انتشار این مقاله


بهترین راه درمان شپش سر چیست؟

شپش سر، جانوری مزاحم است که خیلی سریع تخم‌گذاری می‌کند و به زندگی در سر و لابه‌لای موها علاقه دارد. هنگام برخورد با شپش، باید چند نکته را در نظر داشته باشید. اگرچه آن‌ها می‌توانند خیلی سریع گسترش یابند و از فردی به فرد دیگر منتقل شوند؛ اما ناقل بیماری نیستند و به این یعنی […]

شپش سر، جانوری مزاحم است که خیلی سریع تخم‌گذاری می‌کند و به زندگی در سر و لابه‌لای موها علاقه دارد.

هنگام برخورد با شپش، باید چند نکته را در نظر داشته باشید.

اگرچه آن‌ها می‌توانند خیلی سریع گسترش یابند و از فردی به فرد دیگر منتقل شوند؛ اما ناقل بیماری نیستند و به این یعنی شما یا فرزندانتان به هیچ وجه بیمار نیستید.

مواقعی وجود دارد که تنها کاری که باید انجام دهید این است که از شانه شپش برای شانه زدن نیش‌ها، پوره‌ها و شپش‌های بالغ در مو‌های خود یا فرزندتان استفاده کنید.

اما به راستی بهترین راه درمان شپش سر چیست؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی راه‌های مختلف درمان شپش بپردازیم و بهترین راه را برای درمان شپش انتخاب کنیم.

شانه مرطوب را امتحان کنید

شانه کردن موهای مرطوب، یک روش سنتی برای از بین بردن شپش از روی مو است. این روش دارای مزایایی مانند قابل مشاهده‌تر کردن شپش، متمایز کردن آن‌ها از شوره سر و مقرون به صرفه بودن است.

شانه مرطوب، شامل استفاده از اسپری نرم‌کننده روی تار‌های مرطوب مو، استفاده از یک شانه دندانه ریز و در برخی موارد، یک ذره‌بین برای بررسی واضح هر تار مو و حذف شپش‌ها است.

اگرچه روش شانه کردن موهای مرطوب می‌تواند مؤثر باشد؛ اما زمان‌بر است و برای تکمیل نیاز به صبر دارد.

شپش را خفه کنید

در برخی از درمان‌های طبیعی شپش مو، روشی به‌نام « خفه‌ کننده » یا « خفه ‌کردن » معرفی می‌شود که به خوبی کار می‌کنند. اگر دستورالعمل‌ها را به‌دقت دنبال کنید، یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن شپش سر است.

توجه به این نکته مهم است که برخی از کارشناسان بر این باور هستند که در واقع شانه زدن، کار اصلی را انجام می‌دهد و روش‌های درمانی خفه کننده فقط شپش‌ها را بیهوش می‌کنند و باعث می‌شوند آن‌ها کندتر شده و راحت‌تر به شانه گیر بیفتند.

برای استفاده از این روش ابتدا مو‌ها را با روغن زیتون یا بادام به‌طور کامل بپوشانید. (استفاده از وازلین و سس مایونز توصیه نمی‌شود؛ زیرا آن‌ها بی‌جهت کثیف هستند و شستشوی هر دو ممکن است دشوار باشد). برخی از افراد پیشنهاد می‌کنند که به جای موها، روغن زیتون یا بادام را به شانه بمالید و در صورت نیاز، دوباره روغن به آن بمالید. می‌توانید از این روش هم استفاده کنید ولی ممکن است مجبور شوید هر دو روش را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای شما بهتر است.

مطمئن شوید تمام حوله‌هایی که استفاده کرده‌اید را بشویید و شانه شپش را تمیز کنید. شانه را به مدت ۳۰ دقیقه در محلول سفید‌کننده ۱۰ درصد یا محلول لیزول ۲ درصد قرار دهید و سپس آن را خیلی خوب بشویید. به عنوان جایگزین، می‌توانید شانه را به مدت ۳۰ دقیقه در سرکه بگذارید یا آن را به مدت ۱۰ دقیقه در آب بجوشانید.

این روش را هر روز به مدت یک هفته انجام دهید. سپس، برای دو هفته آینده، هر شب با شانه زدن، موهای خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که شپش از بین رفته است.

درمان شپش سر با روغن‌های اصلی

گفته می‌شود تعدادی از روغن‌های اصلی (ضروری) همراه با شانه کردن، در از بین بردن شپش سر مؤثر هستند.

روغن‌های اصلی را هرگز نباید بخورید. در واقع، برخی از آن‌ها سمی هستند. قبل از استفاده از هر روغن، همیشه آن‌ها را با روغن حامل رقیق کنید و یک قطره کوچک از مخلوط رقیق شده را در پشت دست خود یا فرزندتان بریزید. در صورت عدم واکنش، استفاده از اسانس باید بی‌خطر باشد.

توجه داشته باشید که تحقیقات کافی برای اطمینان از بی‌خطر بودن روغن‌های ضروری برای کودکان وجود ندارد.

اگرچه بسیار نادر است؛ اما برخی از بچه‌ها به این روغن‌ها (به‌خصوص روغن درخت چای) واکنش‌های آلرژیک دارند. اگر فرزند شما به یکی از آن‌ها حساسیت دارد، به سراغ روغن بعدی در لیست بروید. روغن‌هایی که اثربخشی خود را در درمان شپش سر نشان داده‌اند عبارتند از:

  • روغن درخت چای
  • روغن اسطخدوس
  • روغن چریش
  • روغن گل میخک
  • روغن اوکالیپتوس
  • روغن انیسون
  • روغن برگ دارچین
  • روغن آویشن قرمز
  • روغن نعناع
  • روغن جوز هندی

۵۹ میلی‌لیتر روغن زیتون را با ۱۵ تا ۲۰ قطره از یکی از روغن‌های اصلی مخلوط کنید. این مخلوط را با استفاده از توپ‌های پنبه‌ای روی پوست سر بمالید. بگذارید یک شب روی پوست سر و مو بماند (حداقل ۱۲ ساعت). سپس موها را شانه بزنید و شامپو بزنید، بشویید و تکرار کنید.

به یاد داشته باشید شانه کردن مو‌ها برای از بین بردن شپش و تخم آن‌ها کاملاً ضروری است.

بهترین درمان برای شپش سر

بهترین درمان برای شپش سر، استفاده از محلول ضد شپش نایلیس است. یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌ برای درمان شپش سر استفاده از محلول‌ها و لوسین‌‌های موجود است که نمونه‌های خارجی و داخلی مختلفی در بازار یافت می‌شود. یکی از بهترین محصولات، محلول ضد شپش نایلیس است که توسط شرکت کیمیا کالای رازی به صورت تضمینی شپش سر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از بین می‌برد.

بسیاری از محصولات ضد شپش موجود در بازار، می‌توانند شپش سر را از بین ببرند؛ اما تفاوت محلول ضد شپش نایلیس با دیگر محصولات این است که می‌تواند حتی تخم شپش سر را هم در نخستین استفاده از بین ببرد. اگرچه محلول ضد شپش نایلیس می‌تواند فقط با یک‌بار استفاده تمام شپش‌ها و تخم‌های شپش موجود در سر را از بین ببرد؛ اما توصیه می‌شود که جهت اطمینان از عدم بازگشت شپش‌ها و از بین رفتن کامل آن‌ها، درمان را تا ۷ روز ادامه دهید.

شما می‌توانید برای درمان شپش سر از محلول ضد شپش نایلیس نیز استفاده کنید که می‌تواند سریع شپش سر را درمان کند. استفاده از محلول ضد شپش نایلیس برای درمان شپش سر سبب می‌شود که تمامی تخم شپش‌ها در هر بخش از مو که هستند از بین بروند. محلول ضد شپش نایلیس دارای ترکیبات محلولی بسیار قوی هستند و البته این محلول بسیار کشنده تنها برای شپش خطرناک است و هیچ عارضه را به همراه ندارد.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید