انتشار این مقاله


مراقبت‌های بعد از لیزر فوتونا به اندازه خود لیزر مهم است؛ با این مراقبت‌ها آشنایی دارید؟

از نوجوانی و دوران بلوغ تا میانسالی و پیری پوست ما در اثر عوامل گوناگون مثل تغذیه نامناسب، هوای آلوده، مواد آرایشی و بهداشتی شیمیایی، عدم مراقبت اصولی از پوست، بالا رفتن سن و … در معرض آسیب قرار می‌گیرد. برای رفع این آسیب‌ها یکی از روش‌ها مرسوم استفاده از روش‌های لیزری است. لیزر فوتونا […]

از نوجوانی و دوران بلوغ تا میانسالی و پیری پوست ما در اثر عوامل گوناگون مثل تغذیه نامناسب، هوای آلوده، مواد آرایشی و بهداشتی شیمیایی، عدم مراقبت اصولی از پوست، بالا رفتن سن و … در معرض آسیب قرار می‌گیرد. برای رفع این آسیب‌ها یکی از روش‌ها مرسوم استفاده از روش‌های لیزری است. لیزر فوتونا به عنوان معجزه قرن درحوزه سلامت و زیبایی پوست جزو محبوب‌ترین روش‌های دنیا است. لیزر فوتونا با فناوری پیشرفته خود که دارای دو طول موج با تاثیر همزمان سطحی و عمقی است طرفداران زیادی دارد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم درمورد مراقبت‌های بعد از لیزر فوتونا انجام بدهیم بیش‌تر آشنا شویم.

لیزر فوتونا یکی از محبوب‌ترین لیزرها

فناوری بالای لیزر فوتونا باعث شده که این لیزر بتواند ۵۰ نوع درمان پوستی را ارئه بدهید. دو طول موج فوتونا به صورت موازی پوست را برای کلاژن سازی تحریک می‌کند و در سطح پوست لایه برداری می‌کند و پوست نو را جایگزین پوست اسیب دیده می‌کند. لیزر فوتونا به عنوان اصلی‌ترین ابزار جوانسازی پوست شناخته می‌شود؛ چون می‌تواند انواع مشکلات پوستی نظیر چین و چروک، جای لکه، رد بخیه، افتادگی پوست، تیرگی‌ها و فرورفتگی‌ها، خط اخم و لبخند و … را درمان کند؛ و در کنار این موارد به علت غیر تهاجمی بودن و نداشتن عوارض خاص به محبوب‌ترین لیزر دنیا تبدیل شده است.

مراقبت‌های بعد از لیزر فوتونا

هیچ روش زیبایی صدر در صد بدون عارضه نیست. لیزر فوتونا هم دارای عوارض طبیعی و بسیار کم مثل التهاب و قرمزی پوست و … است. با وجود این که این عوارض خطرناک نیستند و بعد چند روز از بین می‌روند اما بهتر است با رعایت مراقبت‌های بعد از لیزر فوتونا روند بهبود یافتن و از بین رفتن عوارض را سرعت ببخشید. در ادامه به مراقبت‌های بعد از لیزر فوتونا اشاره کرده‎ایم.

دوری از آفتاب

در طول لیزر پوست شما تحت شرایط گرما قرار گرفته و کلاژن بیش‌تری تولید کرده است؛ حالا پوست شما به نسبت قبل بسیار حساس‌تر است. نور خورشید و اشعه فرابنفش آن قاتل کلاژن‌های پوست است. نور مستقیم خورشید علاوه بر این که کلاژن پوست را از بین می‌برد می‌تواند به راحتی پوست حساس شما را دچار آفتاب سوختگی کند؛ پس اولین مورد در مراقبت‌های بعد از لیزر فوتونا دوری از نور مستقیم خورشید و استفاده از ضد آفتاب مناسب است.

6c539e32-e093-4e01-9434-2798378f5de0.jpg

مصرف به موقع دارو

داروهایی که توسط پزشک تجویز می‌شود برای کمک به روند بهبود پوست است. مصرف دقیق و درست این داروها می‌تواند باعث نتایج بهتر شود؛ همچنین این داروها از واکنش آلرژیک پوست به لیزر جلوگیری کرده و عوارض بعد لیزر را کاهش می‌دهند.

استفاده از مرطوب کننده پوست

اشعه لیزر توسط آب پوست جذب می‌شود و با گرم شدن آب پوست کلاژن سازی اتفاق می‌افتد؛ پس در حین این فرایند بخشی از آب پوست از دست می‌رود. بعد از لیزر ممکن است دچار خشکی پوست شوید یا پوست شما پوسته پوسته شود. همین کاهش آب و رطوبت پوست می‌تواند روند ترمیم را دچار اختلال کند؛ در نتیجه استفاده از مرطوب کننده ملایم و مناسب در مراقبت‌های بعد از لیزر فوتونا بسیار ضروری است.

ممنوعیت ورزش

تعریق زیاد برای پوست شما مضر است؛ چون جلوی تنفس پوست را می‌گیرد. بعد از لیزر فوتونا تا چند روز ورزش نکنید تا در حالتی آرام روند درمان طی شود. ورزش باعث افزایش فشار خون هم می‌شود. بالا رفتن فشار خون در ناحیه لیزر شده که پوست حساسی دارد ممکن است منجر به بروز کبودی، خونریزی و التهاب بیش‌تر شود.

خواب مناسب

استراحت و آرامش بدن علاوه بر مغز بر روی جسم هم تاثیرات زیادی دارد. خواب ناکافی باعث اختلال در تولید کلاژن می‌شود و خاصیت کشسانی و شادابی پوست را از بین می‌برد؛ همچنین عدم استراحت و نخوابیدن منجر به بروز استرس در مغز می‌شود که به طور مشهودی استرس باعث بیماری و آسیب پوستی می‌شود و روند ترمیم و بازسازی پوست را مختل می‌کند.

5d5d40f0-d77b-4b6b-8383-956fade29a0e.jpg

نکات مهم بلافاصله بعد از لیزر فوتونا

نکاتی که در بالا مطرح شد مراقبت‌های بعد از لیزر فوتونا است که در طی چند روز بعد هم باید رعایت کنید؛ اما بلافاصله بعد از لیزر از موارد زیر غافل نشوید.

  • به پوست خود دست نزنید چون امکان انتقال آلودگی بعد از لیزر بالا است.
  • از کمپرسور یخ استفاده کنید تا التهاب پوست کم شود.
  • به پوست خود آب نزنید.
  • از نور مستقیم خورشید دوری کنید.
  • سیگار و الکل مصرف نکنید.
  • در مقابل حرارت بخاری و سشوار قرار نگیرید.
10978393-a772-46c4-b2df-561a4d8eeedb.jpg

در صورت رعایت نکردن مراقبت‌های بعد از لیزر فوتونا چه می‌شود؟

چنانچه مراقبت‌های بعد از لیزر فوتونا را رعایت نکنید عوارض معمولی آن تشدید می‌شود و منجر به بروز مشکلات ثانویه می‌شود. قرار گرفتن در مقابل آفتاب لکه‌های پوستی برای شما ایجاد می‌کند که به این راحتی از بین نخواهد رفت. عدم استراحت و ایجاد اختلال در روند ترمیم و بازسازی پوست تمام وقت و هزینه‎ای که برای انجام لیزر فوتونا صرف کردید را هدر خواهد داد. عدم التزام به مراقبت‌های بعد از لیزر فوتونا هم نتیجه‎ درمان را کم می‌کند و هم ممکن است باعث بروز مشکلات جدی‎ای شود.

نتیجه گیری

لیزر فوتونا یکی از محبوب‌ترین روش‌های لیزری جهان است که علاوه بر تاثیر سریع و ماندگار عوارض بسیار کمی دارد. بعد از لیزر با رعایت مراقبت‌های بعد از لیزر فوتونا می‌توانید بهترین نتایج ممکن را بگیرید و شما هم به این که به لیزر فوتونا لقب معجزه قرن را داده‎اند ایمان بیاورید. جهت طی شدن روند بهبودی و انجام مراقبت‌های بعد از لیزر فوتونا به کلینیکی مراجعه کنید که دارای پرسنل و پزشکان ماهر باشد تا بتوانند به شما مشاوره بدهند که در رعایت مراقبت‌های بعد از لیزر فوتونا موفق‌تر باشید. کلینیک فخرائی یکی از معتبر ترین مراکز زیبایی است که پزشکان و تیم مشاوره و پشتیبانی آن نکات لازم برای مراقبت‌های بعد از لیزر فوتونا را با شما مطرح می‌کنند تا بهترین نتیجه را از درمان بگیرید.