انتشار این مقاله


معرفی رشته‌های پیراپزشکی و تفاوت آن با پزشکی

فیزیوتراپی یکی از رشته‌های پیراپزشکی است. پزشکی و پیراپزشکی دو رشته‌ای هستند که در حین وابستگی به هم، تفاوت‌هایی نیز دارند. معرفی رشته‌های پیراپزشکی و بررسی تفاوت آن با پزشکی یکی از اموری است که کمتر به آن پرداخته شده است. رشته‌های پیراپزشکی در واقع مکمل رشته‌های پزشکی هستند. شاغلین در رشته‌های پیراپزشکی در کنار متخصصان قرار می‌گیرند […]

فیزیوتراپی یکی از رشته‌های پیراپزشکی است.

پزشکی و پیراپزشکی دو رشته‌ای هستند که در حین وابستگی به هم، تفاوت‌هایی نیز دارند. معرفی رشته‌های پیراپزشکی و بررسی تفاوت آن با پزشکی یکی از اموری است که کمتر به آن پرداخته شده است. رشته‌های پیراپزشکی در واقع مکمل رشته‌های پزشکی هستند. شاغلین در رشته‌های پیراپزشکی در کنار متخصصان قرار می‌گیرند و در صورت لزوم بیماران را برای درمان و تشخیص نهایی به پزشکان ارجاع می‌دهند. در این مقاله قصد داریم به معرفی رشته‌های پیراپزشکی و تفاوت آن با پزشکی بپردازیم. بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی رشته‌های پیراپزشکی

رشته‌های پیراپزشکی طیف وسیعی از تخصص‌های کاربردی را در برمی‌گیرند و نقش مهمی در فرآیند درمان بیماران دارند. بروز خطا و اشتباه در تشخیص بیماری به وسیله افراد شاغل در رشته‌های پیراپزشکی می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. در ادامه رشته‌های پیراپزشکی را به شما معرفی می‌کنیم.

مامایی یکی از رشته‌های وابسته به پزشکی

مامایی یکی از تخصص‌هایی است که به مراقبت، معاینه، تشخیص مشکلات، ارائه واکسن و درمان‌های ساده قبل و بعد از بارداری می‌پردازد. مراقبت‌های اولیه نوزادان هم به وسیله این عزیزان انجام می‌شود. یکی از وظایف مهم ماماها ارجاع بیماران به متخصصان زنان، زایمان و اطفال است.

پرستاری؛ رشته‌ای حیاتی در حوزه سلامت و درمان

یکی از مهم‌ترین مشاغل در حوزه سلامت که وظیفه مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی را در مراکز درمانی به عهده دارد، پرستاری است. پرستاری سختی و چالش‌های زیادی دارد. پرستاران مسئول درمان‌های روزانه، مراقبت و نگهداری از بیماران هستند.

اتاق عمل از دیگر رشته‌های مهم پیراپزشکی 

تکنسین‌های اتاق عمل در کنار پزشکان و جراحان به انجام کارهای مختلفی مشغول هستند. کنترل وسایل و ابزار جراحی و اتاق عمل، آماده و استریل کردن اتاق عمل، نگهداری و انتقال نمونه‌ها حین جراحی و آماده سازی بیماران قبل و بعد از عمل از وظایف این عزیزان است.

هوشبری یکی از ارکان ضروری در جراحی

تکنسین هوشبری در کنار متخصص بیهوشی موظف است وضعیت و علائم بیمار را به طور پیوسته کنترل کند. فارغ التحصیلان این رشته روش کار تجهیزات مختلف در اتاق عمل، استفاده از تجهیزات بیهوشی و استریل کردن آن‌ها را می‌آموزند. تکنسین هوشبری از یک شب قبل عمل باید گزارش وضعیت بیمار را ثبت نماید. ثبت گزارش تا لحظه هوشیاری کامل بیمار ادامه خواهد داشت.

رادیولوژی یا تکنولوژی پرتوشناسی

رادیولوژیست‌ها تحت نظر پزشکان متخصص به کار مشغولند.

افراد در این رشته می‌توانند تا مقطع کاردانی یا کارشناسی به تحصیل بپردازند. دانشجویان رادیولوژی نحوه کار با تجهیزات و دستگاه‌های تصویربرداری و اسکن را می‌آموزند. شغل این افراد تصویربرداری، ظهور تصاویر رادیوگرافی و دستیاری متخصصان رادیولوژی در بیمارستان‌ها و مراکز تصویربرداری است.

رادیوتراپی یا پرتودرمانی 

کارشناسان این رشته را پرتودرمانگر یا رادیوتراپیست می‌نامند. رادیوتراپیست‌ها از دستگاه‌ها و تجهیزات پرتودرمانی برای درمان تومورها، انواع سرطان‌ها و بیماری‌های خود ایمنی استفاده می‌کنند. شغل این افراد برای عده زیادی حیاتی است.

علوم آزمایشگاهی 

فارغ التحصیلان این رشته وظیفه دریافت نمونه از بیماران و بررسی تخصصی نمونه‌ها را برای تشخیص صحیح بیماری و اندازه‌گیری فاکتورهای موجود بر عهده دارند. این افراد در آزمایشگاه‌های طبی و خصوصی مشغول به کار هستند.

فیزیوتراپی و بررسی رشته‌های پیراپزشکی

فیزیوتراپی یکی دیگر از رشته‌های پیراپزشکی است. افراد در این رشته مهارت استفاده از دستگاه‌ها و ابزارهای مخصوص را می‌آموزند. این افراد همچنین آموزش‌های دقیقی در مورد تمرینات اصلاحی و حرکات ورزشی موثر در کاهش درد، مشکلات عضلانی، اسکلتی و مفصلی می‌بینند. فیزیوتراپ‌ها بر اساس دستور پزشک متخصص درمان مورد نیاز برای بیماران را انجام می‌دهند.

بینایی سنجی یا اپتومتری

تشخیص ابتدایی بیماری‌ها به کمک اپتومتریست انجام می‌شود.

بینایی سنجی رشته‌ای است که در آن افراد آموزش‌هایی را در رابطه با سلامت چشم و بیماری‌های چشمی می‌بینند. اپتومتریست‌ها به معاینه و غربالگری اولیه وضعیت چشم و بینایی بیماران می‌پردازند و در صورت لزوم بیمار را به چشم پزشک ارجاع می‌دهند.

بررسی سلامت و عملکرد گوش با شنوایی سنجی

فارغ‌التحصیلان این رشته برای تشخیص میزان شنوایی، سلامت پرده گوش، وضعیت مایع گوش و مسائل مرتبط با شنوایی آموزش می‌بینند و در صورت نیاز بیمار را به متخصص گوش، حلق و بینی ارجاع می‌دهند. تجویز سمعک، بررسی ایرادات و مشکلات دستگاه‌های کمک شنوایی و قالب گیری از وظایف این افراد است.

گفتار درمانی و درمان اختلالات زبانی 

رشته گفتار درمانی یکی از زیرشاخه‌های پیراپزشکی و توانبخشی محسوب می‌شود. فارغ التحصیلان این رشته به درمان اختلالات زبانی و کلامی مشغول هستند. دانشجویان باید اطلاعات دقیقی در مورد آناتومی دهان، حلق، حنجره، مشکلات بلع، صحبت کردن و مشکلات آناتومیک دهان داشته باشند.

کاردرمانی و افزایش مهارت بیماران

رشته کاردرمانی دامنه بسیار گسترده‌ای دارد. افراد در این رشته به بیمارانی که به دلیل کهولت سن، مشکلات مادرزادی و ژنتیکی، حوادث یا بیماری و مواردی از دست دچار آسیب شده‌اند، کمک می‌کنند تا توانایی خود را در انجام فعالیت‌های روزمره تقویت کنند. فارغ التحصیلان این رشته در کلینیک‌های توان‌بخشی، هلال احمر، بهزیستی و بیمارستان‌ها مشغول به کار می‌شوند.

بررسی تفاوت رشته‌های پیراپزشکی با پزشکی

همان‌طور که می‌دانید رشته‌های پیراپزشکی هم مانند رشته‌های پزشکی در گروه تجربی قرار دارند و به طور مستقیم با سلامتی افراد در ارتباط هستند. اما تفاوت رشته‌های پیراپزشکی با پزشکی در نوع فعالیت افراد در این رشته‌ها است. فارغ التحصیلان پیراپزشکی باید تحت نظارت و بررسی پزشکان فعالیت کنند. همچنین باید بدانید کار و فعالیت هر دو دسته افراد شاغل در این رشته‌ها به هم وابسته است.

بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان

معرفی رشته‌های پیراپزشکی و فهمیدن ارتباط مستقیم این رشته‌ها با وضعیت سلامتی و درمان بیماران به شما کمک می‌کند تا بعد از اتمام تحصیل به دنبال راهکاری برای آرامش شغلی خود باشید. بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان با پوشش‌های فوت، نقص عضو و پرداخت هزینه‌های درمانی در راستای آرامش پزشکان و پیراپزشکان ایجاد شده است. شما می‌توانید با خریداری این بیمه دیگر نگران حوادث احتمالی نباشید.

بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان زیرمجموعه بیمه مسئولیت حرفه ای است. شرکت بیمه در این بیمه‌نامه وظیفه پرداخت خسارات را به عهده می‌گیرد. حوادث تحت پوشش بیمه مسئولیت پزشکان شامل مواردی است که در اثر قصور یا خطا و به صورت غیرعمد ایجاد شده است.

تمام دانشجویانی که به تازگی فارغ التحصیل شده‌اند باید قبل از دریافت کد نظام پزشکی حتما بیمه مسئولیت پزشکان را خریداری کنند. بدون این بیمه نمی‌توانند کد نظام پزشکی خود را دریافت نمایند.

رشته‌های پیراپزشکی و نکات مهم در ارتباط با این مشاغل

در این مقاله به معرفی رشته‌های پیراپزشکی و تفاوت آن‌ها با پزشکی پرداختیم. همان‌طور که گفتیم رشته‌های پیراپزشکی از مشاغلی هستند که در کنار پزشکان فعالیت دارند و بخش مهمی از فرآیند درمان به عهده این عزیزان است. از آن‌جایی که احتمال خطا و قصور در کار این افراد هم وجود دارد، بیمه مسئولیت پیراپزشکان را نیز معرفی نمودیم تا با تهیه این بیمه، با خیالی آسوده به فعالیت بپردازند.

تیم دکتر مجازی