انتشار این مقاله


راز طول عمر بیشتر با ماساژ – بررسی مقالات ۲۰۲۴

مطالعات متعدد مقالات علمی نشان میدهد که ماساژ ابعاد مختلفی از جمله مفاصل و عضلات بدن، پوست و روان انسان را مورد تاثیر قرار می دهد.انعطاف پذیری مفاصل مختلف بدن را افزایش می دهد که باعث افزایش فعالیت بدنی انسان ها و افزایش دامنه تحرک می شود همچنین تنش ها و استرس های روحی روانی را […]

مطالعات متعدد مقالات علمی نشان میدهد که ماساژ ابعاد مختلفی از جمله مفاصل و عضلات بدن، پوست و روان انسان را مورد تاثیر قرار می دهد.انعطاف پذیری مفاصل مختلف بدن را افزایش می دهد که باعث افزایش فعالیت بدنی انسان ها و افزایش دامنه تحرک می شود همچنین تنش ها و استرس های روحی روانی را کاهش می دهد. این عوامل تاثیر بسیار مثبتی بر روی طول عمر افراد به خصوص بزرگسالان دارد.

در ادامه برخی از این مقالات معتبر انگلیسی و فارسی ، که نشان میدهد ماساژ به سلامتی و افزایش طول عمر کمک می کند را برای شما قرار میدهیم:

طبق مقاله سایت hncbi.nlm.nih.gov ماساژ اثرات مفیدی از جمله افسردگی پیش از تولد، نوزادان نارس، نوزادان ترم، اوتیسم، بیماری های پوستی، سندرم های درد از جمله آرتریت و فیبرومیالژیا، فشار خون بالا، شرایط خودایمنی از جمله آسم و مولتیپل اسکلروزیس دارد.

همچنین وب سایت  amtamassage.org نشان داده که برای تحریک گردش خون و شل شدن عضلات می توان از تکنیک های مختلف ماساژ کمک گرفت.

در ایران هم سایت های آموزشی و خدماتی ماساژ، مقالاتی را منتشر کرده اند ، این مقالات به این دلیل میتوانند معتبر باشند ، که در آموزشگاه های ماساژ ، مدرسینی وجود دارند که عمرشان را در این حرفه گذرانده اند.

به طور مثال mismassage.com که برترین آکادمی در حوزه آموزش ماساژ در کرج  شناخته میشود، موارد زیر را از تاثیرات ماساژ بر سلامتی و طول عمر نام برده :

  1. از بین بردن سردرد های میگرنی
  2. منظم کردن فعالیت هورمون ها
  3. تنظیم سیستم اعصاب
  4. بالا بردن حافظه
  5. کاهش فرسودگی بدن
  6. بهتر شدن گردش خون
  7. کاهش فشار روانش
  8. و تقویت اکسیژن رسانی به مغز
خواص ماساژ درمانی

خواص ماساژ درمانی

ماساژ درمانی خواص بسیار زیادی دارد که بدن انسان را سالم تر نگه می دارد و زندگی بهتری را ایجاد میکند.از جمله مهم ترین های این خواص می توان به بهبود سیستم عصبی ، تقویت دستگاه عضلانی ، کاهش درد مفاصل ، تعدیل فشار خون ، کاهش استرس و اضطراب و… اشاره نمود.

ماساژ با تعدیل فشار خون بیماری ناشی از فشارخون را کاهش می دهد و خطرات ناشی از این بیماری را کاهش می دهد؛ با تقویت دستگاه عضلانی دامنه حرکت و فعالیت انسان را افزایش داده و بدنی سالم تر ایجاد می نماید.

ماساژ را می توان در نواحی مختلف بدن اجرا کرد که از مهم ترین نقاط ماساژ ،  ماساژ سر است. ماساژ سر به دلایل زیادی از جمله کاهش دردهای تنشی و ناشی از خستگی انجام می شود. 

ناحیه ی دیگر ماساژ صورت است که به لطافت و شادابی پوست کمک می‌کند و ماساژ گوش ها می‌تواند بسیار آرامش بخش و تسکین دهنده باشد.

نقاط مختلف ماساژ بدن شامل ، ماساژ نوک انگشتان که طبق طب سنتی شرقی می‌تواند برای سیستم گوارش بسیار مفید باشد. ماساژ کف پا یکی از لذت‌بخش‌ترین و مفیدترین ماساژ‌ها است که باعث کاهش خستگی و استرس می شود.ماساژ باسن و ران‌ ها نیز باعث کاهش دردها و تنش‌ها ناشی از گرفتگی های عضلانی می شود.

ماساژ چه تاثیرات روحی و روانی دارد؟

ماساژ چه تاثیرات روحی و روانی دارد؟

کاهش استرس

طبق مقالات علمی ماساژ و طبق تجربیات برخی مشتریان سالن ماساژ میس ، ماساژ درمانی تاثیر بالایی در کاهش استرس دارد. ماساژدرمانی با بهبود گردش خون، افزایش آرامش وسطح انرژی،کاهش تنش و ترشح اندورفین به کاهش استرس کمک می‌کند. حتی ماساژ می‌تواند به کنترل و تسکین علائم ناشی از استرس قبل و بعد از مسابقات ورزشی نیز کمک کند.

کاهش افسردگی 

یکی از فواید ماساژدرمانی کاهش افسردگی آرامش اعصاب  و ایجاد شادابی است. با ترشح هورمون سروتونین به بهبود اعصاب و افزایش آرامش کمک میکند. 

هورمون ها تاثیر زیادی بر خلق و خوی ما دارند کمبود سروتونین به افسردگی یا اختلالات فکری منجر می شود و ماساژ درمانی سطح تولید این هورمون در بدن را افزایش داده و به کاهش افسردگی کمک بسیاری می کند.

کاهش استرس و تنش در زندگی باعث بهبود کیفیت زندگی در طولانی مدت و در نتیجه افزایش طول عمر می شود.

آیا ماساژ عوارض خاصی دارد؟

ماساژ درمانی چند خطر جدی دارد البته اگر توسط یک درمانگر آموزش‌دیده و باتجربه انجام شود و اگر هشدارهای مناسب به خوبی دنبال شوند، تعداد صدمات جدی  بسیار کم می‌شود. عوارض ماساژ درمانی ممکن است شامل :

  • درد به طور موقت یا ناراحتی
  •  کبودی
  •  تورم 
  • حساسیت یا آلرژی به روغن‌های ماساژ
آیا ماساژ عوارض خاصی دارد؟

برای کم کردن عوارض ماساژ می توان قبل از ماساژدرمانی با پزشک مشورت کرد و مطمئن شد راه حل مناسبی برای مشکی شما است؛ همچنین اگر درمانگر ماساژ، به شما روش‌های جایگزین دیگری مانند گیاهان دارویی یا سایر مکمل‌ها یا حتی رژیم غذایی خاصی پیشنهاد کرد، حتما قبل از هر چیز آن را با پزشک عمومی‌تان در میان بگذارید.

ماساژ درمانی یک طب مکمل یا جایگزین است  پس نباید به‌خاطر ماساژ درمانی، مراجعه به پزشک برای حل یک مشکل خاص را به تعویق بیندازید. 

و در نهایت قبل از اینکه درمورد شروع ماساژ درمانی تصمیم گیری کنید،به خوبی در رابطه با این درمان و درمانگر خود تحقیق کنید.

این نکات کمک می کند به بهترین شکل ممکن ایمنی و سلامت‌تان را حفظ کنید و از عوارض ماساژ درمانی جلوگیری کنند.