انتشار این مقاله


تغذیه چه تاثیری بر سلامت مو دارد؟

تغذیه نقش بسیار مهمی در رویش مو ها دارد. شاید تجربه کرده باشید که به دنبال گرفتن رژیم های غذایی برای لاغر شدن، الگوی رشد و یا ریزش موی سر هم تغییر می کند. کاهش کالری و انرژی بدن، کاهش ریز مغذی های حیاتی برای رشد سلول ها (از جمله مو ها) مانند روی، سلنیوم […]

تغذیه نقش بسیار مهمی در رویش مو ها دارد. شاید تجربه کرده باشید که به دنبال گرفتن رژیم های غذایی برای لاغر شدن، الگوی رشد و یا ریزش موی سر هم تغییر می کند. کاهش کالری و انرژی بدن، کاهش ریز مغذی های حیاتی برای رشد سلول ها (از جمله مو ها) مانند روی، سلنیوم و آهن، کاهش پروتئین دریافتی غذا و کمبود های ویتامینی به ویژه ویتامین های گروه B، رابطه مستقیم با ریزش مو ها دارد ونهایتا شما را مجبور به کاشت مو نزد یک پزشک جراحی پلاستیک معتبر می کند.

مصرف مواد غذایی زیر کمک شایانی به رشد مو ها می کند

  • ماهی های چرب : مانند سالمون و ماهی تون به خاطر امگا ۳، امگا ۶ و آنتی اکسیدان های فراوان، می‌توانند به رشد مو ها کمک کنند. همچنین، ماهی های چرب حاوی سلنیوم و ویتامین های گروه B و D3 می باشند.
  • سیب زمینی : حاوی مقادیر قابل توجهی از بتاکاروتن است. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل شده که در افزایش رشد و ضخیم شدن مو ها نقش دارد.
  • اسفناج : به عنوان یک منبع غنی از ویتامین A، ویتامین B9 یا اسید فولیک و آهن شناخته شده است. آهن در سلول های خونی به حمل اکسیژن کمک می کند و رشد مو ها را تقویت خواهد کرد.
  • تخم ها و دانه ها : این دسته از مواد غذایی منابع خوبی برای پروتئین ها، ویتامین های گروه B و کالری می باشند. مصرف روزانه حداقل یک عدد تخم مرغ، سلامت مو های شما را تضمین خواهد کرد.

پزشک های تغذیه تهران معتقدند حفظ و بهبود سلامت مو و نگهداری از آن نیازمند توجه به عوامل، تغذیه‌ای، محیطی و ژنتیکی گوناگونی است که می‌تواند بر رشد و یا ریزش مو ها تاثیر بگذارد. علاوه بر تغذیه، استرس و فشار های روزمره در زندگی به طور قابل ملاحظه ای مرتبط با ریزش مو است. همچنین نباید فراموش کرد هر انسان به لحاظ ژنتیکی و خصوصیات فیزیکی با دیگری متفاوت می‌باشد؛ نتیجه آنکه، سودمندی راهکارهای ارائه شده در زمینه درمان ریزش مو، بستگی زیادی به ژنتیک و نژاد فرد دارد.

می‌گویند استرس موجب خاکستری شدن و ریزش مو می‌شود. آیا این واقعیت دارد؟

با اینکه گاهی ممکن است از شدت استرس کاری، مالی یا شخصی دل‌تان بخواهد تک‌تک موهای‌تان را بکنید ولی استرس مستقیماً به خاکستری شدن مو ارتباطی ندارد. تحقیقات نشان داده‌اند که آسیب اجتناب ناپذیر به DNA سلول‌هایی که رنگدانه‌های مو را می‌سازند، علت اصلی تغییر رنگ موهاست. اما سوال اینجاست که آیا استرس می‌تواند فرآیند پیری را تسریع کند و به تبع آن موها زودتر از آنچه که باید خاکستری شوند؟ در حال حاضر جواب این سوال قطعی نیست.

«شاید بعد از گذراندن دوره‌های طولانی استرس، خاکستری شدن مو در بعضی از افراد سرعت بیشتری به خود بگیرد.» اما این صرفاً یک گمانه‌زنی است. «تا به حال تحقیقات پزشکی اثبات شده‌ای در این زمینه وجود ندارد.

اگر هنوز کسی درباره تاثیر استرس بر خاکستری شدن مو اطمینان ندارد، پیش‌بینی‌ها درباره تاثیر استرس بر ریزش مو در چه حد است؟ آیا هنوز هم رابطه‌ای بین این دو برقرار است یا نه؟

چه چیز موجب استرس شما شده

به عقیده‌ی بسیاری از روانپزشک های تهران همه چیز بستگی به نوع استرسی دارد که به شما وارد می‌شود. «اگر به خاطر دیر رسیدن به محل کارتان و حجم کار زیاد استرس دارید، خیال‌تان راحت باشد که این استرس به ریزش مو منتهی نخواهد شد.» استرس‌های روزمره و کوتاه مدت آنقدر روی بدن‌شما تاثیرگذار نیست که موجب ریزش مو شود. عامل مهم‌تری برای این اتفاق نیاز است. «این استرس‌های روزمره موجب بهم ریختن الگوی خواب می‌شود یا روی اشتها تاثیر می‌گذارد و سطح هورمون استرس را در بدن بالا می‌برد.»

برخی دیگر از پرشکان به صراحت این موضوع را رد می‌کنند: «رابطه‌ی میان استرس و ریزش مو افسانه‌ای بیش نیست و اصلاً چنین چیزی حقیقت ندارد.». به گفته‌ی آن‌ها هیچ مدرکی وجود ندارد که اثبات کند چند روز پر استرسی که در هفته‌ی گذشته، داشته‌اید قرار است این هفته موجب ریزش بیشتر موهای‌تان شود.»

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید