انتشار این مقاله


روش های کلیدی در مراکز ترک اعتیاد

اولین فاکتور به منظور فعالیت یک مرکز درمان اعتیاد این است که مجوزهای مربوطه را از ارگان های رسمی دریافت نموده باشد تا از لحاظ عملکردی و پزشکی واجد صلاحیت درمانی باشند.

ترک اعتیاد

روش های کلیدی در مراکز ترک اعتیاد :

روش های کلی و عمومی مورد استفاده در کلینیک‌های ترک اعتیاد شامل موارد زیر می شود :

  • دفع سم از بدن: پروسه دفع سم به دو شکل نرمال( ۳ الی ۵ روز بستری) و سم زدایی خیلی سریع(۴ الی ۶ ساعت همراه با تزریق) صورت می پذیرد. فرد درگیر در این مرحله آرام بخش مصرف می کند تا بتواند در حین سم زدایی درد شدید را تحمل کند تا سموم از بدن او دفع گردد.
  • مرحله تشخیص: تمامی افرادی که به هر شکلی با یکی از مواد مخدر و یا مواد الکلی درگیر هستند، در کلینیک می بایست مورد تست برای پروسه های روانکاوی به جهت مشکلات خواب، ابتلا به اختلالات بای پولار، اضطراب و افسردگی و … قرار گیرند، چرا که در حین روند درمان فیزیکی، درمان ذهنی و روانی نیز حائز اهمیت می باشد.
  • ریشه یابی خانوادگی: یکی از مفید ترین مراحل در پروسه ترک اعتیاد family Therapy می باشد. چرا که طبق تجربه، اغلب افرادی که به اعتیاد روی آورده اند دارای مشکلاتی با ریشه خانوادگی هستند.
  • دارو درمانی: در این گام  بر اساس نوع اعتیاد، ویژگی های فیزیولوژی بدنی، سابقه های درمانی، شدت درگیری و میزان وابستگی با توجه به صلاحدید پزشک دارو تجویز می شود.
مراکز درمانی

فاکتورهای ملزم یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد :

  • سنجش اعتبار و مجوز های لازم مرکز:

اولین فاکتور به منظور فعالیت یک مرکز درمان اعتیاد این است که مجوزهای مربوطه را از ارگان های رسمی دریافت نموده باشد تا از لحاظ عملکردی و پزشکی واجد صلاحیت درمانی باشند.

از تفاوت های بین کمپ های ترک اعتیاد با مراکز درمانی بستری و درمانی سرپایی همین مجوز ها می باشد.

کلینیک اعصاب و روان راه احیاء واجد مجوزهای لازم از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش کشور است. در این مرکز کلیه متد های ارائه شده مثل روانکاوی و روان درمانی زیر نظر پزشک های متخصص درمان اعتیاد، انجام می پذیرد.

  • سایر امکانات رفاهی مرکز:

اگر قصد بستری کردن بیمار را داشته باشید باید بدانید که یک کلینیک درمان اعتیاد علاوه بر تکمیل بودن کادر پزشکی می بایست از نظر تفریحی و رفاهی نیز کمبودی نداشته باشد تا در حین طی نمودن پروسه درمان بیمار کاملا احساس آرامش داشته و فضای شاد و سرزنده ای را در حضور سایر افراد تجربه کند.

  • داشتن برنامه و روش درمانی تخصصی:

یکی از مزیت های کلینیک اعصاب و روان راه احیاء بهره گیری از روش های درمانی تخصصی و روان کاوی به همراه پکیج های آموزشی می باشد که می توانید آنها را حتی از راه دور دانلود کرده و درمان را شروع کنید.

  • درمان کوتاه یا بلند مدت:

باید بر این مسئله واقف باشید که پروسه ترک اعتیاد یه شب طی نمی شود و نیاز به صبوری در این مسیر است. این مرکز درمانی شما را در تمامی مراحل همراهی خواهد کرد. در این پروسه به این نکات توجه داشته باشید که :

  • به جهت درمان اعتیاد راه سریع و میانبری در دسترس نیست پس باید پشتکار داشته باشید.
  • درمان این نوع درگیری ها داروی گیاهی ندارد.
  • از استفاده متد های غیر آکادمیک و غیر حرفه ایی خودداری کنید
  • به منظور دریافت کمک از کلینیک های درمان اعتیاد و اعصاب و روان کمک بگیرید.
روان درمانی ترک اعتیاد

ضرورت روانکاوی پس از ترک اعتیاد فیزیکی :

پس از آنکه سم زدایی های فیزیکی انجام پذیرفت، نوبت به مرحله ی توانبخشی و روان درمانی می رسد.

این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که شاید وابستگی بدنی به ماده مخدر وجود نداشته باشد اما تا مدت ها وابستگی های ذهنی در فرد باقی خواهد ماند. لذا پروسه روان درمانی باید جدی گرفته شود مخصوصا چنانچه علائم زیر در فرد دیده شده :

_ واکنش زیاد در برابر وقایع( اضطراب، گریه زیاد، بی خوابی مکرر)

_ غم و ناراحتی از عدم حضور ماده مخدر

_ احساس سرخوردگی و عدم رضایت از زندگی شخصی

_ افسردگی و گوشه گیری

_ تمایل به برگشت به ماده مخدر

اختلالات و مشکلات روحی در افراد درگیر به دو شاخه کوتاه مدت( ۴ مرحله) و بلند مدت ( ۸ مرحله) تقسیم می شود که به شرح آنها خواهیم پرداخت

  • روان درمانی کوتاه مدت پس از ترک فیزیکی:

این پروسه برای افرادی که وابستگی کمی به مخدر یا الکل داشته اند روش مناسبی است و در ۴ مرحله انجام می پذیرد:

  • آموزش و برسی در باب داروی مصرفی
  • یادگیری مهارت های ترک دارو
  • انجام تمرینات ریلکس شدن
  • برنامه ریزی های بلند مدت برای عدم بازگشت
  • روان درمانی بلند مدت پس از ترک فیزیکی:

چنانچه بیمار تمایل بسیار شدیدی به ماده مخدر داشته باشد، صدمات روانی شدید تری پس از سم زدایی به وی وارد شده است. پس در این حالت علاوه بر ۴ گام درمان کوتاه مدت ۴ قدم دیگر نیز باید طی شود:

  • ریشه یابی تمایل فرد به ماده مخدر به منظور تغییر عملکردهای رفتاری
  • درمان شناختی
  • آموزش مهارت حل مساله و بحران
  • مدیریت و کنترل تمایل شدید فرد به استفاده ماده مخدر
ترک اعتیاد


نکات روان درمانی در پروسه ترک اعتیاد :

تمامی افرادی که مبتلا اختلال مصرف هستند در هنگام درگیری با مواد مخدر یک گارد دفاعی دور خود می کشند و اجازه نزدیک شدن افراد را به خود نمی دهند، پس  به منظور شکستن این سد روان شناسان باید نکاتی را رعایت کنند:

_ پذیرش فرد در شرایط واقعی: معنی پذیرش تایید شرایط نیست اما روان شناس باید اختلال مصرف بیمار را همان گونه که هست بپذیرند

_ رازداری پزشک: از اصلی ترین فاکتور های اعتماد سازی، رازداری پزشک برای مراجعه کننده است.

_ عدم قضاوت، تحقیر و برچسب زدن: روانکاوان اکید نباید اقدام به قضاوت رفتار و سبک زندگی بیمار کنند.

_ عدم تحمیل عقاید: جلسات تراپی محلی برای ترویج اندیشه و ارزش نیست پس باید بدون جانب داری و القا الگوهای ذهنی جلسات پیش رود.

_ صداقت در روند درمان: مطمئنا صداقت در روند درمان بسیار موثر تر از دروغ های پوشالی و بدون اساس خواهد بود.

_ مهارت گوش دادن: هر چند که فرد به منظور یادگیری فنون عدم وابستگی ذهنی به مواد مخدر نزد روانشناس رفته است، اما گاهی تاثیر گوش سپردن به صحبت های بیمار از درمان های دارویی هم بیشتر خواهد بود.

* چنانچه با اختلال مصرف مواد مخدر درگیر هستید و تصمیم بر درمان و ترک اعتیاد دارید، بدانید که همین حالا بهترین زمان برای شروع است و در این مسیر تنها نیستید. کلینیک اعصاب و روان راه احیاء با جدیدترین متد و به کارگیری کادری متخصص و با تجربه همراه شما خواهد بود.

کلینیک اعصاب و روان راه احیاء
تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید