانیوم دی اکسید دارند که می توانند از سوختگی پوست و دور چشم جلوگیری کنند. این مواد بر روی سطح پوست شما قرار می گیرند و لایه ای محافظ را در برابر اشعه های مضر خورشید ایجاد می کنند.

از طرف دیگر، ضد آفتاب های معدنی حاوی موادی مانند اکسی بنزون ها و اووبنزون ها هستند و می‌توانند اشعه های ماورا بنفش را جذب کنند تا به درون پوست شما نفوذ نکنند. اگر شما مستعد حساسیت های پوستی هستید، ممکن است این مواد معدنی گاهی سبب تحریک پوست شما شوند اما با این حال، خطر بروز چنین مواردی به طور کلی کم است.

بروزترین مطالب تخصصی پوست و مو در دکتر فارمو (DrPharmo) گردآوری شده است. 

دکتر دیوید فیلیک، متخصص پوست در میسوری خاطرنشان می کند:”استفاده از ضد آفتاب های شیمیایی و جذب آن ها در پوست بسیار آسان است و این دسته از کرم ها سفیدی کمتری را بر روی صورت شما به جای می گذارند” (به خاطر داشته باشید که در برخی از نقاط جهان، مانند هاوایی، استفاده از کرم های ضد آفتاب حاوی برخی از مواد شیمیایی خاص، به خاطر آسیبی که ممکن است به فضای دریاها و دریاچه ها برسانند، ممنوع می باشد).

اول: به دنبال برچسب Broad Spectrum باشید

SPF در انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب پارامتر مهمی است اما توجه به برچسب “Broad Spectrum” نیز اهمیت دارد؛ چرا که وجود این برچسب به شما اطمینان می بخشد که کرم می تواند از پوست شما در برابر تابش اشعه های مضر UVB  و UVA نیز محافظت کند. دکتر هدر دی راجرز در این خصوص معتقد است:” SPF تنها قدرت محافظت کرم در برابر اشعه های UVB را مشخص می کند. این اشعه ها می توانند با ایجاد سوختگی حتی آسیب هایی را نیز متوجه DNA پوست شما کنند. اشعه های UVA با نفوذ بیشتر در پوست، باعث ایجاد چین و چروک و لکه های قهوه ای در آن می شوند”.

بنابراین، به جای خریدن محصولی با SPF بالا، به دنبال محصولی با حداقل SPF 30 باشید که برچسب محافظت در برابر UVA و UVB را نیز داشته باشد.

دوم: توجه به اکسید روی

دکتر راجرز در این خصوص می گوید:” اکثر کرم های ضد آفتابی که در آمریکا به فروش می رسند، دارای مواد شیمیایی هستند. این بدان معناست که مواد شیمیایی و معدنی از پوست شما در برابر تابش آفتاب محافظت می کنند. این مواد شیمیایی بر روی سطح پوست شما قرار می گیرند اما جذب آن نمی‌شوند. اکسید زینک بهترین و کامل ترین محافظت در برابر خورشید را ارائه می کند. بر خلاف مواد تشکیل دهنده سایر ضد آفتاب های شیمیایی، مانند اووبنزن و اکسی بنزون، این ماده جذب بدن شما نمی شود”.

سوم: استفاده از تیتانیوم یا زینک برای پوست های حساس

اگر پوست حساسی دارید، علاوه بر انتخاب ضدآفتاب های حاوی اکسید زینک برای پوشش بالا، از محصولاتی که حاوی زینک یا تیتانیوم اکسید هستند نیز استفاده کنید. دکتر سهیل سیم زر، متخصص پوست در این خصوص می گوید” زینک و تیتانیوم به عنوان “مسدود کننده های فیزیکی” شناخته می شوند. این مواد در مقایسه با مواد شیمیایی فعال در “مسدود کننده های شیمیایی”، حساسیت های به مراتب کمتری را ایجاد می کنند”.

چهارم: SPF 30 یا بالاتر

دکتر فورمن در این خصوص می گوید:” SPF 30 می تواند ۹۷ درصد از اشعه های مضر خورشید را مسدود کند. اکثر افراد از کرم های ضدآفتاب به صورت اصولی استفاده نمی کنند. بنابراین بالا بردن میزان SPF می تواند راه حل مناسبی برای ایجاد یک شبکه قوی از بیشترین محافظت ممکن باشد”.

پنجم: کرم های ضد آفتاب ضد آب

دکتر فورمن در این خصوص معتقد است:” کرم های ضد آفتاب ضد آب بهترین انتخاب برای روزهای گرم و یا برای ورزش هستند. به خاطر داشته باشید که این نوع از کرم های ضد آفتاب خاصیت چسبندگی بیشتری دارند و باید هر دو ساعت یک بار تجدید شوند”. هیچ کرم ضد آفتابی به طور کامل ضد آب یا ضد عرق نیست، بنابراین گول این نوع تبلیغات در بازار را نخورید.

ششم: بهتر است اسپری ها را جایگزین کرم ها نکنید

انتخاب اسپری های ضد آفتاب می تواند وسوسه کننده باشد، چرا که استفاده از آن ها زمان بسیار کمی را از شما می گیرد. با این حال این نوع از ضد آفتاب ها ممکن است محافظت کامل را برایتان فراهم نکنند. دکتر فورمن در این خصوص می گوید:”اینکه آیا اسپری ضد آفتاب می توانند به طور کامل تمام بخشی از پوست که در معرض تابش خورشید است را پوشش دهد یا نه، بحثی چالش برانگیز است. این امر به ویژه در روزهای بادی و طوفانی باید مورد توجه قرار بگیرد. این بدان معناست که در صورت استفاده از اسپری های ضد آفتاب، شما ممکن است محافظت بخش هایی از پوست خود را از دست بدهید”.

علاوه بر این موارد همچنین توجه داشته باشید که سازمان امنیت و حفاظت دارویی FDA هنوز در حال بررسی اثرات مخرب استنشاق مواد شیمیایی موجود در اسپری های ضد آفتاب است. دکتر راجرز در ادامه می افزاید:” به یاد داشته باشید که ضد آفتاب تنها بخشی از تمهیدات لازم برای محافظت از پوست در برابر خورشید است. پوشاندن پوست بدن با کمک تجهیزات و یا قرار گرفتن در سایه نیز به اندازه انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب، اهمیت دارد”.

منبع : دکتر فارمو

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید