انتشار این مقاله


ترک اعتیاد با قهوه | فواید و مضرات

ترک اعتیاد با قهوه یکی از موضاعاتی است که در این مقاله درباره آن صحبت می کنیم. مسئله قابل توجه این است که آیا کسانی که به مواد مخدر اعتیاد دارند می توانند برای ترک اعتیاد از قهوه استفاده کنند. قهوه در این زمینه چه قدر می تواند به آنها کمک کند. و آیا مضراتی […]

ترک اعتیاد با قهوه یکی از موضاعاتی است که در این مقاله درباره آن صحبت می کنیم. مسئله قابل توجه این است که آیا کسانی که به مواد مخدر اعتیاد دارند می توانند برای ترک اعتیاد از قهوه استفاده کنند.

قهوه در این زمینه چه قدر می تواند به آنها کمک کند. و آیا مضراتی هم دارد یا خیر. آیا باید دانه قهوه عربیکا خرید یا باید دانه قهوه ربوستا خرید؟

برخی معتقدند که با مصرف قهوه می توان سموم ناشی از مصرف زیاد مواد مخدر را از بدن پاکسازی کرد. زیرا کافئین موجود در قهوه بسیار بالا است و مصرف کافئین کمک می کند فرد اعتیاد خود را راحتتر ترک کند.

آیا تمام مواد کافئین دار می توانند برای ترک اعتیاد مفید باشند؟ 

موادی که بیشترین کافئین را دارند می توان به قهوه و نوشابه های انرژی زا اشاره کرد. چای نسبت به این دو کافئین کمتری دارد. 

نوشابه های انرژی زا علاوه بر کافئین حاوی مقادیر زیادی شکر هستند. میزان مصرف روزانه مجاز شکر برای آقایان ۳۶ گرم و برای خانمها ۲۵ گرم می باشد. این در حالی است که بعضی نوشیدنی های انرژی زا حدود ۶۹ گرم شکر را وارد بدن می کنند. پس می توان با اطمینان گفت مصرف نوشابه های انرژی زا نه تنها برای کسانی که به مواد مخدر اعتیاد دارند مضر است. بلکه برای افراد سالم هم می تواند خطرناک باشد.

مصرف زیاد شکر باعث بیماری های قلبی، دیابت، اضافه وزن و چاقی، التهاب کبد و کبد چرب می شود. هر کدام از این بیماری ها به شدت خطرناک است.

شاید بتوان گفت ترک اعتیاد با قهوه بهتر است اگر بتوان ثابت کرد مصرف کافئین به ترک اعتیاد کمک می کند. متاسفانه مصرف کافئین بیش از حد خود می تواند اعتیاد آور باشد. در عین حال هنوز کسی نمی داند مصرف بالای قهوه در فردی که اعتیاد دارد چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

واکنش های بدن افراد مختلف نسبت به نوشیدن قهوه با هم متفاوت است. مصرف کافئین بالا می تواند خطراتی برای فرد به همراه داشته باشد. در عین حال عده ای از افراد طعم تلخ قهوه را دوست ندارند و آن را با شکر زیاد میل می کنند. همانطور که گفته شد مصرف بیش از حد شکر می تواند بسیار خطرناک باشد.

فواید ترک اعتیاد با قهوه 

حدس زده می شود مصرف قهوه به دلیل کافئین می تواند برای ترک اعتیاد مفید باشد. البته مصرف قهوه برای افراد مختلف اثرات متفاوتی دارد. پس نمی توان گفت همه افراد یک نتیجه را می گیرند. این موضوع اوضاع را کمی پیچیده می کند. هر فرد با توجه به نوع اعتیاد و سابقه آن و همینطور میزان مصرف قهوه واکنش های متفاوتی هنگام ترک اعتیاد با قهوه از خود نشان می دهد.

نوشیدنی چای پرطرفدارترین نوشیدنی در کل دنیا است. چای حاوی آنتی اکسیدان است و از بروز بعضی سرطان ها جلوگیری می کند. بنابراین افرادی که مایلند اعتیاد خود را ترک کنند اگر نمی توانند کافئین بالا مصرف کنند. به جای قهوه، چای بنوشند.

در بعضی از مطالعات به این نتیجه رسیده اند که ترک اعتیاد با قهوه فواید زیادی دارد. بر اساس این مطالعات قهوه می تواند از بیماری های قلبی و عروقی، سکته های مغزی، سرطان و سیروز کبد، دیابت نوع ۲ و نقرس جلوگیری کند. البته میزان مصرف آن هم باید مناسب (حداکثر ۴ فنجان روزانه) باشد. البته مطالعاتی در گذشته وجود داشت که قهوه می تواند باعث بالا رفتن فشارخون و کلسترول شود. همچنین احتمال سرطان مثانه و پانکراس را افزایش می دهد.

مطالعات درباره ترک اعتیاد با قهوه به نتایج ضد و نقیض دست پیدا کرده است. نمی توان با اطمینان گفت که نوشیدنی قهوه به ترک اعتیاد کمک می کند.

کافئین میتواند باعث بهبود خلق و خو شود

نوشیدنی قهوه خواص بسیار زیادی دارد. کافئین موجود در قهوه انرژی لازم برای فعالیت های روزانه را به بدن می رساند. دامنه توجه و تمرکز و همینطور سطح هوشیاری بدن را بالا می برد. باعث کاهش افسردگی و اضطراب می شود و خلق و خو را بهبود می بخشد. 

شاید به دلیل تمام موارد ذکر شده قهوه می تواند به ترک اعتیاد کمک کند. و بر سلامت روح و روان فرد اثرات مطلوب و مثبتی داشته باشد.

افرادی که مایل به ترک اعتیاد هستند اوایل شروع درمان یک حالت سستی و تحریک پذیری در بدن دارند. اثرات مفید قهوه می تواند به فرد در بهبود این حالت ها کمک کند. ممکن است مصرف قهوه اثرات سویی داشته باشد اما این اثرات از مصرف مواد مخدر بسیار کمترند.

تنها نکته مهم این است که ترک اعتیاد با قهوه به تنهایی ممکن نیست و نباید کافئین جایگزین مواد مخدر شود. مصرف به میزان مناسب قهوه فقط می تواند به فرد کمک کند تا روند درمان بهتر پیش برود.

مضرات ترک اعتیاد با قهوه 

کافئین خاصیت تحریک پذیری عصبی در بدن را افزایش می دهد. مصرف زیاد کافئین باعث بالا رفتن اضطراب در فرد می شود. معمولا افرادی که اعتیاد دارند اضطراب آنها زیاد است. بنابراین مصرف کافئین می تواند اضطراب آنها را بیشتر کرده و روند درمان آنها را مختل کند.

یکی دیگر از مشکلات کافئین موجود در قهوه بی خوابی است. کسانی که در حال ترک اعتیاد هستند نیاز به خواب کافی دارند. مصرف قهوه خواب آنها را دچار اختلال کرده و در روند درمان تاثیر منفی می گذارد.

بی خوابی می تواند تمرکز و دامنه توجه را به شدت پایین بیاورد. حافظه را ضعیف کند و سلامت عاطفی و روانی فرد را به خطر بیندازد. در نهایت فرد دچار اضطراب و افسردگی شدید شده، سلامت روح و روان فرد تهدید می شود. و ممکن است به مصرف مواد دوباره روی آورد. در واقع مصرف کافئین نتیجه معکوس داشته باشد.

حتما به این نکته دقت کنید که میزان مصرف کافئین و زمان مصرف طوری باشد که به خواب لطمه ای وارد نشود.

سخن پایانی 

درباره ترک اعتیاد با قهوه می توان گفت مصرف کافئین در افراد مختلف تاثیرات متفاوتی دارد. این موضوع بستگی به میزان سلامت جسمی و روحی افراد نیز دارد. اثر کافئین معمولا تا حدود ۵ تا ۶ ساعت باقی می ماند. اما بعضی افراد حتی با وجود خوردن قهوه قبل از ظهر باز هم دچار بی خوابی می شوند. 

شاید آنچه مهم است خرید آنلاین قهوه بر هزینه ای که برای مواد مخدر می شود ارجحیت دارد. هر چه قدر کافئین اثرات منفی داشته باشد بهتر از مصرف مواد است. و شاید بتواند به فرد برای ترک اعتیاد کمک کند.

قهوه کویز – ترک اعتیاد با قهوه | فواید و مضرات

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید