انتشار این مقاله


راهکارهای درمانی برای افسردگی مقاوم به درمان

مفهوم افسردگی مقاوم به درمان افسردگی یک اختلال خلقی است که شامل احساس غم و اندوه مداوم و ازدست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که قبلا برایتان لذت‌بخش بودند، می‌شود. البته افسردگی با نوسانات خلقی که افراد مرتبا به عنوان بخشی از زندگی تجربه می‌کنند، متفاوت است. رویدادهای مهم زندگی مانند ازدست دادن یک عزیز یا […]

مفهوم افسردگی مقاوم به درمان

افسردگی یک اختلال خلقی است که شامل احساس غم و اندوه مداوم و ازدست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که قبلا برایتان لذت‌بخش بودند، می‌شود. البته افسردگی با نوسانات خلقی که افراد مرتبا به عنوان بخشی از زندگی تجربه می‌کنند، متفاوت است.

رویدادهای مهم زندگی مانند ازدست دادن یک عزیز یا ازدست دادن شغل، می‌تواند منجر به افسردگی و افسردگی مقاوم به درمان شود. با این حال، پزشکان تنها در صورت تداوم احساس غم و اندوه، آن را بخشی از افسردگی می‌دانند.

اگر تحت درمان افسردگی قرار گرفته‌اید اما علایم شما بهبود نیافته است، ممکن است افسردگی مقاوم به درمان داشته باشید. مصرف داروهای ضد افسردگی یا مراجعه به روانشناس (روان درمانی) علایم افسردگی را برای اکثر افراد تسکین می‌دهد. معمولا در هر جای دنیا که باشید، روانشناسانی باتجربه و مجرب به عنوان روانشناس در استرالیا، روانشناس در هامبورگ و آلمان، روانشناس در دبی و دیگر کشورها وجود دارند که می‌توانند شما را در زمینه افسردگی، راهنمایی و درمان کنند. اما با وجود افسردگی مقاوم به درمان، درمان‌های استاندارد کافی نیستند. آنها ممکن است به هیچ وجه به شما کمک زیادی نکنند، یا اینکه علایم شما را بهبود دهند اما پس از مدتی علایم شما مجددا بروز یابند.

علایم افسردگی مقاوم به درمان می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و ممکن است نیاز به امتحان روش‌های متعددی برای شناسایی آنچه به شما کمک می‌کند، باشد.

افسردگی مقاوم به درمان- تصویر ۱

استراتژی‌های دارویی در افسردگی مقاوم به درمان

اگر قبلا داروی ضد افسردگی را امتحان کرده‌اید و موثر واقع نشده است، امید خود را از دست ندهید. امکان دارد پزشک شما دوز مناسب، دارو یا ترکیبی از داروهایی که برای شما مفید است را پیدا نکرده باشد. به شما توصیه می‌کنیم روانشناسانی باتجربه و مجرب در سراسر دنیا و خصوصا ایران و استرالیا و آلمان و … وجود دارند که می‌توانند به شما در مورد نحوه درست مصرف داروها کمک کنند. در اینجا چند گزینه دارویی وجود دارد که پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد:

۱- مدت زمان بیشتری داروهای فعلی خود را مصرف کنید.

داروهای ضد افسردگی و سایر داروهای افسردگی معمولا چهار تا هشت هفته طول می‌کشد تا تاثیر واقعی خود را نشان دهند و عوارض جانبی آنها کاهش یابد. برای برخی افراد، حتی مدت زمان بیشتری هم طول می‌کشد. پس در مصرف داروهایتان، صبور باشید.

۲- اگر پزشکتان به شما توصیه کرد، دوز داروهای خود را افزایش دهید.

از آنجا که افراد به داروها متفاوت پاسخ می‌دهند، ممکن است لازم باشد از دوز بالاتری از دارو استفاده کنید.

۳- امکان دارد پزشک شما توصیه کند داروهای ضد افسردگی خود را تغییر دهید.

برای برخی از افراد، اولین داروی ضد افسردگی که استفاده نمودند، گزینه‌ی مناسب و موثری نخواهد بود. ممکن است لازم باشد چند دارو را امتحان کنید تا یکی را پیدا کنید که برای شما مناسب است و بیشترین تاثیر را دارد.

۴- ممکن است پزشک از شما بخواهد نوع دیگری از داروهای ضد افسردگی را به داروهای در حال مصرفتان اضافه کنید.

پزشک شما ممکن است دو گروه مختلف از داروهای ضد افسردگی را همزمان تجویز کند. به این ترتیب آنها طیف وسیعی از شیمی مغز را که با خلق و خو مرتبط است، تحت تاثیر قرار خواهند داد. این مواد شیمیایی، انتقال دهنده‌های عصبی هستند که شامل دوپامین، سروتونین و نوراپی نفرین می‌باشند.

۵- ممکن است پزشکتان دارویی را که معمولا برای بیماری دیگری استفاده می‌شود، به داروهای شما اضافه کند.

پزشک شما ممکن است دارویی را تجویز کند که عموما برای مشکلات دیگر روانی یا جسمی به همراه داروی ضد افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این رویکرد که به عنوان تقویت‌کننده شناخته می‌شود، ممکن است شامل داروهای ضد روان پریشی، تثبیت کننده‌های خلق و خو، داروهای ضد اضطراب، داروهای هورمون تیروئید یا داروهای دیگر باشد.

دکتر کامیار سنایی روانشناس

مشاوره روانشناسی

مشاوره روانشناسی (روان درمانی) توسط روانپزشک، روانشناس یا سایر متخصصان سلامت روان می‌تواند بسیار موثر باشد. در هر جای دنیا که باشید، روانشناسانی باتجربه و مجرب به عنوان روانشناس در استرالیا، روانشناس در هامبورگ و آلمان، روانشناس در دبی و کانادا وجود دارند که می‌توانند شما را در این زمینه راهنمایی و درمان کنند.

برای بسیاری از افراد، روان درمانی همراه با دارو درمانی بهترین عملکرد را دارد. طی مراجعه به درمانگر خود، می‌توانید رفتارها و استراتژی‌های خاصی را برای غلبه بر افسردگی‌تان بیاموزید. به عنوان مثال، روان درمانی می‌تواند به شما کمک کند تا:

– راه‌های بهتری برای مقابله با چالش‌های زندگی بیابید.

– با آسیب‌های روحی گذشته برخورد کنید.

– روابط را به شیوه‌ای سالمتر مدیریت کنید.

– بیاموزید که چگونه استرس را در زندگی خود کاهش دهید.

اگر به نظرتان مشاوره برایتان مفید نیست، با روان‌درمانگر خود در مورد امتحان یک روش متفاوت صحبت کنید. یا سعی کنید به روان‌درمانگر دیگری مراجعه نمایید. 

روان درمانی در افسردگی مقاوم به درمان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

۱- درمان شناختی رفتاری (CBT)

این رویکرد، به افکار، احساسات و رفتارهایی که بر روحیه شما تاثیر می‌گذارد، می‌پردازد. این رویکرد به شما کمک می‌کند تا الگوهای تفکر منفی‌تان را شناسایی کرده و تغییر دهید و مهارت‌هایی را به شما می‌آموزد که به چالش‌های زندگی با روش‌هایی مثبت پاسخ دهید.

۲- درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به شما کمک می‌کند تا رفتارهای مثبتی داشته باشید، حتی زمانی که افکار و احساسات منفی دارید. این رویکرد برای شرایط مقاوم در برابر درمان طراحی شده است.

افسردگی مقاوم به درمان- تصویر ۲

۳- روان درمانی بین فردی

روان درمانی بین فردی بر حل مسایل مربوط به رابطه که ممکن است به افسردگی شما آسیب بیشتری وارد کند، تمرکز دارد.

۴- زوج درمانی

این نوع درمان شامل اعضای خانواده یا همسر یا شریک عاطفی شما طی فرایند مشاوره است. کنترل استرس در روابطتان می‌تواند به افسردگی شما کمک کند.

۵- درمان رفتاری دیالکتیکی

این نوع درمان به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های پذیرش و مهارت حل مساله را یاد بگیرید. این درمان برای افرادی که افکار خودکشی مزمن یا رفتارهای خودآزاری دارند نیز مفید است، که این افکار و رفتارها گاهی اوقات همراه با افسردگی مقاوم به درمان است.

۶- روان درمانی گروهی

این نوع مشاوره شامل گروهی از افرادی است که با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند و با یک روان درمانگر کار می‌کنند.

۷- مایندفولنس یا ذهن آگاهی

مایندفولنس یا ذهن آگاهی شامل توجه و پذیرش افکار و احساسات خود، بدون قضاوت در مورد آنها است.

۸- فعالسازی رفتاری

این نوع درمان با افراد افسرده کار می‌کند تا به تدریج از اجتناب و انزوای آنها بکاهد و مشارکت آنها را در فعالیت‌هایی که قبلا از آنها لذت می‌بردند یا فعالیت‌هایی که روحیه‌شان را بهبود می‌بخشد، افزایش دهد.

منبع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/depression/in-depth/treatment-resistant-depression/art-20044324
تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید