انتشار این مقاله


وازکتومی، عمل بستن لوله در مردان چگونه است؟

امروزه دلایلی متعددی همچون عدم آمادگی روحی، مادی و تعداد فرزندان زیاد سبب شده است که ترس از بارداری ناخواسته به یکی از دغدغه‌های مهم زوجین به هنگام رابطه جنسی مبدل گردد. روش‌های متنوعی نظیر کاندوم‌های مردانه یا زنانه، قرص، دستگاه داخل رحمی، عمل وازکتومی و یا توبکتومی می‌تواند به جلوگیری از بارداری کمک کند […]

امروزه دلایلی متعددی همچون عدم آمادگی روحی، مادی و تعداد فرزندان زیاد سبب شده است که ترس از بارداری ناخواسته به یکی از دغدغه‌های مهم زوجین به هنگام رابطه جنسی مبدل گردد. روش‌های متنوعی نظیر کاندوم‌های مردانه یا زنانه، قرص، دستگاه داخل رحمی، عمل وازکتومی و یا توبکتومی می‌تواند به جلوگیری از بارداری کمک کند اما برخی از این روش‌ها به طور کامل نمی‌توانند درصد بارداری را کاهش دهند و راهی موقتی هستند. سوالی که مطرح می‌شود اینست که کدام روش جلوگیری دائمی بوده و کمترین عوارض را به دنبال دارد؟

 عمل وازکتومی یک عمل جراحی با هدف پیشگیری دائم از بارداری است که بر روی مردان انجام می‌گیرد و برای افرادی که هرگز بچه نمی‌خواهند مناسب می‌باشد با این وجود برخی از آقایان از انجام این جراحی خودداری کرده چرا که از عمل جراحی و عوارضش هراس دارند و معمولا از همسران خود می‌خواهند که آن‌ها برای عمل توبکتومی اقدام کنند. 

لازم به ذکر است که وازکتومی در مشهد در مطب پزشکان اورولوژیست (متخصص مجاری ادراری و سیستم تناسلی مردان) انجام می‌گیرد و عوارض بسیار نادری را به همراه خواهد داشت. با ما همراه باشید تا اطلاعات دقیق تری را در مورد این عمل جراحی به سمع و نظرتان برسانیم .

چگونگی انجام عمل وازکتومی مردان 

همانطور که در ابتدا اشاره کرده‌ایم وازکتومی (vasectomy) یک روش دائمی برای پیشگیری از بارداری بوده که در آن پزشک ارولوژی پس از اطمینان از آگاهی بیمار در مورد نحوه عمل، فواید و عوارض احتمالی و همچنین بعد از انجام معاینات لازم، بی حسی را به کمک سوزنی ظریف به پوست قسمت جلویی بیضه تزریق کرده و با برش و گره زدن لوله‌های بیضه بدون احساس درد در بیمار، از خروج نطفه‌ی مرد از آلت جلوگیری می‌کند.

اگرچه برای انجام این عمل نیازی به رضایت کتبی همسر نمی‌باشد اما بایستی او را از این امر مطلع کرده و رضایت شفاهی ایشان را دریافت کرده باشید و به یاد داشته باشید که این عمل عموما برای افراد زیر ۳۰ سال و افراد مجرد انجام نمی‌شود. 

به گفته دکتر مهدی قاضی – متخصص ارولوژی، عمل وازکتومی به دو طریق قدیمی و جدید، بدون بیهوشی و به کمک بی حسی موضعی قابل انجام می‌باشد. در روش قدیمی، پزشک برش‌های ۱ تا ۲ سانتی متری بر روی پوست بیضه زده تا به لوله‌های وابران اسپرم دسترسی پیدا کند. در روش جدید بدون نیاز حداقلی به تیغ جراحی، سوراخ کوچکی روی پوست بیضه ایجاد می‌گردد تا پزشک بتواند لوله‌های وابران اسپرم را در هر طرف خارج نماید و دو طرف آن لوله را گره بزند و در انتها، لوله به داخل پوست بیضه بازگردانده می‌شود. در این روش معمولا نیازی به بخیه زدن پوست نیست چرا که مایعات و خونریزی‌های مختصر بتوانند از طریق این سوراخ خارج شوند. 

برای بستن لوله در مردان چه شرایطی لازم است؟

برای انجام این جراحی،خود شخص و همسر ایشان تصمیم گیرنده‌های اصلی هستند و باید قبل از هر اقدامی به نتیجه رسیده باشند که عمل وازکتومی می‌تواند برای جلوگیری دائم از بارداری مناسب باشد چرا که اگر به دنبال راه‌های موقتی هستند، این روش به آن‌ها اصلا توصیه نمی‌گردد. افرادی برای این روش مناسب هستند که دیگر قصد فرزندآوری بیشتر ندارند، به دلیل بیماریهای ژنتیکی همسر خود، فرزند بیشتری نمی‌خواهند و بارداری برای همسر فرد به سبب مشکلات جسمی امکان پذیر نمی‌باشد. 

عوارض ناشی از عمل وازکتومی در مردان چیست؟

عمل وازکتومی کمترین عارضه را به همراه دارد. شایع ترین عوارضی که این عمل ممکن است به همراه داشته باشد به شرح زیر می‌باشد:

  1. احساس درد به جهت بی اثر شدن بی حسی موضعی که برای کاهش آن مصرف استامینوفن و یا پروفن توسط پزشک توصیه می‌گردد.
  2. احساس پر بودن بیضه‌ها که نشانه‌ای طبیعی می‌باشد.
  3. احساس درد مزمن در بیضه که ممکن است به دلیل التهاب محل جراحی باشد ما جایی برای نگرانی نیست چرا که این عارضه نادر قابل درمان می‌باشد. 
  4. ۴)     کبودی و یا عفونت که در هر گونه عمل جراحی احتمال وقوع آن وجود دارد. 
  5. مشاهده مقداری خون در مایع منی در اولیت انزال که امر کاملا طبیعی می‌باشد و در صورت متداوم آن بایستی به پزشک معالج اطلاع داده شود.

شاید بپرسید که عمل وازکتومی می‌تواند عارضه ای بر زندگی جنسی داشته باشد؟ خیر! زیرا تاثیری بر هورمون‌ها، نعوذ و رابطه جنسی نداشته و بیضه ها هنوز قابلیت تولید اسپرم را دارند اما راهی برای خروج نداشته و در لوله ها، جذب بدن فرد می‌گردند. حجم مایع منی نیز عموما بعد از انجام این جراحی همانند قبل خواهد بود و تاثیر چندانی بر آن ندارد. 

اقدامات لازم بعد از عمل وازکتومی 

  1. ترخیص بیمار پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد از عمل
  2. داشتن همراه بزرگسال برای رفتن به منزل 
  3. پوشیدن شورت تنگ یا ساپورت بیضه به مدت ۷۲ ساعت به منظور کاهش التهاب و کبودی
  4. پرهیز از رانندگی تا ۲۴ ساعت بعد از عمل
  5. خودداری از برداشتن اجسام سنگین به مدت ۵ روز
  6. انجام فعالیت های ورزشی پس از دو هفته 
  7. به تاخیر انداختن رابطه جنسی برای مدت یک هفته
  8. تعویض روزانه‌ی پانسمان 

مقایسه وازکتومی در مردان با توبکتومی در زنان

با توجه به سهولت انجام جراحی وازکتومی در مردان در مقایسه با بستن لوله‌ها در زنان، این جراحی نیازی به بیهوشی عمومی ندارد. نتیجه هر دو روش یکسان بوده اما از آنجایی که هزینه و عوارض جانبی این عمل معمولا کمتر از توبکتومی می‌باشد، زوج‌ها با انجام وازکتومی موافقت بیشتری دارند. برخی از زوجین نیز ترجیح می دهند به هنگام انجام جراحی یا سزارین که توسط متخصصین زنان انجام می‌شود، برای بستن لوله های رحمی اقدام کنند. 

سخن پایانی

یکی از دغدغه های اصلی بیماران این است که برای مشکل خود به یک پزشک حاذق مراجعه کنند. اگر قصد انجام عمل وازکتومی دارید و دارای شرایط لازم برای انجام آن هستید، می توانید  با مراجعه به پزشک ارولوژیست (متخصص کلیه و مجاری ادراری) تحت درمان قرار بگیرد ، معمولا این عمل در مطب پزشک صورت می گیرد.  با مراجعه به وب‌سایت دکتر مهدی قاضی جهت مشاوره درباره انجام عمل وازکتومی در مشهد، اطلاعات بیشتری دریافت کنید. 

منبع : https://drmahdighazi.com/

تیم دکتر مجازی