انتشار این مقاله


درد بعد از پروتز سینه چه قدر است؟

درد پروتز سینه که ناشی از جایگذاری پروتز در بدن می باشد، عارضه ای کاملا طبیعی است که به علت تغییر در فضای سینه، فشرده شدن عضلات سینه و تحریک اعصاب سینه اتفاق می افتد. شدت درد بعد از عمل پروتز سینه به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه این مطلب ضمن بررسی علائم […]

درد پروتز سینه که ناشی از جایگذاری پروتز در بدن می باشد، عارضه ای کاملا طبیعی است که به علت تغییر در فضای سینه، فشرده شدن عضلات سینه و تحریک اعصاب سینه اتفاق می افتد. شدت درد بعد از عمل پروتز سینه به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه این مطلب ضمن بررسی علائم بعد از عمل پروتز سینه، راه های کاهش درد بعد از جراحی را نیز بررسی می کنیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

چه چیزی باعث درد بعد از عمل پروتز سینه می شود؟

درد پروتز سینه علل مختلفی دارد که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  درد ناشی از برش ایجاد شده برای جایگذاری پروتز سینه

مساحت برش ایجاد شده برای قرار دادن پروتز در سینه تحت تاثیر سایز پروتز، مهارت پزشک و جایگاه قرار گیری پروتز در فضای سینه می باشد. هرچه پزشک تخصص و مهارت بیشتر داشت باشد، تکنیک مورد استفاده برای جایگذاری پروتز را با دقت بیشتری انجام می دهد.

  •  تورم یا رشد غدد لنفاوی

با بروز عفونت بعد از عمل پروتز سینه، ممکن است غدد لنفاوی زیر بغل بزرگ شده و باعث احساس درد شدید در این ناحیه می شود.

  •  انقباض بافت در اطراف پروتز سینه

اگر پس از جراحی پروتز سینه،  بافت اطراف پروتز سفت شود یا اصطلاحا انقباض کپسولی رخ دهد، لازم است به پزشک مراجعه کنید. در چنین حالتی بافت طبیعی ماهیچه سینه ای منقبض شده و حتی ممکن است باعث چرخش یا جابجایی پروتز سینه نیز شود.

  •   نکروز بافت پس از عمل پروتز سینه

نکروز یا مرگ بافت عارضه ای است که به ندرت اتفاق می افتد. اگر خون رسانی به بافت اطراف پروتز مختل شود، باعث مرگ بافت و ایجاد درد شدید در ناحیه سینه می شود.

  •  وارد شدن فشار فیزیکی به قفسه سینه پس از جراحی پروتز سینه

انجام فعالیت های سنگین مانند ورزش سنگین و بدنسازی پس از جراحی پروتز سینه باعث تحریک عضلات سینه ای و در نهایت ایجاد درد در این قسمت می شود.

  •  پاره شدن پروتز سینه

پاره شدن پروتز سینه ممکن از چند روز یا چند سال بعد از این عمل جراحی اتفاق بیفتد. در اثر پارگی پروتزهای سیلیکونی معمولا درد شدید احساس خواهد شد و در صورتی پارگی پروتز های سالین، تغییر محسوس در سایز سینه ایجاد می شود.

درد بعد از پروتز سینه

علائم اولیه درد بعد از عمل پروتز سینه

بعد از عمل پروتز سینه، علائمی که بدن افراد نشان می دهد معمولا متفاوت است. برخی افراد پس از جراحی حساسیت زیادی در نوک سینه احساس می کند به طوری که حتی با لمس سینه احساس درد خواهند داشت. در مقابل، برخی افراد پس از جراحی سینه دچار بی حسی در ناحیه نوک سینه می شوند. این علائم ناشی از تحریک اعصاب سینه است که به مرور زمان به حالت اولیه خود باز می گردد. علاوه بر این، اسپاسم و درد عضلانی در ماهیچه سینه ای و همچنین احساس درد در شانه از جمله علائم اولیه درد بعد از جراحی سینه هستند.

علائم اولیه درد بعد از عمل پروتز سینه با توجه به این که پروتز روی عضله سینه ای یا زیر آن قرار گرفته باشد، همواره متفاوت است. برای جایگذاری پروتز سینه زیر عضله سینه ای لازم است عمق برش ایجاد شده حین عمل بیشتر باشد، در نتیجه احساس درد بعد از این تکنیک جراحی به مراتب بیشتر از حالتی است که پروتز روی عضله سینه ای قرار گرفته باشد.

بدترین حالت درد بعد از عمل پروتز سینه

با توجه به این که پروتز سینه توسط سیستم ایمنی بدن به عنوان یک شیء خارجی تشخیص داده می شود، واکنش سیستم ایمنی نسبت به پروتز معمولا با بروز التهاب و عفونت همراه خواهد بود. التهاب و عفونت ناشی از قرار گیری ایمپلنت در بافت سینه، معمولا با تجویز داروهای سرکوب سیستم ایمنی و داروهای آنتی بیوتیک کنترل می شود.

به طورکلی بدترین حالت درد بعد از عمل پروتز سینه، درد ناشی از ایجاد عفونت می باشد. به طوری که در صورت تداوم عفونت و تشدید درد سینه، لازم است با نظر پزشک پروتز سینه خارج گردد. (مشاوره با دکتر ترحمی)

راه های کاهش درد بعد از پروتز سینه

درد پروتز سینه پس از جراحی اجتناب ناپذیر است اما شدت این درد با رعایت دستورالعمل های پزشک به حداقل می رسد و همچنین دوران نقاهت کوتاه تر خواهد شد. موثر ترین راهکارهای کاهش درد بعد از پروتز سینه به شرح زیر است:

  •   فعالیت بدنی سنگین و ورزش بعد از جراحی پروتز سینه را به حداقل برسانید.
  •   طبق دستور پزشک از داروهای مسکن و آنتی بیوتیک استفاده کنید.
  •  استفاده از سوتین های طبی پس از جراحی باعث کنترل درد پروتز سینه می شود.
  • با توجه به این که سرفه کردن باعث تشدید درد در ناحیه سینه می شود، در صورت داشتن سرفه با مشورت پزشک از داروهای ضد سرفه استفاده کنید.
  • پس از جراحی به میزان کافی استراحت کنید و آب و مایعات زیاد بنوشید.

نکاتی در خصوص درد شدید بعد از پروتز سینه

به طور معمول درد و التهاب بعد از جراحی پروتز سینه احساس خواهد شد اما میزان این درد برای هر فردی متفاوت است. با توجه عواملی مانند سن، آستانه تحمل درد و همچنین پذیرش پروتز به عنوان شی خارجی در بدن، احساس درد پروتز سینه و التهاب متفاوت خواهد بود. ضمن رعایت نکات مراقبتی پس از جراحی، در صورتی که درد پروتز سینه از حالت عادی بیشتر شود و قابل تحمل نباشد، لازم است به پزشک خود مراجعه کنید.

درد بعد از پروتز سینه

لازم به ذکر است، مهارت پزشک متخصص در عمل جراحی عامل تاثیر گذاری در شدت درد پروتز سینه بعد از جراحی می باشد. بنابراین قبل از اقدام برای عمل پروتز سینه لازم است بهترین جراح ایمپلنت سینه در این زمینه را انتخاب کنید تا عوارض ناشی از عمل جراحی پروتز سینه به حداقل برسد.

نتیجه گیری

درد پروتز سینه بعد از جراحی کاملا طبیعی است اما در صورت تداوم درد و افزایش التهاب باید به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین می توان با استراحت کافی، مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک و با استفاده از درمان های تکمیلی، عوارض ناشی از این جراحی را به حداقل رساند. 

تیم دکتر مجازی