انتشار این مقاله


کشف مولکول عامل PTSD در مغز

پژوهش‌هایی که توسط محققان آمریکایی صورت گرفته‌است به کشف مولکولی در مغز موش‌ها منجر شده‌است که به‌نظر می‌رسد سبب فراموش‌کردن ترس ناشی‌از واقعه‌ای هولناک می‌شود. نتایج این تحقیقات در مجله‌ی Nature Neuroscience  منتشر شده‌است و نشان می‌دهد آنزیمی با نام Cdk5 که نوعی پروتئین کیناز است و در هیپوکامپ مغز –مکز ذخیره‌ی اطلاعات- به فراموش‌کردن […]

پژوهش‌هایی که توسط محققان آمریکایی صورت گرفته‌است به کشف مولکولی در مغز موش‌ها منجر شده‌است که به‌نظر می‌رسد سبب فراموش‌کردن ترس ناشی‌از واقعه‌ای هولناک می‌شود.

نتایج این تحقیقات در مجله‌ی Nature Neuroscience  منتشر شده‌است و نشان می‌دهد آنزیمی با نام Cdk5 که نوعی پروتئین کیناز است و در هیپوکامپ مغز –مکز ذخیره‌ی اطلاعات- به فراموش‌کردن ترسی که حاصل از به‌یادآوری واقعه‌ای خاص است کمک می‌کند. به‌گونه‌ای که افزایش فعالیت این آنزیم سبب پایداری ترس می‌شود.

PTSD از استرس و ترس بسیار شدید نسبت به یک رخداد شکل می‌گیرد و نشانه‌های آن، با گذشت زمان کمتر نخواهند شد. ناتوانی مغز در پاکسازی ترسی که با قرار گرفتن در موفعیتی مشابه ایجاد می‌شود، عامل اصلی پایداری PTSD است.

نشانه‌های این اختلال عبارت‌اند از فلش‌بک‌های از واقعه‌ی هولناک، احساس ترس بسیار شدید، استرس و در برخی موارد افسردگی.

درمانی که اکنون برای این مشکل مورداستفاده قرار می‌گیرد شامل از بین بردن شرایطیط است که موجب بروز PTSD می‌شوند. داروهای آنتی‌دپرسانت نیز در برخی موارد کاربرد دارند.

محققان با اطلاع از این‌که Cdk5 زمانی که با پروتئینی با نام p35 باند می‌شود می‌تواند موجب کمک به نورون‌های درحال رشد و انتقال آنها به محل مناسب خود می‌شود، قصد دارند مکانیسم تأثیرگذاری این آنزیم بر خاطرات مرتبط با ترس را بیابند.

قابل توجه بود که مهار آنزیم Cdk5 سبب ازبین رفتن ترس ناشی از خاطرات گذشته در موش‌ها می‌شود. این اطلاعات جدید می‌توانند منجر به کشف مسیری جدید برای درمان اختلالات فراوانی که عامل آنها موضوع ذکر شده‌است، باشد. انواع فوبیا، PTSD، بسیاری از اختلالات عاطفی از این قبیل مشکلات می‌باشند.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید