انتشار این مقاله


عوارض استفاده زیاد از لوازم آرایشی + اثرات سمی ترکیبات آرایشی

عوارض استفاده زیاد از لوازم آرایشی قابل چشم پوشی نیست. همه ما می دانیم که لوازم آرایشی حاوی ترکیبات شیمیایی هستند در برخی برندها ترکیب این مواد شیمیایی بیش از حد معمول است و استفاده زیاد از آن ها مشکلات عدیده ای را به دنبال خواهد داشت که گاه جبران ناپذیر اند! برای همین حتما […]

عوارض استفاده زیاد از لوازم آرایشی قابل چشم پوشی نیست. همه ما می دانیم که لوازم آرایشی حاوی ترکیبات شیمیایی هستند در برخی برندها ترکیب این مواد شیمیایی بیش از حد معمول است و استفاده زیاد از آن ها مشکلات عدیده ای را به دنبال خواهد داشت که گاه جبران ناپذیر اند!

برای همین حتما باید با ترکیبات لوازم آرایشی آشنا باشیم تا بتوانیم از عوارض لوازم آرایشی پیشگیری کنیم. برخی از ترکیبات خطرناک در لوازم آرایشی به سلامت عمومی آسیب می زنند برای همین حتما باید چند روزی یکبار ماسک ورقه ای بزنیم تا علاوه بر پاکسازی سریع پوست، جانی تازه به آن ببخشیم.

مضرات لوازم آرایشی شیمیایی با وجود فلزات

ا

اگر از این مساله بگذریم و منطقی به موضوع نگاه کنیم خواه یا ناخواه لوازم آرایشی حتی آن هایی که تصور می کنیم سالم ترین اند، حاوی ترکیبات شیمایی هستند.

استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی عوارض خطرناکی نیز دارد که در ادامه بررسی می کنیم. در زیر گوشه ای از ترکیبات سمی در لوازم آرایشی عنوان شده حالا تصور کنید با مصرف بیش از حد از لوازم آرایشی چه بلایی بر سر خود می آورید!

  • آرسنیک (As): در ترکیب برخی لوازم آرایشی وجود دارد و متاسفانه گزارشات مسمومیت به دلیل آلوده شدن آب های زیرزمینی به واسطه این ماده در سرتاسر جهان به وفور دیده می شود. از آرسنیک در کرم های آرایشی استفاده می شود پس حتما در انتخاب کرم خود دقت داشته باشید.
  • کادمیوم (Cd): کادیوم یک ماده نگهداره است و در برخی لوازم آرایشی به عنوان نگهدارنده آن مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف زیاد کادیوم می تواند منجر به تهوع و سردرد شود.
  • سرب (Pb): سرب یکی دیگر از ترکیباتی است که به وفور در لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد کاربرد آن برای افزایش مدت زمان ماندگاری رنگ بر سطح پوست است اصولا درترکیب رژ لب وجود دارد مقدار زیاد آن می تواند سلامتی شما را به خطر اندازد.
  • جیوه (Hg): در ترکیبات برخی لوازم آرایشی جیوه نیز وجود دارد مقادیر بالای آن می تواند روی اعصاب تاثیرگذار باشد اصولا در کرم های سفید کننده مقدار زیادی جیوه دیده می شود. تیومرسال حاوی ترکیباب شیمایی شامل جیوه است و اصولا در ساخت ریمل استفاده می شود. در سال ۲۰۰۸ بیانیه ای تحت عنوان ممنوعیت استفاده از جیوه در لوازم آرایشی منتشر شد. مصرف زیاد جیوه خطرناک است و مصرف زیاد لوازم آرایشی حاوی جیوه منجر به اختلال در خواب می شود.
  • نیتروزامین: یک ترکیب شیمایی سرطان زا است که از قضا در برخی لوازم آرایشی و بهداشتی، آفت کش ها و اکثر محصولات لاستیکی استفاده می شود. طی تحقیقات انجام شده مشخص شد این ترکیب خطرناک و به شدت سرطان زا است.

این ها تنها گوشه ای از ترکیبات مضر لوازم آرایشی هستند پس حتما قبل از خرید لوازم آرایشی باید ترکیبات آن را بررسی کنید.

۷ مورد از عوارض استفاده زیاد لوازم آرایشی

علاوه بر ترکیبات گفته شده، اگر از لوازم آرایشی به درستی استفاده نشود یا برای مدت طولانی روی پوست شما باقی بمانند عوارض زیادی به دنبال خواهند داشت.

۱. مسدود شدن منافذ پوستی

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از لوازم آرایشی زیاد استفاده  می کنند و بدتر اینکه در شستن آن سهل انگار اند، پس باید بدانید دیر یا زود منافذ پوست شما مسدود می شود! چون شما به سلول های پوستی صورتتان اجازه تنفس نمی دهید همین کار پوست شما را مستعد آکنه و کدر خواهد کرد.

۲. بروز جوش و آکنه

صورت به دلایل مختلفی جوش می زند مثل تغییرات هورمونی، مصرف دارو، رسیدن به سن بلوغ، مصرف خوراکی های چرب و… اما استفاده زیاد و غیر معمول از لوارم آرایشی یکی از شایع ترین عوامل جوش است. پوست شما تحریک و به یکباره جوش های زیادی روی صورت خواهید دید. آرایش نکردن برای مدت زمانی کوتاه به پوستتان فرصت ترمیم و بازسازی می دهد.

۳. واکنش هایی مثل حساسیت و آلرژی

اصولا کاربرد لوازم آرایشی یکسان است اما ترکیبات آن ها تفاوت های زیادی دارد. اگر یک وسیله آرایشی متناسب با نوع پوست استفاده نشود می تواند تحریکات پوستی را به دنبال داشته باشد. مثلا استفاده زیاد از لوازم آرایشی که دارای مواد شیمیایی پارابن است منجر به واکنش های آلرژیک می شود.

۴. عفونت چشم

پوست اطراف چشم در مقایسه با پوست سایر بخش های بدن بسیار ظریف تر است. استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی مخصوص چشم مثل کانسیلرها که ممکن است جذب پوست شوند یا ریمل هایی که حاوی تیومرسال هستند محرک هایی برای عفونت چشم بشمار می روند. تحریک مژه (بلفاریت) معمولا زمانی رخ می دهد که لوازم آرایشی حاوی ترکیبات محرک باشند و در نتیجه ورود این ترکیبات به چشم باعث سوزش و خارش چشم خواهد شد.

۵. مشکلات پوستی و تغییرات رنگدانه ها

آرایش با هدف زیبایی انجام می شود اما استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی به پوست شما آسیب های جدی می رساند و امکان نفس کشیدن از پوست را تا حد زیادی می گیرد. از طرفی آرایش زیاد منجر به ضعف در کلاژن سازی می شود برای همین بعد از مدتی متوجه تیره شدن رنگ پوست خود خواهید شد. چرا که آرایش روی صورت مانع اکسیژن رسانی به پوست شده و تغییر در رنگدانه ها صورت می گیرد.

از طرفی وجود طولانی مدت لوازم آرایشی روی پوست می تواند لک های پوستی، جوش، باز شدن منافذ و… را به دنبال داشته باشد.

۶. سرطان پوست

به طور واضح نمی توان گفت که لوازم آرایشی سرطان زا هستند اما وجود برخی فلزات که پیش تر نیز به آن ها اشاره شد می توانند عواملی برای تولید سلول های سرطانی باشند. اصولا پیش از تولید لوازم آرایشی تحقیقات گسترده بر روی ترکیبات صورت می گیرد اما هیچکسی خبر ندارد این ترکیبات در طولانی مدت باعث سرطان می شوند یا خیر!

۷. پیری زودرس

استفاده بیش از حد لوازم آرایشی پیری زودرس را در پی دارد. لوازم آرایشی اگر برای مدت زمانی طولانی روی سطح پوست بمانند باعث ایجاد لک های پوستی و چین و چروک می شوند از طرفی رطوبت پوست نیز از دست خواهد رفت و همین امر منجر به پیری زودرس پوست می شود برای همین استفاده از لوازم مراقب پوستی مثل انواع ماسک های ورقه ای یا دنبال کردن روتین های پوستی بسیار اهمیت دارد.

عوارض مصرف بیش از حد از لوازم آرایشی متعدد است که عدم مراقب صحیح و نداشتن یک روتین پوستی می تواند این عوارض را دو چندان کند. به عنوان توصیه نهایی پیشنهاد می کنیم که علاوه برا رعایت حد تعادل در استفاده از لوازم آرایشی، حتما در خصوص پاک کردن آرایش صورت قبل از خواب اقدام کنید.

علاوه بر آن یک روتین پوستی منظم را دنبال و حتما از انواع شوینده ها، لوازم مراقبتی و ماسک های ترمیم کننده مثل ماسک های ورقه ای استفاده کنید.

تیم دکتر مجازی